Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 16:51:57Mycket intressant, det hade jag inte ens en tanke på...

Är det den gamla biodubben som används där (så att den inte är omdubbad)?
Lyssna själv på bifogat klipp. På ljudkvalité, tonfall och ordval tycker jag inte att det råder någon tvekan om att det måste vara originaldubbningen.


Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2024 kl. 17:17:37Lyssna själv på bifogat klipp. På ljudkvalité, tonfall och ordval tycker jag inte att det råder någon tvekan om att det måste vara originaldubbningen.


Var fick du dessa ljudklipp ifrån?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 17:23:11Var fick du dessa ljudklipp ifrån?
Dubbningen finns på Amazon Prime, har den funnits på Disney+ innan eller har de letat upp en så gammal dubbning för Amazon Prime?

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2024 kl. 17:17:37Lyssna själv på bifogat klipp. På ljudkvalité, tonfall och ordval tycker jag inte att det råder någon tvekan om att det måste vara originaldubbningen.


Det låter definitivt som att det är en originaldubbning, ljudet saknar ganska mycket diskant vilket tyder på att det är en äldre inspelning.

Då undrar jag likt Mathilda hur det kommer sig att Amazon har fått tillgång till den. Det är nog inget i första hand som en aktör i deras position skulle leta upp.

Plus @Daniel Hofverberg, det kanske ändå är en bra idé att du köpte VHS-utgåvan nu när chansen visade sig. Man vet trots allt aldrig om Amazon skulle få för sig att ta bort filmen eller dubbningen en vacker dag.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2024 kl. 17:17:37Lyssna själv på bifogat klipp. På ljudkvalité, tonfall och ordval tycker jag inte att det råder någon tvekan om att det måste vara originaldubbningen.
Jag håller med dig, det där måste utan tvekan vara den gamla biodubbningen; så skulle ingen modern dubbning låta.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 februari 2024 kl. 17:24:34Dubbningen finns på Amazon Prime, har den funnits på Disney+ innan eller har de letat upp en så gammal dubbning för Amazon Prime?
Nej, Vit vildmark/Den vita vildmarken dök aldrig upp på Disney+ alls, vare sig med eller utan nordiska ljudspår. Just därför känns det väldigt förvånansvärt vem som har orkat leta fram och digitalisera en så gammal dubbning för Amazon...

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 17:43:02Då undrar jag likt Mathilda hur det kommer sig att Amazon har fått tillgång till den. Det är nog inget i första hand som en aktör i deras position skulle leta upp.
Jag håller med, det känns väldigt märkligt hur den dubbningen kunnat dyka upp från tomma intet efter alla dessa decennier...

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 17:43:02Plus @Daniel Hofverberg, det kanske ändå är en bra idé att du köpte VHS-utgåvan nu när chansen visade sig. Man vet trots allt aldrig om Amazon skulle få för sig att ta bort filmen eller dubbningen en vacker dag.
Den stora nackdelen är att Amazon Prime Video såvitt jag kan se bara har filmen som hyrfilm; inte som köpfilm. Så man kan bara betala 39 kr för att hyra filmen i två dygn, men inte alls köpa den... :(

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 02:26:29De flesta kortfilmssamlingar på hyr-VHS hade dock inga svenska dubbningar, utan var i textad originalversion. Visst fanns det undantag, med kortfilmssamlingar där vissa kortfilmer hade svenskt tal (det var nog ingen hyr-VHS med kortfilmer som hade helt och hållet svenskt tal), men jag tror inte att Kalle Ankas tokiga värld är en av dessa - och omslaget anger ju också "Svensk text".
Hur ser du "svensk text" på omslaget? Vilken bild ser man det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

@Daniel Hofverberg Bilderna är ju suddiga, så man kan knappt se vad det står. men baksidan syftar du på va, eller hur?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:07:38@Daniel Hofverberg Bilderna är ju suddiga, så man kan knappt se vad det står. men baksidan syftar du på va, eller hur?
Det står på baksidan bland de andra detaljerna men är för litet för kunna läsa på bilden.

Jonas9881

Här är en film, någon som vet om det finns svensk tal då den har svensk text på omslaget?
https://www.tradera.com/item/302149/624491739/har-ar-ditt-liv-kalle-anka
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:12:49Här är en film, någon som vet om det finns svensk tal då den har svensk text på omslaget?
https://www.tradera.com/item/302149/624491739/har-ar-ditt-liv-kalle-anka
Svensk text, står på baksidan under speltiden.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2024 kl. 21:14:56Svensk text, står på baksidan under speltiden.
jag vet, men kan ju finns svensk tal också.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:16:17jag vet, men kan ju finns svensk tal också.
Om det inte står något annat så ska man alltid förvänta sig att det är svensk text och inte tal på sådana här gamla kortfilmsamlings vhs:er. Det var först i slutet av 80-talet kortfilmsamlingarna började dubbas för VHS.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2024 kl. 21:18:22Om det inte står något annat så ska man alltid förvänta sig att det är svensk text och inte tal på sådana här gamla kortfilmsamlings vhs:er. Det var först i slutet av 80-talet kortfilmsamlingarna började dubbas för VHS.
filmen är ju 80 minuter, räknas väl inte som kortfilm heller?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 21:19:57filmen är ju 80 minuter, räknas väl inte som kortfilm heller?
Kortfilmssamling, som det låter en samling av kortfilmer.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2024 kl. 21:20:52Kortfilmssamling, som det låter en samling av kortfilmer.
Då räknas inte den filmen med där.

Du sa ju "på sådana här gamla kortfilmsamlings vhs:er" så förstod inte, för det var ju en långfilm.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare