Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Originaldubbar som aldrig getts ut på dvd eller vhs?

Startat av Felixia, 9 september 2021 kl. 21:36:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Felixia

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur folk hittar originaldubbar som aldrig getts ut på DVD eller VHS. Som bekant finns det ju flera originaldubbar som getts ut antingen avsiktligen eller av misstag. Men vad jag vet har filmer som Snövit, Peter Pan och de 101 dalmatinerna aldrig getts ut annat än på bio, så hur kommer det sig att vi ändå har tillgång till de dubbarna?

Och i förlängning, finns det då en möjlighet att vi kommer få tag på även de dubbarna som ännu är försvunna som Askungen och Törnrosa?

Zebastian

Citat från: Felixia skrivet  9 september 2021 kl. 21:36:16
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur folk hittar originaldubbar som aldrig getts ut på DVD eller VHS. Som bekant finns det ju flera originaldubbar som getts ut antingen avsiktligen eller av misstag. Men vad jag vet har filmer som Snövit, Peter Pan och de 101 dalmatinerna aldrig getts ut annat än på bio, så hur kommer det sig att vi ändå har tillgång till de dubbarna?

Och i förlängning, finns det då en möjlighet att vi kommer få tag på även de dubbarna som ännu är försvunna som Askungen och Törnrosa?
Jag antar att man på något sätt har fått tag på filmrullar...

Jabberjaw

Verkar som en dum idé att avslöja vart ifrån man får/fått tag på dessa ej utgivna dubbningsljudspåren oavsett hur man har kommit över dom. Some questions should remain secret så att säga.
Men som föregående talare är inne på så är det ju så klart genom kontakter. Vilka dessa kontakter än må vara och närmare information bör inte diskuteras då det helt enkelt inte finns något riktigt syfte med att veta vart ifrån dom kommer...

:o  :)