Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Recensionsavdelningen - omstrukturering/modernisering, etc.

Startat av Daniel Hofverberg, 29 januari 2006 kl. 11:28:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

GaBBe

Okej, uppdelat för ordningens skull men varför egentligen...
Det är bara opraktsikt, det är mycket lättare att ha allt under varann i alfabetisk ordning. Då ser man allt direkt. Om man letar efter nåt måste man titta i alla kategorier som är staplade "film - kommatecken - film" osv som gör det väldigt förvirrande för ögonen att läsa. Mycket lättare som sagt om alla titlar står där på rad lodrätt! ;)

Daniel Hofverberg

Upplistningen med kommatecken har jag inte tänkt att behålla efter omstruktureringen - då kommer sannolikt filmernas titlar att listas i tabellform med ett namn per rad. Självklart kommer då också de fyra kategorierna med långfilmer på video/DVD (del 1, 2, 3, 4) att sammansmälta till en.

Men resten av dina förslag känner jag mig mer tveksam till. Jag tycker att det måste bli extremt rörigt och ologiskt att inte ha någon kategori-indelning alls...?

Daniel Hofverberg

Som ni säkert märkt, så har den nya recensionsavdelningen fortfarande inte kommit online, trots att det gått flera månader längre tid än utlovat... Tyvärr visade det sig ta längre tid än jag trott att programmera ett recensionssystem som är tillräckligt flexibelt för Dubbningshemsidans behov, och fortfarande är det en hel del som återstår. Förmodligen kommer det att dröja minst 2 - 3 veckor till, kanske längre, innan de nya recensionssidorna kan tas i bruk. Det kommer också förmodligen att ta minst en vecka att föra över alla befintliga recensioner (det är trots allt ett väldigt stort antal), om jag inte får hjälp på den fronten.

Den nya recensionsavdelningen kommer i alla fall att bestå av en recension per sida. Recensionerna kommer att listas i tabellform per kategori, och man kommer att kunna välja mellan att sortera i bokstavsordning (efter filmens/seriens titel), datumordning efter när recensionerna skrevs samt datumordning efter när recensionerna senast uppdaterades. Som det ser ut nu, kommer kategorierna att finnas kvar i nuvarande form - det enda jag inte har helt bestämt mig om är huruvida "Långfilmer på bio" ska finnas kvar, eller om den ska integreras till en enda kategori för långfilmer.

I de nya recensionerna kommer alla namn på skådespelare, regissörer, översättare, etc. i rollistorna/produktionslistorna att vara klickbara, och leda till en lista över samtliga recensioner där vederbörande nämns. Det kommer också att finnas en sökfunktion med möjlighet att söka på skådespelare, regissörer, översättare, tekniker, titel samt fritextsökning. Dock kan jag inte lova att alla finesser kommer att finnas med från första början - om det drar ut på tiden alltför mycket är det möjligt att jag börjar med en enklare version medan programmeringsarbetet fortsätter.

En annan skillnad är att jag valt att ändra i betygskriterierna i recensionerna. Betyget "Inlevelse/tal" kommer nu att avskaffas, och ersättas av två betyg - ett för "översättning" och ett för "inlevelse". Jag tycker att det känns smartast och mest tidsenligt. Anledningen till att jag valde dessa betygskriterier från början var just att det på den gamla VHS-tiden var så vanligt att det inte gick att få tillgång till originalversionerna, så att jag inte ville ha ett separat betyg för översättningen som alltför ofta kanske inte gick att skriva något om. Men i dagens läge med DVD-mediat, finns ju originalversionerna med i 95% av alla DVD-utgåvor, varför det inte längre är något stort problem. Därför tycker jag att betyget "Inlevelse/tal" nu har tjänat sitt, och är hög tid att dela upp.

Daniel Hofverberg

Nu har jag kommit en bra bit på väg, men behöver er hjälp igen.

