Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nasse (Sven Nordqvist)

Startat av Disneyfantasten, 18 april 2022 kl. 09:35:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  4 maj 2022 kl. 10:37:37
Det var "Sagoboken" ( med Babben Larsson som uppläsare )

Den finns på Öppet Arkiv ( men av nån anledning saknas flera "avsnitt", men dom med Mamma Mu finns med )

Jo, jag vet, jag har sett det!  :)

Will Siv

Some Trivia:

. Sven har bara skrivit två böcker om Nasse och serien har 39 avsnitt, så 37 av dom är helt ny skrivna.

. Orienteraren, Mekanikern, Trötta Älgen och Brottarn gjordes för serien och ritades inte av Sven.

. Däremot är det en karaktär från böckerna som inte kom med i serien, "Fiskarn" ( undrar just varför, och vem kunde göra hans röst? )

gstone

Den här serien är för små barn.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Känner mig lite konfunderat över att karaktären heter just Nasse när han inte alls är en gris utan en björn.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 23:56:36Känner mig lite konfunderat över att karaktären heter just Nasse när han inte alls är en gris utan en björn.
Det är ett fint och minnesvärt namn på karaktären :)

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet  3 september 2023 kl. 02:36:47Det är ett fint och minnesvärt namn på karaktären :)

Det håller jag med om, även om jag fortfarande är konfunderad.

Ungefär som med Findus, som egentligen är ett märke, men det är just Pettssons katt som man tänker på.

Skillnaden är väl att Nasse är ett vanligt förekommande namn, till exempel på grisen i Nalle Puh.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 september 2023 kl. 09:07:04Det håller jag med om, även om jag fortfarande är konfunderad.

Ungefär som med Findus, som egentligen är ett märke, men det är just Pettssons katt som man tänker på.

Skillnaden är väl att Nasse är ett vanligt förekommande namn, till exempel på grisen i Nalle Puh.
Findus hittades i ett Findus paket,därför heter han Findus

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  3 september 2023 kl. 10:12:51Findus hittades i ett Findus paket,därför heter han Findus

Det stämmer, det står "Findus gröna ärtor" på det paketet.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 september 2023 kl. 09:07:04Det håller jag med om, även om jag fortfarande är konfunderad.

Ungefär som med Findus, som egentligen är ett märke, men det är just Pettssons katt som man tänker på.

Skillnaden är väl att Nasse är ett vanligt förekommande namn, till exempel på grisen i Nalle Puh.
Pettson själv heter ju inte Pettson heller.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 september 2023 kl. 10:48:47Pettson själv heter ju inte Pettson heller.

Nej det är sant, han heter egentligen Pettersson, men efter att Findus börja kalla honom Pettsson så har han börjat heta det.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 september 2023 kl. 10:52:02Nej det är sant, han heter egentligen Pettersson, men efter att Findus börja kalla honom Pettsson så har han börjat heta det.
Intressant för röstskådespelaren heter Tord Pettersson kan man då säga att Pettson också heter Tord i förnamn?

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 september 2023 kl. 10:56:12Intressant för röstskådespelaren heter Tord Pettersson kan man då säga att Pettson också heter Tord i förnamn?
De va nog bara en coincidens