Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

De senaste recensionerna...

Startat av Erika, 16 augusti 2006 kl. 11:03:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Vad har hänt med de recensioner som du la upp idag? Jag hittar dem inte...

Daniel Hofverberg

Hmm, vad skumt... Jag hittar de inte heller, fast jag är 100% säker på att jag lade upp filerna igår kväll (eller i natt, hur man nu vill se på saken)...

Kanske det har blivit något skumt hos webbhotellet, så att de lagt tillbaka någon gammal säkerhetskopia av en del filer...?

Jag ska kolla upp det så fort jag kommer hem från jobbet, och se till att lägga upp allting igen.

Daniel Hofverberg

Okej, nu ska allting funka igen.

Dock vet jag inte vad som hände - jag hittade inga spår av filerna på servern, trots att jag vet att jag laddade upp dem i natt...

Elios

Hej. Jag visste inte vart jag skulle skriva så det fick bli här men jag har hittat ett litet fel i en recension och det gäller filmen Empire State från 2013. Där står det på recensionen att Chris Hemsworth spelar huvudrollen Chris. Men i själva verket så är det brodern Liam Hemsworth som spelar honom. Förstår att det är lätt att blanda ihop namnen med figuren när man har en bror som heter likadant med karaktären man spelar.  :P

Daniel Hofverberg

Tack för att du uppmärksammat det. Som du ser står det faktiskt rätt namn i själva recensionen (om du läser i stycket där jag skriver om skådespelarinsatserna), så uppenbarligen har jag tänkt rätt - däremot har det tydligen blivit en miss i faktarutan, så att det där kommit in fel namn.

Faktarutorna (produktionsuppgifter och medverkande) hanteras separat från själva recensionerna, och lagras i en MySQL-databas som korsrefereras till andra tabeller. Tydligen har det alltså smugit sig in fel ID till vilken person som ska refereras till, i och med att både Liam Hemsworth och Chris Hemsworth finns med i recensionssystemet - antingen är det jag som valt fel i hastigheten, eller också har det uppstått en bugg så att scriptet valt fel...

Elios

Jo kan tänka mig det. Dem har ju med en tredje bror som heter Luke Hemsworth. Så det hade lika gärna kunnat bli han med. Kommer det gå att korrigera det?^^

Daniel Hofverberg

Jag ska försöka manuellt gå in i databasen och korrigera uppgiften i faktarutan till rätt person. :)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2019 kl. 08:48:20
Jag ska försöka manuellt gå in i databasen och korrigera uppgiften i faktarutan till rätt person. :)

Så bra. Man blir lätt förvirrad ibland.

Elios

Jag undrar bara lite innehåller den senaste recensionen med Avengers: Endgame några spoilers som händer i själva filmen?

Själv har jag sätt Infinity War men inte denna och jag vill gärna läsa om vad du tyckte men inte få något avslöjat.
Jag tänker mig mest att om jag typ läser om vilka skådespelare som är med ifall jag ser att någon av dem är med att jag kommer på en spoiler där med?

Daniel Hofverberg

Recensionen innehåller spoilers för Infinity War (som jag också varnar för längst upp på sidan), men inga nämnvärda spoilers för Avengers: Endgame. Den innehåller bara sedvanlig kort beskrivning av handlingen (på samma sätt som i stort sett alla recensioner), men inget som avslöjar något mer än vad som händer under den första halvtimmen. Vill du inte ens veta det kan du hoppa över första stycket i recensionen, så innehåller resten av recensionen inget direkt om handlingen.

Jag har i alla fall ansträngt mig för att avslöja mindre än de flesta andra recensioner i svensk press av filmen.

Elios

Det låter ju bra. Tycker vi med här på forumet kanske kan vara mer öppna vad gäller spoilers och sånt!?  ??? För vem vet om här kommer det någon som inte sätt den filmen det talas om här och så läser den en spoiler för dem hade kanske tänkt se den filmen och så har vi förstört det. Men då är det ju en bra idé att ha någon spoilervarning isåfall.  ::)

Elios

Bestämmer du alltid någon månad innan vilka filmer du ska se och recensera?
Sen undrar jag hur många gånger går du på bio i veckan för att recensera dem?  ;D

Daniel Hofverberg

Tyvärr är jag lite handikappad i dagsläget vad gäller recensioner. Biografen i Skellefteå har slutat att arrangera pressvisningar, och efter att de under några månader istället gav mig fribiljetter till ordinarie föreställningar så har de nu (efter byten av chefer och annat) slutat med det också. Det gör att jag tyvärr har svårt att recensera biofilmer just nu, eller åtminstone inte alls i samma utsträckning som förut. :(

Jag hoppas att Svenska Bio kommer att ändra sig, men det är så här som läget är just nu i alla fall.

Då jag själv måste kosta på biobiljetter kan det av förståeliga skäl inte alls bli lika ofta som förr i tiden - det räcker inte pengarna till. Även i de fall jag har sett biofilmer på egen bekostnad, är det heller inte så lockande att lägga ner tid på recensioner. Dels räcker tiden inte riktigt till för att skriva recensioner även på filmer jag själv bekostat, och dels vore det inte speciellt taktiskt att recensera lika mycket även när jag inte får gå gratis - recenserar jag alla filmer ändå, så lär ju biografen och/eller Svenska Bio inte anse att det ger något att ge mig fribiljetter...

Jag kan förstås ändå tänka mig att recensera enstaka viktigare filmer, även om jag fått kosta på biobiljetterna själv, men det kan av förståeliga skäl inte alls bli i samma utsträckning som "förr i tiden". Jag hade tänkt att göra det med Frost 2, som ändå är en sådan storfilm som hade förtjänat en recension, men då jag var så krasslig och halvsjuk när jag såg filmen hade jag tyvärr inte ork att skriva någon recension... :'(

Just nu blir det alltså huvudsakligen recensionsex på DVD och Blu-Ray, som jag får hem i brevlådan, som jag prioriterar att recensera. Även där är det just nu bara Fox-Paramount Home Entertainment som fortfarande skickar ut recensionsexemplar, medan i stort sett alla andra slutat med det på sistone. Så även där vet jag inte vad som kommer att hända i framtiden, nu när Disney har köpt upp 20th Century Fox - och sedan ett par månader tillbaka skickar Disney bara ut recensionsexemplar till ett fåtal utvalda recensenter/medier.

gstone

Daniel fråga : Kan du göra recessioner av Moinca Forsbergs dubbningar av Dumbo och tecknad Alice i Underlandet för hemsidan ?

Vore super intressant att höra den åsikt sammanfattade  på ett bra sätt  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 februari 2020 kl. 21:02:49
Daniel fråga : Kan du göra recessioner av Moinca Forsbergs dubbningar av Dumbo och tecknad Alice i Underlandet för hemsidan ?

Vore super intressant att höra den åsikt sammanfattade  på ett bra sätt  ;D

Plus att få veta vilka som stått för "Musikregi" till dem!  :) (vid Peter Pan var det Liza Öhman och Stefan Berglund och vid Pongo och De 101 Dalmatinerna och Pinocchio var det Monica Forsberg)