När man går in på recensionssidan (huvudsidan), tycker ni att alla recensioner i alla kategorier ska listas på samma sida, eller bör varje kategori (TV-serier, långfilmer på VHS/DVD, etc.) visas på var sin sida? Ursprungligen hade jag tänkt mig det förstnämnda, men nu när jag ser hur många recensioner det faktiskt finns på sidorna, så börjar jag tveka...

Det här handlar alltså bara om listan med de recensioner som finns. Själva recensionerna kommer alltså bara att visas med en recension per sida.

Carl Barks lover

Gör den sistnämda, då blir det lättare att hitta.

Daniel Hofverberg

Nu är äntligen så gott som hela den nya recensionsavdelningen klar - det är bara några finjusteringar som kvarstår kodmässigt, samt aningen designarbete.

Problemet nu är att föra över alla befintliga recensioner från de nuvarande handkodade HTML-sidorna till databasen för att kunna användas i det nya recensionssystemet. Då det finns en väldig massa recensioner på Dubbningshemsidan (ca 240 stycken senast jag räknade), så kommer det att ta ganska lång tid för mig att kopiera och klistra in alla recensioner till databasen - ska jag göra allting själv så lär det ta minst 3 - 4 veckor innan den nya avdelningen kan tas i bruk.

Om någon vill hjälpa till med att lägga in de befintliga recensionerna i det nya databassystemet (via ett webbaserat administrationsgränssnitt), så tar jag dock emot all hjälp jag kan få.

Daniel Hofverberg

Tyvärr tar det längre tid än jag trodde att föra över alla befintliga recensioner till det nya databasbaserade systemet - jag har hittills bara hunnit föra över 25 recensioner. Med andra ord kommer det här att ta en smärre evighet, om jag ska göra allt...

Därför upprepar jag mitt önskemål om hjälp. Om någon hjälpsam och pålitlig person vill hjälpa till med att föra över recensioner från de nuvarande sidorna till det nya systemet, så vore jag mycket tacksam. Det behövs inga kunskaper annat än att hantera webbläsare och kunna kopiera/klistra in. Ni behöver inte göra så många recensioner heller - även bara ett fåtal recensioner vore till stor hjälp. Om någon känner för att hjälpa till, så skicka mail till .

Akilles

Jag tycker som Anton att man ska ha en recension per sida. det blir lite rörigt.

Sen undrar jag en sak till...kan man inte en underrubrik i Svenska röster och credits som handlar om data- och tv-spel såsom serier och långfilmer.
Jag har information om två olika spel som är dubbade till svenska och kända skådespelare; Olympens Härskare och Odysséen i Odysseus Fotspår.
Det kanske skulle vara något att utöka sidan med ;)

LiitenFliicka

Jag tycker att det ska vara som det är nu faktiskt.  ;)

Daniel Hofverberg

Som ni märkt, så har den nya recensionsavdelningen blivit kraftigt försenat. Kodningsmässigt är det mesta klart, men det tar en evighet att föra in alla befintliga recensioner i databasen, så att de kommer med i nya avdelningen.

Om någon har lite tid att avvara, så skulle jag verkligen behöva hjälp med att föra över de befintliga recensionerna till det nya systemet. Allting görs via ett webbgränssnitt, så det krävs inga programmeringskunskaper - bara lite tid att avvara och förmågan att kopiera/klistra in.

För att ni ska få en inblick i den nya sajten, så bifogar jag till detta inlägg två skärmdumpar på hur den nya avdelningen ser ut i dagsläget. Allting är inte klart än, men bara så att ni får ett hum om hur det kommer att se ut. Det blir alltså separata sidor för varje enskild recension. Alla namn i recensionerna (skådespelare, regissörer, översättare, etc) kommer att vara klickbara, och leder till översikter över alla recensioner där personen ifråga nämns. Det kommer också att gå att söka på skådespelare, övrig personal, dubbningsbolag, distributör, etc.

