Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Det här JÄVLA KRIGET!!!

Startat av Goliat, 25 februari 2022 kl. 19:06:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

#30
Citat från: MOA skrivet  1 mars 2022 kl. 15:50:24
Putin skrev tydligen på Instagram att han ville ha fred

Han är inte pålitlig alls. Medierna i Ryssland ger en helt annan historia att de är där för att rädda folk, så Ryssarna tycker omvärlden är gamla och de tror på konspirationer. De har statsstyrd nyhetsprogram i en diktatur.

Följer man nyheterna här så får man se flera sidor och lättare kan bilda sig en uppfattning. Så att han vill ha fred är bara dumheter han försöker med för att han har en förvriden verklighetsuppfattning.

Det har precis rapporterats via SVT också att läget har försämrats och 6 mil lång kovoj också på g. Om man vill ha fred skickar man inte ut något sådant.

Jabberjaw

I alla lägen så har ett mynt två sidor. Och jag ogillar att ta ställning eller vara kritisk i sådana här lägen eftersom man lätt blir indelad i olika fack. Människor är känslostyrda varelser med kort konsekvenstänk och ett ständigt behov av att tillhöra något så som sammhället ser ut idag.

Men rekommenderar alla som är intresserade utav händelserna kring Ukraina och Ryssland att kolla på den här översatta videon där Putin talar.

https://www.youtube.com/watch?v=1qS6J-WbTD8

Offtopic: Det är en hel del sanning i det han säger, men som man inte tänker på eftersom USA enligt många anses vara dom goda och fredfulla.

Lite tragiskt är dock att man gick ut med att man skall "förhandla". Varpå denna förhandlingen pågick i cirka 6 timmar utan att man kom fram till ett enda dugg...
Det politiska kriget/spelet fortsätter i fina salar med fint kostymklädda gubbar, medan unga "soldater" sätter sina liv till i tron om att dom kommer att bli ihågkomna som hjältar. Jag hoppas verkligen att man kommer göra någon form utav kompensation till alla dom familjer vars son blev tagna ifrån dom. På flykt mot Polen stoppade Ukrainska soldater tågen och tog med sig alla killar/pojkar i stridsdugligt skick och ålder vad jag har hört. Och jag vet inte riktigt om det är sunt. Man skickar ju dom unga stackarna rakt mot döden i princip. Ryssland kan skicka hur mycket trupper som helst mot dessa pojkar. Som endast fått några timmars stridsträning i bästa fall.... 

Skokaka

Jag är inte så förtjust i politik, men jag undrar om jag borde vara arg på Putin? :-\

Goliat

Citat från: Skokaka skrivet  1 mars 2022 kl. 20:50:06
Jag är inte så förtjust i politik, men jag undrar om jag borde vara arg på Putin? :-\

Minst? Han har ju mördat en massa människor och fortsätter med det? Du borde vara mer än arg..

Skokaka

Citat från: Goliat skrivet  1 mars 2022 kl. 20:54:43
Minst? Han har ju mördat en massa människor och fortsätter med det? Du borde vara mer än arg..

Då så. Men jag vet inte om jag borde säga vad jag skulle vilja göra mot honom. Det är väldigt våldsamt och blodigt, så... Jag kan bara lugnt säga att jag avskyr honom.

Goliat

Citat från: Skokaka skrivet  1 mars 2022 kl. 21:03:05
Då så. Men jag vet inte om jag borde säga vad jag skulle vilja göra mot honom. Det är väldigt våldsamt och blodigt, så... Jag kan bara lugnt säga att jag avskyr honom.

Avskyr är ett bra ordval.  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet  1 mars 2022 kl. 20:50:06
Jag är inte så förtjust i politik, men jag undrar om jag borde vara arg på Putin? :-\
Det borde nog alla på jorden vara. Inklusive Rysslands egen befolkning, som till största delen förmodligen inte samtycker till kriget och som kanske inte ens vet om vad som pågår p.g.a. propagandan och de styrda medierna i landet... :(

Skokaka

Jag börjar att låta mig själv hata Putin mer än hur mycket vampyrer hatar vitlök. Mer än hur Gustaf hatar måndagar. Mer än hur Jeffy hatar gröna bönor. >:(

MOA

Citat från: Goliat skrivet  1 mars 2022 kl. 20:54:43
Minst? Han har ju mördat en massa människor och fortsätter med det? Du borde vara mer än arg..
Vad ska man annars va på en skithög?

