Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbade Tove Jansson Berättelser

Startat av Elios, 11 juni 2021 kl. 18:33:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vilka serier förutom I Mumindalen har dubbats till svenska om det finns fler berättelser från Tove Jansson som har det!?   ??? :o 8) ::)

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 11 juni 2021 kl. 18:33:46
Vilka serier förutom I Mumindalen har dubbats till svenska om det finns fler berättelser från Tove Jansson som har det!?   ??? :o 8) ::)

Inte vad jag vet. Tror operan var på svenska (eller ja, finlandsvenska) från början, och de andra anime-serierna dubbades aldrig. Det mesta är redan producerat på svenska liksom. Det skulle isåfall vara den nya från 2019.

Daniel Hofverberg

Den nya finsk-brittisk-malaysiska animerade serien Mumindalen från 2019 - 2020 är dubbad till både finlandssvenska och finska (plus delvis till nordsamiska, skoltsamiska och enaresamiska) - där är originalspråket engelska, trots att det alltså delvis är en finländsk produktion. :)

Alla fem dubbningarna är utförda av BTI Studios i Finland.

Därutöver finns det även norska och danska dubbningar, där den norska dubben gjordes av BTI Studios i Norge medan jag i dagsläget saknar uppgifter om den danska dubben. Den serien har ju tyvärr inte sänts i svensk TV (och verkar heller inte ha sänts i dansk TV?), utan släpptes "direkt" på DVD i höstas.

Steffan Rudvall

Det finns väl polska Mumin serier som också har dubbats?

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2021 kl. 22:58:24
Det finns väl polska Mumin serier som också har dubbats?

Visst fan! Filt-animationerna, de hade jag glömt.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2021 kl. 22:58:24
Det finns väl polska Mumin serier som också har dubbats?

Det stämmer bra, ska finnas minst två svenskspråkiga dubbningar. En av SVT (dock bara 13 avsnitt, om jag minns rätt) och en nyare dubbning som använts på bl. a. TV4.