Förhoppningsvis kommer jag att kunna offentliggöra den nya avdelningen innan slutet av juni månad, men det går snabbare om jag får hjälp med att föra över de befintliga recensionerna.

Daniel Hofverberg

Det tar en evighet att lägga in alla befintliga recensioner i databasen, och hittills är bara 70 av de ca 250 recensionerna klara. Jag skulle uppskatta att få hjälp med att föra över några recensioner, om det ska vara möjligt att öppna den nya recensionsavdelningen nästa vecka (vilket är min förhoppning). Ju fler som kan hjälpa till, desto snabbare går det.  :)

Dessutom kan jag passa på att nämna att jag bestämt mig för att återuppta de planer jag hade för nåt år sen, vilket många efterfrågat, med att göra jämförande recensioner mellan två olika dubbningar (ex. mellan originaldubb och omdubb). Förra gången blev det aldrig av, och planerna kom aldrig längre än till planeringsstadiet; men den här gången gör jag ett nytt försök, och kommer att börja skriva dessa under sommaren.

Jag har bestämt att till att börja med åtminstone recensera gamla och nya dubbningarna av Pinocchio, Peter Pan och Taran och den magiska kitteln. Utöver det finns det några till jag överväger, bl.a. Pank och fågelfri och Oliver & gänget. Jag tar tacksamt emot förslag på filmer eller serier där ni vill se jämförande recensioner mellan mer än en dubbning.

Erika

Scooby-Doo (antingen originalserien eller "The Scooby-Doo Show"), för den jämförelsen har i alla fall jag längtat efter.  :) Det vore också roligt med jämförelser mellan Media Dubbs och Sun Studios dubbningar av "Jetsons" och "Dastardly & Muttley".

Daniel Hofverberg

Scooby-Doo är absolut en bra idé, det ska jag överväga när jag får tid över. Det får nog bli The Scooby-Doo Show i så fall, då det väl är den enda serien som dubbats i större skala av både Media Dubb och Sun Studio.

Jetsons vore onekligen kul att recensera (det är alltid roligt att såga...), men tyvärr har jag inte tillgång till Cartoon Network längre och jag har heller inte några inspelade avsnitt med någondera dubbning, så den är tyvärr svår. Dessutom tror jag inte att jag har credits till vare sig Media Dubbs eller Sun Studios dubbningar av Jetsons, och utan att åtminstone veta de viktigare rösterna så är det svårt att skriva recension. Detsamma gäller med Dastardly & Muttley.

Jag tar tacksamt emot fler förslag.  :)

Daniel Hofverberg

Den nya recensionsavdelningen har tagit längre tid än jag trodde att få klar, så jag hinner tyvärr inte med det innan semestern. Jag reser till Paris för en vecka imorgon, så recensionsavdelningen får därför premiär mot slutet av nästa vecka (när jag är tillbaka i Sverige) istället.

Recensionen på de båda dubbningarna av Peter Pan hinner heller inte bli klar i tid, och inte heller några andra recensioner jag håller på med (Bortspolad, m.fl.). Dessa får tyvärr lov att vänta tills nästa vecka.

Trots att jag inte kommer att kunna besöka forumet den närmaste veckan, tar jag dock fortfarande emot förslag och synpunkter på recensionsavdelningen, samt tips på lämpliga filmer eller serier att recensera (i synnerhet jämförande recensioner på mer än en dubbning).

Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juni 2007 kl. 08:58:24


Jag har bestämt att till att börja med åtminstone recensera gamla och nya dubbningarna av Pinocchio, Peter Pan och Taran och den magiska kitteln. Utöver det finns det några till jag överväger, bl.a. Pank och fågelfri och Oliver & gänget. Jag tar tacksamt emot förslag på filmer eller serier där ni vill se jämförande recensioner mellan mer än en dubbning.


visste inte att Pinocchio och peter pan har omdubbats. vilka år? peter pan som disneyfilm?? den peter pan jag har är från wendros.