Skokaka


Sabelöga

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 mars 2022 kl. 20:34:12
Men rekommenderar alla som är intresserade utav händelserna kring Ukraina och Ryssland att kolla på den här översatta videon där Putin talar.

https://www.youtube.com/watch?v=1qS6J-WbTD8
Finns det svensk text?
Houba !

Jabberjaw

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  1 mars 2022 kl. 22:03:48
Finns det svensk text?

Nej inte vad jag vet. Har dock bara sett det där klippet med Putin. Föredrar att kolla alla politiker klipp i sin "helhet" eftersom tidningar ofta bara klipper enstaka meningar och då får man inget grepp om vad som faktiskt utspelat sig.  :-\

Men om jag förstår saken rätt så handlar allting om historian kring Ukraina och dess "delar" som Putin i det här fallet då anser tillhör Ryssland.

Goliat

#42
Jag vet inte om länken till Putins propaganda och missinformation borde finnas här? Han manipulerar, ljuger och försöker måla upp något som inte är sant. Det är den propagandan som sprids i Rysk tv men ser man på andra sidan ser man något helt annat. Ryssland är en diktatur.

Det är extremt lite som stämmer i det han säger.

Det är viktigt att propaganda och missinformation inte sprids. Så det borde förtydligas.

Det farliga är att folk går på det och tror på propagandan, för den ser verkligen ut. Men för hoppningsvis är folk källkritiska och tittar upp oberoende källor och inte tror blint på propagandan.

Jabberjaw

Citat från: Goliat skrivet  1 mars 2022 kl. 22:52:15
Jag vet inte om länken till Putins propaganda och missinformation borde finnas här? Han manipulerar, ljuger och försöker måla upp något som inte är sant. Det är den propagandan som sprids i Rysk tv men ser man på andra sidan ser man något helt annat. Ryssland är en diktatur.

Det är extremt lite som stämmer i det han säger.

Det är viktigt att propaganda och missinformation inte sprids. Så det borde förtydligas.

Det farliga är att folk går på det och tror på propagandan, för den ser verkligen ut. Men för hoppningsvis är folk källkritiska och tittar upp oberoende källor och inte tror blint på propagandan.

Du verkar inte läskunnnig. Att censurera sånt som Putin själv står och säger i ett video utlåtande är ju rent utsagt korkat. Det finns på Youtube av en anledning. Sedan om du väljer att tro på sånt som SVT, Expressen eller Aftonbladet skrivit det är väl upp till dig som individ? Vi lever trots allt INTE i en diktatur där endast en sida får synas. Så vill du börjar censurera saker och ting så föreslår jag att du flyttar till just ... Ryssland eller Nordkorea.  ::)

Ämnet är just Off-topic av en anledning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  1 mars 2022 kl. 22:52:15
Jag vet inte om länken till Putins propaganda och missinformation borde finnas här? Han manipulerar, ljuger och försöker måla upp något som inte är sant. Det är den propagandan som sprids i Rysk tv men ser man på andra sidan ser man något helt annat. Ryssland är en diktatur.

Det är extremt lite som stämmer i det han säger.

Det är viktigt att propaganda och missinformation inte sprids. Så det borde förtydligas.

Det farliga är att folk går på det och tror på propagandan, för den ser verkligen ut. Men för hoppningsvis är folk källkritiska och tittar upp oberoende källor och inte tror blint på propagandan.
Det är inget fel med att posta sådana länkar, men som du skriver är det oerhört viktigt att alla är källkritiska och inte tror på allt de ser, hör och läser. Det här är som sagt ren och skär propaganda, avsett för Rysslands egen befolkning och de statskontrollerade ryska TV-kanalerna. En gång i tiden var det inte så, men numera är Ryssland som sagt tyvärr i praktiken en ren diktatur. :(

Men om Putin däremot avsiktligt ljuger eller om han i sitt förvridna sinne på något plan faktiskt tror på vad han själv säger kan inte jag avgöra...