Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fråga om barnskådespelare?

Startat av TonyTonka, 6 juni 2020 kl. 22:19:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har fått intrycket att Saga Norling och Dorothea Norling är samma person, och jag har också hört att Filippa Alm-Nylén och Alexandra Alm-Nylén är en och samma person också, stämmer det?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Simon Axelsson

Citat från: TonyTonka skrivet  6 juni 2020 kl. 22:19:26
Jag har fått intrycket att Saga Norling och Dorothea Norling är samma person, och jag har också hört att Filippa Alm-Nylén och Alexandra Alm-Nylén är en och samma person också, stämmer det?  ???

Jag skulle inte tro att någon av dem är samma person, de har ju olika förnamn. Varför skulle man gå under olika förnamn, men samma efternamn vid olika tillfällen? Låter de så väldigt lika är det väl mer sannolikt att de är tvillingar.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats


Simon Axelsson

Citat från: MOA skrivet  6 juni 2020 kl. 23:39:17
Syskon möjligtvis?

Tvillingar är ju rent tekniskt syskon, men hade man uppfattat två syskons röster som lika om de inte var jämnåriga, det vet jag inte, men det kanske du gör.

Nu har jag kollat upp de olika paren och det visar sig att Saga och Dorothea är samma person. Alexandra och Filippa vet jag däremot inte, jag kunde knappt hitta någon info om Filippa, men Alexandra kunde jag hitta rätt bra med info om. Nästan som om att Filippa inte finns eller något sånt.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Adam Larsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  6 juni 2020 kl. 23:52:09
Nu har jag kollat upp de olika paren och det visar sig att Saga och Dorothea är samma person.
Konstigt att samma person krediteras med två olika förnamn

Sabelöga

Citat från: Adam Larsson skrivet  7 juni 2020 kl. 01:28:00
Konstigt att samma person krediteras med två olika förnamn
Kan va en fråga om förnamn och tilltalsnamn som blandas ihop på nått vis.
Houba !

Daniel Hofverberg

Ja, Saga Norling och Dorothea Norling är som sagt samma person - hennes fullständiga namn är Saga Dorothea Malin Norling, men hennes tilltalsnamn är Dorothea; så den/dem som crediterat henne som Saga Norling har förmodligen bara utgått ifrån hennes juridiska namn utan att ta hänsyn till tilltalsnamnet (ganska lätt hänt när ens första namn inte är ens tilltalsnamn).

Men Filippa och Alexandra Alm Nylén är definitivt två olika personer (gissningsvis syskon), vilket inte minst bevisas av att båda två crediteras som övriga röster i Nickelodeon-serien Game Shakers.

Men jag hittar ytterst lite information om Filippa Alm Nylén, och av någon mycket märklig anledning lyckas jag inte hitta åt henne i det svenska folkbokföringsregistret - detta trots att hon måste vara över 16 år gammal, vilket är gränsen för att information ska publiceras på nätet (av exempelvis Upplysning.se och Ratsit). Enligt en gammal pressrelease från 2007, om premiären av Mina vänner Tiger och Nalle Puh, var Filippa 13 år gammal då - vilket alltså bör innebära att hon i dagens läge bör vara runt 26 år gammal (troligen född runt 1994, lite beroende på när på året förstås). Men i folkbokföringsregistret finns ingen Filippa Alm Nylén överhuvudtaget; än mindre någon född där i närheten... Min bästa gissning är att det är personen som i dagens läge är folkbokförd som Filippa Berntsdotter Nylén, född 1994.

Alexandra Alm Nylén heter ju för övrigt inte så heller nuförtiden - numera heter hon Alexandra Nylén Bonnier, efter att hon 2018 gifte sig med Love Bonnier (son till Jonas Bonnier, som tidigare var VD för Bonnier-koncernen). Därav att båda namnen Alexandra Alm Nylén och Alexandra Nylén Bonnier förekommer i olika creditlistor lite huller om buller...

gstone

bäst arbetande barn dubbarn just nu är Viva Östervall Lyngbrant.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 september 2020 kl. 18:58:15
bäst arbetande barn dubbarn just nu är Viva Östervall Lyngbrant.
Ja, Viva Östervall Lyngbrant är helt klart med i många dubbningar just nu; och är väldigt duktig.

Vill man se hur Viva ser ut i verkligheten (och hur hon är som "vanlig" skådespelare; d.v.s. inte bara som röst) kan jag rekommendera Utbildningsradions serie Jakten på den glömda historien, som finns på UR Play och som även sänds på SVT Barn då och då:
https://urplay.se/serie/214041-jakten-pa-den-glomda-historien

Där spelar Viva Östervall Lyngbrant huvudrollen som Fabella, som är med i samtliga avsnitt. :)

Den andra fasta rollfiguren som är med i alla avsnitt (Minnet) spelas för övrigt av Mia Benson, som ju också varit med i en hel del dubbningar.