Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Familjen Valentin

Startat av Anders M Olsson, 19 juni 2018 kl. 19:31:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2020 kl. 20:46:48
Jag har också upptäckt det!  :)

Men nu är jag orolig för Teo, då osynlighetstårtans verkan tog slut och Randolph upptäckte honom...  :-\
Jag gillar inte Randolf hoppas barnen gör honom till en råtta och sedan låter Therese äta upp honom

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 20:49:31
Jag gillar inte Randolf hoppas barnen gör honom till en råtta och sedan låter Therese äta upp honom

Skulle Therese äta upp sin egen husse?

Dessutom har Randolph redan förvandlats till en råtta i slutet av första säsongen och blev sedan människa igen!

Hoppas att Randolph arresteras snart och att Arthur blir vuxen igen och att Alice får tillbaka minnet och är tillbaka i sitt hem igen och att Angela blir människa igen...

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2020 kl. 20:52:24
Skulle Therese äta upp sin egen husse?

Dessutom har Randolph redan förvandlats till en råtta i slutet av första säsongen och blev sedan människa igen!

Hoppas att Randolph arresteras snart och att Arthur blir vuxen igen och att Alice får tillbaka minnet och är tillbaka i sitt hem igen och att Angela blir människa igen...
Hur skulle hon veta att det var Randolph?

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 20:55:09
Hur skulle hon veta att det var Randolph?

Hon skulle väl se på när han förvandlas till råtta!  ;)

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:02:06
Hon skulle väl se på när han förvandlas till råtta!  ;)
Fast de behöver ju inte göra dig labbet

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:09:15
fast de behöver ju inte göra dig labbet

Fast Therese är ju kvar i sitt tetarium och kan inte sa sig ut på egen hand!  ;) (för hon har ju inga händer)

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:10:10
Fast Therese är ju kvar i sitt tetarium och kan inte sa sig ut på egen hand!  ;) (för hon har ju inga händer)
barnen kan ju ta råttan till henne

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:11:57
barnen kan ju ta råttan till henne

Det har du rätt i, men de kan också förvandla Therese till råtta med Randolphs medel, har du tänkt på det?  ;) (jag har ett minne av att Randolph i ett avsnitt ur första säsongen förvandlade en kanin till en råtta)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:14:41
Det har du rätt i, men de kan också förvandla Therese till råtta med Randolphs medel, har du tänkt på det?  ;) (jag har ett minne av att Randolph i ett avsnitt ur första säsongen förvandlade en kanin till en råtta)
Jag tror inte att barnen kommer låta Therese äta sin egen ägare barnen är ju snälla och förresten borde vi återgå till ämnet

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:17:31
Jag tror inte att barnen kommer låta Therese äta sin egen ägare barnen är ju snälla och förresten borde vi återgå till ämnet

Vi har väl inte sagt någonting här just nu som handlar om något utanför serien?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:22:57
Vi har väl inte sagt någonting här just nu som handlar om något utanför serien?  ???
Jag menar att prata om saker som antagligen aldrig kommer att hända är att gå lite utanför ämnet enligt mig i alla fall

Anders M Olsson

#206
Censur i gårdagens avsnitt (17 - Hypnos) på SVT:

4 - 5 sekunder bortklippta när Betina och John cyklar till skolan. En halv sekund av scenen före där Lila och Sabrina sitter och pratar i caféet har "strukit med" av bara farten (såvitt jag kan avgöra saknas dock ingen dialog):





Däremot finns en liknande scen kvar där John ensam cyklar till skolan:



Inget system i galenskaperna m.a.o. ! :(

Henrik Karlsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 augusti 2020 kl. 16:14:06
Censur i gårdagens avsnitt (17 - Hypnos) på SVT:

4 - 5 sekunder bortklippta när Betina och John cyklar till skolan. En halv sekund av scenen före där Lila och Sabrina sitter och pratar i caféet har "strukit med" av bara farten:





Däremot finns en liknande scen kvar där John ensam cyklar till skolan:



Inget system i galenskaperna m.a.o. ! :(
Är det verkligen någonting att bry sig om de klipper bort barn som cyklar jag menar ingenting händer i de scenerna ändå

Anders M Olsson

#208
Citat från: Henrik Karlsson skrivet  6 augusti 2020 kl. 16:20:54
Är det verkligen någonting att bry sig om de klipper bort barn som cyklar jag menar ingenting händer i de scenerna ändå

Om några personer befinner sig på en plats och man sen klipper direkt till samma personer som plötsligt befinner sig på en annan plats blir det ett hopp som stör kontinuiteten. Det är ganska grundläggande kunskap som varenda en som jobbar med att klippa film har fått lära sig. Därför måste man stoppa in något mellan scenerna som bryggar övergången.

Det är inte helt klarlagt vem som har gjort klippen och varför, men det troliga är väl att det är SVT för att de tror att scener med barn som cyklar i strid med svenska trafikregler (dvs utan hjälm eller med fler än en på cykeln) ska locka svenska barn att göra likadant.

Även om det kan tyckas betydelselöst i det stora hela är det ändå ett ingrepp som stör regissörens intentioner.

Jag tycker att det är viktigt att det här kommer fram i ljuset så att folk ser vad SVT håller på med. Biocensuren är ju officiellt avskaffad i Sverige, och när det gäller barnfilm tror jag inte att det görs några klipp. Statens Medieråd sätter bara en åldersgräns, och det borde SVT också kunna göra. Klippen i Familjen Valentin är förmodligen bara toppen av ett isberg. Hur mycket fuffens håller SVT egentligen på med som de inte vill att folk ska få veta?

Anders M Olsson





























NrMin gissningSVTs titel
1Vad hände med Artur Valentin?Vad hände med Arthur Valentin?
2En ny AliceEn ny Alice
3En läskig brudgumEn läskig brudgum
4FörödmjukelsenSkam
5En bröllopsmardrömEtt mardrömsbröllop
6Alice försvinnerAlice försvinner
7SiarenSierskan
8Det fördömda husetEtt förtrollat hus
9Minnesspelet (eller ev. "Memory-spelet")Minneslekar
10Öppna inte dörren för främlingarSläpp inte in främlingar
11Resa till det förflutnaTillbaka i tiden
12En förändrad direktörEn snurrig rektor
13Den nya grannenDen nya grannen
14FamiljealbumetFamiljealbum
15Fienden bor bredvidDen fientliga grannen
16Kittlande!Kittlande
17HypnotisörenHypnos
18En spionbrorMin bror är spion
19Ett nytt hotNya problem
20En ny hjälmEn ny minneshjälm
21Minnet återställtMinnet är tillbaka
22Valen-NightValen-natt
23ManickenApparaten
24Den röda hjälmenDen röda minneshjälmen
25Tillbaka till nutidenTillbaka till nutiden
26DemaskeradAvslöjad