Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Figge Norling

Startat av Epiphany, 30 september 2020 kl. 13:05:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Epiphany

Figge Norling borde få mer uppskattning

Figge är en otrolig och mångsidig röstskådis, mest känd för Kuzco. Han är speciell i sin acting att han kan anpassa sin röst och attityd till varje karaktär: Karaktärer som oftast är totalt olika från varandra. Om man inte vet, är det svårt att urskilja att karakärerna delar samma röstskådis.
- Vilket är därför jag finner det underligt att han är så lite omtalad.

Två roller speciellt som förtjänar mer uppmärksamhet är Pi Patel (Life of Pi/Berättelsen om Pi) och Jamack (Kipo and the Age of Wonderbeasts/Kipo och de sällsamma varelsernas tid)

Pi Patel: Den prestation av hans som förmodligen är mest distinkt. Då Figge vanligtvis får karaktärer som är ungdomliga och rebelliska, den här skildringen är speciell. Han ger karaktären en så mjuk och mogen röst & hans tal är modern och charmerande.
- Få pratar den Svenska versionen av filmen: En skatt förglömd i havet.

Jamack: Ungdomlig och charmerande i originalet, och Figge, likaså, men han ger även karaktären två extra särdrag: Mognare och mer världsvan än Jake Green (originalrösten). Vad är speciellt imponerande, är att vid ålder av 55 lyckas låta naturligt 25-30.

Två otroligt väldubbade karaktärer, likaså minst lika väldubbade film och serie som förtjänar mer uppmärksamhet.

- Vad tycker du om Figge som person och röstskådis?

MOA

En av våra mest underratade VA:s?

Steffan Rudvall

Figge är en väldigt bra skådespelare jag tror han skulle passa som fred i Scooby Doo

clara liljeberg

han gjorde rösten till gamle draken i riddarprinsessan nella.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 september 2020 kl. 16:56:30
Figge är en väldigt bra skådespelare jag tror han skulle passa som fred i Scooby Doo

Det får jag nog faktiskt hålla med om...

Det hade varit intressant att höra hur man låter som ett av trollen i Bumbibjörnarna...

gstone

Han borde fortsätta dubba Michael Keaton :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Trodde faktiskt aldrig att han var så känd som han faktiskt var när jag kollade på honom som Kuzco! :o

Goliat

Citat från: MOA skrivet 30 september 2020 kl. 16:53:42
En av våra mest underratade VA:s?

Various Artist? VA är en av de förkortningar som har flest betydelser. Eller är det någon svensk förkortning?

Tänker lite utifrån, nog fler som inte förstår förkortningen.

Steffan Rudvall

Citat från: King Owl skrivet 14 oktober 2021 kl. 07:17:13
Various Artist? VA är en av de förkortningar som har flest betydelser. Eller är det någon svensk förkortning?

Tänker lite utifrån, nog fler som inte förstår förkortningen.
Hon använder den förkortningen för Voice Actor.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2021 kl. 09:32:03
Hon använder den förkortningen för Voice Actor.

Aha. I mitt yrke är det när det är blandade artister. Så blir så fel. Står VA här ute också som är för vatten och avlopp. Fick höra det för inte länge sedan av en bekant som jobbar hemifrån von är en VA också, virtuell assistent eller vad det nu var förkortning på. RS kanske vore bättre då för RöstSkådespelare, fast på andra sidan är RS är väl dock nån infektion också. 😉😂