Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

VIKTIGT! Gäster kan inte längre skriva inlägg

Startat av Daniel Hofverberg, 25 juli 2021 kl. 11:40:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

För att få stopp på missbruk den senaste tiden kan oregistrerade gäster inte längre skriva inlägg, utan från och med nu måste alla registrera sig som medlem för att kunna skriva. Det här genomförs högst motvilligt, och kommer bara ligga i kraft under en begränsad period - förhoppningsvis bara ett par veckor, för att få bukt med problemen den senaste tiden. :(

Tyvärr drabbar detta även många oskyldiga, som inte ställt till med problem, och jag ber så mycket om ursäkt för detta.

Härmed vill jag alltså be alla som brukar skriva inlägg mer eller mindre regelbundet som gäster att registrera er som medlem. Det tar bara en minut, och det är tid ni snabbt tjänar in genom att slippa behöva svara på CAPTCHA-kontroller (vilka bokstäver som visas) när man skriver inlägg. :)

Om någon inte lyckas att registrera sig av någon anledning, så maila mig på , så kan jag förhoppningsvis lösa det och även registrera er manuellt.

Anders M Olsson

Alldeles utmärkt!

Ha bara inte för bråttom med att gå tillbaka till det normala. Då är risken att problemen kommer tillbaka.

Det är några stycken som missbrukar möjligheten till gästpostning, d.v.s. fortsätter att posta som gäst fast han/hon skriver inlägg regelbundet. Om en "missbrukare" vet att situationen bara är tillfällig, och att allt kommer att bli som vanligt inom ett par veckor kanske han/hon bara väntar ut det. Om det däremot kan bli en längre period är personen kanske mer benägen att falla till föga och registrera sig.

När det så småningom är dags att släppa på gästpostning igen:
- Kan man ställa in det så att gäster inte kan använda emojis? Om det är möjligt skulle det kanske göra det mera attraktivt att registrera sig.
- Kanske ska gäster inte kunna skriva i hela forumet, utan bara i ett urval av tavlorna? Även det skulle kanske bidra till att locka in fler "får i fållan".

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 juli 2021 kl. 18:31:09
När det så småningom är dags att släppa på gästpostning igen:
- Kan man ställa in det så att gäster inte kan använda emojis? Om det är möjligt skulle det kanske göra det mera attraktivt att registrera sig.
Det vet jag faktiskt inte, men det är ingen dum idé om det går. Jag hittar inget sådant inbyggt i forumprogramvaran SMF, men det kanske finns något plugin för ändamålet...? Jag ska undersöka saken. :)

TonyTonka

Nu har gästpostning varit avstängt i ett år, hur har det påverkat forumet?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juli 2022 kl. 04:05:38
Nu har gästpostning varit avstängt i ett år, hur har det påverkat forumet?  ???
Jag skulle väl vilja säga att det gått precis som vi misstänkt i förväg - det har avsevärt minskat mängden spam, men tyvärr också minskat spontanpostande av exempelvis skådespelare, regissörer eller bara personer som hittat åt forumet men inte har för avsikt att besöka det regelbundet. Det blir ju tyvärr ett extra moment för att kunna skriva inlägg, vilket lär avskräcka personer som inte har tänkt sig att besöka forumet regelbundet utan bara skriva något enstaka inlägg här och var - vilket historiskt sett framförallt har varit betydelsefullt när skådespelare vill skriva inlägg och förklara eller upplysa om något; då det garanterat är många skådespelare som besöker forumet men som sannolikt inte kommer att ta sig tid att registrera sig som medlem...

När jag uppgraderat till den senaste versionen av forumprogramvaran SMF (version 2.1) kommer jag dock prova att slå på gästpostning igen, för att se vad som händer. Trots allt är det ju en sprillans ny version av SMF, utvecklat från scratch med bättre säkerhet, varför det inte alls är säkert att det med den nya versionen blir samma problem med spam. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juli 2022 kl. 02:23:01Jag skulle väl vilja säga att det gått precis som vi misstänkt i förväg - det har avsevärt minskat mängden spam, men tyvärr också minskat spontanpostande av exempelvis skådespelare, regissörer eller bara personer som hittat åt forumet men inte har för avsikt att besöka det regelbundet. Det blir ju tyvärr ett extra moment för att kunna skriva inlägg, vilket lär avskräcka personer som inte har tänkt sig att besöka forumet regelbundet utan bara skriva något enstaka inlägg här och var - vilket historiskt sett framförallt har varit betydelsefullt när skådespelare vill skriva inlägg och förklara eller upplysa om något; då det garanterat är många skådespelare som besöker forumet men som sannolikt inte kommer att ta sig tid att registrera sig som medlem...

När jag uppgraderat till den senaste versionen av forumprogramvaran SMF (version 2.1) kommer jag dock prova att slå på gästpostning igen, för att se vad som händer. Trots allt är det ju en sprillans ny version av SMF, utvecklat från scratch med bättre säkerhet, varför det inte alls är säkert att det med den nya versionen blir samma problem med spam. :)

Kan gäster posta igen nu då?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Serverspöket

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2022 kl. 02:54:54Kan gäster posta igen nu då?
Ja, nu borde gäster kunna posta igen. Jag är en gäst!

(egentligen är det Daniel, men utloggad just nu)

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  3 augusti 2022 kl. 12:34:36Jag tror inte det, har försökt posta som gäst för att se om det funkar men dycker upp en ruta som säger "Ett fel har uppstått, Du har inte behörighet att besöka denna avdelning"
Det berodde på att alla verifieringsfrågor (frågor som man måste svara på) hade bytt språk från svenska till engelska i samband med uppgraderingen. Därför gick det att posta som gäst om man bytte språk till engelska, men inte om man hade på svenska... :(

Nu är det åtgärdat, så nu går det att posta som gäst både med svenska och engelska. Dock ännu inte med norska eller danska, det måste åtgärdas då jag för det ändamålet måste skriva frågor manuellt på de språken...
(och lite tveksamt om min norska och danska är tillräckligt bra för att kunna skriva frågor och svar; i synnerhet danska... :( )

Anders M Olsson

Citat från: Serverspöket skrivet  4 augusti 2022 kl. 03:39:22Ja, nu borde gäster kunna posta igen. Jag är en gäst!

(egentligen är det Daniel, men utloggad just nu)
Det gick ju väldigt fort. Redan kom det första spaminlägget i tråden Monster Inc Uppföljare från någon som kallar sig MichaelEstib.

Tråkigt, men jag tror inte det är någon god idé att tillåta gästpostning.

Anders M Olsson

Ja, nu haglar spammen in. Det går nog inte att ha gästpostning påslagen.

Lillefot

Håller med Anders, tyvärr verkar inte gästpostning gå att ha öppet utan att det kommer massa spam på forumet. Vid skrivtillfället har jag redan sett två sådana inlägg.

Jag gillar visserligen inte lösningar som straffar även oskyldiga människor som vill använda funktioner i gott syfte, men det är nog ett nödvändigt ont för forumet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Mathilda Gustafsson

Förut kunde inte gäster ha med länkar i deras inlägg.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Ännu fler spaminlägg har postats nu. Det troliga är väl att spammarna har program som hela tiden ligger och scannar av nätet på jakt efter sårbara anslagstavlor. Annars tror jag knappast att de skulle hitta hit av en slump så fort efter det att gästpostning slagits på.

Om du, Daniel, och Erika inte vill tillbringa en väldig massa tid på att radera oönskade inlägg (med risk att missa många av dem) tror jag att du gör klokast i att stänga av gästpostning igen.