Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gmail har blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden

Startat av Racnar1, 14 augusti 2022 kl. 11:10:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Racnar1

Jag har försökt registrera mig som medlem har inte fått något mail därför har jag fortsatt skriva som gäst.

Anders M Olsson

#1
Citat från: Racnar1 skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:10:59Jag har försökt registrera mig som medlem har inte fått något mail därför har jag fortsatt skriva som gäst.
Så ska det ju så klart inte vara.

Det får vi be Daniel undersöka.

Jag tror dessutom att Daniel har möjlighet att aktivera ditt konto manuellt om mailet av någon anledning inte skulle komma fram.

Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar1 skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:10:59Jag har försökt registrera mig som medlem har inte fått något mail därför har jag fortsatt skriva som gäst.
Kan du skicka mail till mig med användarnamn, så kan jag aktivera dig manuellt?

Är det någon mer som har problem att mail inte kommer fram? För i alla fall till mig fungerar det klockrent.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 14:32:13Kan du skicka mail till mig med användarnamn, så kan jag aktivera dig manuellt?

Är det någon mer som har problem att mail inte kommer fram? För i alla fall till mig fungerar det klockrent.

Registrerar du dig så ofta? ;)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 14 augusti 2022 kl. 15:36:00Registrerar du dig så ofta? ;)
Jag förmodar att Daniel vill testa så att användarregistreringen fungerar och därför lägger upp egna testkonton lite då och då, speciellt om någon klagar på att saker och ting inte fungerar.

Racnar1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2022 kl. 14:32:13Kan du skicka mail till mig med användarnamn, så kan jag aktivera dig manuellt?

Är det någon mer som har problem att mail inte kommer fram? För i alla fall till mig fungerar det klockrent.
Det har jag gjort nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 14 augusti 2022 kl. 15:36:00Registrerar du dig så ofta? ;)
Det är långt ifrån enbart vid registrering som man får mail - man får ju också mail vid svar på trådar man skrivit i, vid nya PM, o.s.v.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Racnar1 skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:10:59Jag har försökt registrera mig som medlem har inte fått något mail därför har jag fortsatt skriva som gäst.
Jag tror att forumet tror att du är spambot därför inte skickar verifiering mail

Racnar


Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar1 skrivet 14 augusti 2022 kl. 11:10:59Jag har försökt registrera mig som medlem har inte fått något mail därför har jag fortsatt skriva som gäst.
Tyvärr visade det sig att alla mail jag skickar från Dubbningshemsidan till alla G-mailadresser blockeras som spam, och kommer aldrig fram - därav att du inte fått något mail, och likaså kunde jag inte svara på mailet du skickade heller... Det gäller både automatiska mail från forumet, men även manuella mail jag skickar från en vanlig hederlig e-postklient. :(

Allt jag försöker skicka till Gmail-adresser resulterar bara i följande felmeddelande:

<>: host gmail-smtp-in.l.google.com[64.233.163.26] said:
    550-5.7.1 [135.181.100.179      12] Our system has detected that this
    message is 550-5.7.1 likely unsolicited mail. To reduce the amount of spam
    sent to Gmail, 550-5.7.1 this message has been blocked. Please visit
    550-5.7.1  https://support.google.com/mail/?p=UnsolicitedMessageError 550
    5.7.1  for more information.
    j13-20020a2eb70d000000b0025e52cfc938si3713822ljo.54 - gsmtp (in reply to
    end of DATA command)

Jag är osäker vad det här beror på - har Dubbningshemsidans IP-adress tidigare tillhört någon spammare, anser Gmail att det har skickats ut för mycket mail från Dubbningshemsidan eller är det någon artificiell intelligens som klassar de automatiska mailen från forumet som spam...?

Jag har skickat meddelande till Google om det här, men tveksamt om man kommer få något svar...

Det här innebär i alla fall att just nu kommer ingen som har Gmail-adresser att få något mail från forumet, och kommer därmed heller inte kunna registrera sig. Så tills vidare måste jag göra det manuellt för alla med Gmail-adresser. Eftersom jag inte ens kan svara på era mail får ni, om ni behöver få tag i mig, tills vidare använda min privata e-postadress istället för Dubbningshemsidan-adressen:

Jag har i alla fall aktiverat ditt konto manuellt nu, och om du vill kan jag också associera dina gästinlägg med användarkontot, så att det ser ut som att du skrivit dem som medlem; på så sätt kan du även redigera de inlägg du skrivit som gäst. :)

Racnar


Det skulle vara bra, bara det inte är för besvärligt för dig.

