Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Religion

Startat av Richardo, 31 juli 2020 kl. 22:23:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag har inget emot religion men ska vi verkligen på Dubbningshemsidans Forum ha ett ämne där folk skriver vilka religioner som är sanna och varför andra religioner är falska? Detta kan leda till hets mot folkgrupp & personangrepp vilket jag tycker att vi ej borde ha här.

Goliat

Enligt bibeln kan inte Talgoxe vara en äkta kristen, titta bara på denna bibeltex:

Matteusevangeliet 7:1-6 SFB98
Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er.

Roligt att personen dömer andra religioner och säger de är falska helt utan bevis när det inte finns ett enda bevis på att hans tro är sann.

Man får gärna tro vad man vill, men man ska nog inte kasta sten i sitt glashus och döma andra när den religion man försöker trycka ner andra med förespråkar att man inte ska döma andra. 😉

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2022 kl. 07:22:58Jag har inget emot religion men ska vi verkligen på Dubbningshemsidans Forum ha ett ämne där folk skriver vilka religioner som är sanna och varför andra religioner är falska? Detta kan leda till hets mot folkgrupp & personangrepp vilket jag tycker att vi ej borde ha här.
Detta är uppenbart hets mot folkgrupp, kränker andras trosuppfattning och inte har någon som helst respekt för andra. Så jag kan hålla med. Att man diskuterar religion kan man väl göra då det är off topic här men att ge sig på andra och försöka försvaga dem (men misslyckas) för sin egna religösa uppfattning är ju inte okey.

Man kan göra allt i "bibelns namn" men personen förespråkar inte de kristna utan sin speciella egna tro, vilket är okey att ha, men inte använda för att försöka trycka ner andra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 11 september 2022 kl. 07:28:40Detta är uppenbart hets mot folkgrupp, kränker andras trosuppfattning och inte har någon som helst respekt för andra. Så jag kan hålla med. Att man diskuterar religion kan man väl göra då det är off topic här men att ge sig på andra och försöka försvaga dem (men misslyckas) för sin egna religösa uppfattning är ju inte okey.
Jag instämmer. Att diskutera religion är inget fel med, men att däremot hävda att någon religion är sann eller falsk är fullständigt oacceptabelt - då hamnar man oerhört nära gränsen till hets mot folkgrupp.

Det är upp till var och en att ta ställning till vilken religion man föredrar, men det är omöjligt att med visshet kunna konstatera om någon religion är "sann" eller "falsk" - ingen av oss levde trots allt för ett par tusen år sedan, så vi kan inte veta med säkerhet.

Jag har raderat Talgoxes inlägg. Även fast jag inte har något emot att diskutera religion i sig, så kan vi inte tillåta inlägg som kan klassas som hets mot folkgrupp i en domstol.
(Jag är ingen jurist och kan inte med säkerhet säga var gränsen går, men utifrån hur lagen är skriven så finns det en viss risk att det aktuella inlägget skulle kunna klassas som det - vilket i så fall även skulle drabba Dubbningshemsidan)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2022 kl. 07:22:58Jag har inget emot religion men ska vi verkligen på Dubbningshemsidans Forum ha ett ämne där folk skriver vilka religioner som är sanna och varför andra religioner är falska? Detta kan leda till hets mot folkgrupp & personangrepp vilket jag tycker att vi ej borde ha här.
Precis min tanke. Redan Talgoxes inlägg skulle kunna klassas som hets mot folkgrupp, och om det inte gör det så lär eventuella svar sannolikt göra det.

Framöver håller vi oss till tyckande och argument för ens åsikter, men utan att börja klassificera vad som är sant och falskt bland sådant som inte går att bevisa. :)

gstone

Jag tror att Wakt Disney lät musse dö för våra synder.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Då borde Talgoxe läsa Vedas som är 2000 år äldre text än bibeln, eller Gilgamesheposet som bibeln plagierat sagor/historier ifrån. 😉

Borde inte den första texten av gudarna vara den äkta än den plagierade/kopierade relativt nya vara fejk (bibeln).

Och angående döma fick vi inget svar på från Talgoxe heller. Vore intressant atr få veta hens syn på det. :)

Marcusen

Den här Talgoxe är inte intresserad av dubbing den har skapat ett konto och endast skrivit i detta ämnet. Den här personen är här för att sprida hat.

Elios

Finns ingen religion för mig. Är inte intresserad av det överhuvudtaget.  ::)

MOA

Citat från: Elios skrivet 12 september 2022 kl. 10:45:26Finns ingen religion för mig. Är inte intresserad av det överhuvudtaget.  ::)
Same here dude

Goliat

#39
Citat från: Marcusen skrivet 12 september 2022 kl. 10:42:35Den här Talgoxe är inte intresserad av dubbing den har skapat ett konto och endast skrivit i detta ämnet. Den här personen är här för att sprida hat.
Till stor del försöka sprida ett budskap om sin egna religösa trosuppfattning. Det verkar ju inte tillåtas flera sidor utan sin egna bild och alla andra har fel, då går det inte diskuteras och då försvinner ju lite det hela med "off topic" om man inte kan diskutera något utan att personen enbart kan se ifrån sin egna sida och ignorerar frågor eller andra som ifrågasätter.

EDIT: Jag tänker lite så här också, många här som är intresserade av dubbningar har nog haft det mycket svårt då detta är ett specialintresse, och kan tänka mig många haft jobbig uppväxt eller massor av hinder, och skulle tippa på att många blivit utsatta för kränkningar och även hot och förnedring av religösa personer. Det är många hbtq+, på spektrumet m.f. som är här (inte alla men många) och trådar som den här och övertramp som redan skett och fått tas bort. Så kanske denna tråd inte borde finnas här)

Sedan lite svårt att avgöra, men misstänker det skrivs för att provocera, så antagligen är det här personen bakom kontot ;)



Citat från: Elios skrivet 12 september 2022 kl. 10:45:26Finns ingen religion för mig. Är inte intresserad av det överhuvudtaget.  ::)
Jag är religös men inte kristen, tillhör en annan och betydligt äldre religion. :P Men jag predikar inte om den, då religion är privat. :D

Goliat

#40
Ah, Talgoxe tror jag är en bot, den skriver text som ser förskriven ut. Verkar vara en del kopierat från bjorkbloggen.com också, eller om det är samma författare (troligvis inte)