Daniel Hofverberg



Daniel Hofverberg

Jag tror att jag kan ha hittat en orsak till varför Gmail blockerar Dubbningshemsidans mail, eller åtminstone en bidragande orsak. Efter att jag undersökt saken visade det sig att mail som skickas från forumet inte sätter så kallad "envelope from" eller Return-Path, som gör att den faktiska adressen som e-postmeddelandena faktiskt skickas från var "" - en adress som givetvis inte existerar.

Saken är nämligen den att avsändaren som anges som "From:" i e-postmeddelanden inte är den faktiska avsändare, utan bara den avsändaradress som den som skickar e-postmeddelandet uppger; och som kan sättas till vad som helst. Det är däremot "Envelope from" som är den faktiska avsändaradressen som meddelanden faktiskt skickas från, och det sätter inte forumprogramvaran SMF som standard, så att servern istället "hittar på" en godtycklig adress på eget bevåg.

Då det anses som dålig praxis att skicka e-post från adresser som inte existerar, och det heller inte är optimalt med en rapporterad avsändaradress som inte är den faktiska avsändaradressen, så är det möjligt att det kan vara orsaken till att Google blockerar alla mail från Dubbningshemsidan. Visserligen har manuellt skickade mail, som jag skickar från en vanlig hederlig e-postklient, självklart alltid haft rätt avsändaradress som "Envelope from" - men om mina manuella mail är i minoritet jämfört med automatiska mail från forumet, så är det möjligt att dessa slinker med i blockeringen ändå.

Det är tyvärr svårt att få någon klarhet, då Google inte tycks svara på någonting utan bara hänvisar till den här måttligt hjälpsamma sidan. Men det kan tänkas bero på det, och nu har jag åtgärdat det problemet så att alla mail faktiskt sätter korrekt avsändare.

Jag har skickat in ansökan till Google om att omvärdera deras svartlistning av Dubbningshemsidans IP-adress, men hur lång tid det tar eller om det ens hjälper är det nog ingen som kan svara på. Men det är värt ett försök i alla fall. Förmodligen kommer det dröja minst en vecka innan vi får se någon effekt, men vi får bara hålla tummarna att Google tar bort blockeringen snart. :)

Under tiden måste alltså alla Gmail-användare tills vidare kontakta mig på min privata e-postadress om ni behöver hjälp. Det gäller exempelvis nollställning av lösenord, aktivering av konton och annat som inte längre fungerar i och med att mailen som skickas ut aldrig kommer fram till er.
(Ni som har någon annan e-postadress än gmail.com kan fortsätta skicka till min vanliga adress, och ni ska fortsätta få alla mail som vanligt)

Daniel Hofverberg

Det här verkar vara allvarligare än jag först trodde. Det inte bara är Google som tror att Dubbningshemsidan skickar spam, utan Dubbningshemsidan skickar faktiskt ut spam också...! :o När jag ser i mailloggen på servern ser jag att det på sistone har skickats ut en stor mängd uppenbar spam från till diverse Gmail- och Yahoo-adresser - detta trots att e-postadressen aldrig har existerat... :(

Jag vet inte riktigt hur det här har gått till som; om hackare har lyckats hacka sig in på min server, eller om de lyckats utnyttja någon sårbarhet i någon serverprogramvara för e-post. Men jag har kollat några av IP-adresserna som skickat ut spam, och de är hemmahörande i Ryssland och Indien.

Oklart hur länge det här har pågått, men jag misstänker att det skett ungefär sedan jag bytte till den nya forumprogramvaran. Sedan dess har jag nämligen lagt märke till att e-post tagit längre tid att komma fram, så vid nya PM eller svar i trådar får jag e-post först 5 - 10 minuter efter att inläggen/meddelandena skrivits, istället för på sekunden som förut. Jag trodde länge att den nya forumprogramvaran bara är långsammare, men nu börjar jag misstänka att det snarare beror på att det är så mycket e-post som försöker skickas ut så att legitima mail hamnar så långt ner i kön på grund av all spam...

Jag har provat nu att byta lösenord på servern, e-postkonton och e-postserver, för att se om det löser problemet. Om det fortfarande skickas ut spam, så måste jag undersöka programvarorna på servern och dess inställningar, för att se om det finns någon sårbarhet någonstans.

Som ni förstår är det här väldigt allvarligt, så det är nu min högsta prioritet - så tills det här är löst kommer inga andra uppdateringar av Dubbningshemsidan att ske, inga recensioner och ingen jakt på creditlistor.