Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RC

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 juni 2022 kl. 09:52:27
Idag har jag fått svar av Adam Fietz som skrivit följande;

- ...vilken koll du har på allt. Dessvärre så tänker jag aldrig på vad jag gjort...kommer inte ihåg helt enkelt? Så tyvärr kan jag inte vara till någon hjälp med " övriga röster "

- Enda tre som jag kommer ihåg är att jag gjorde rollen som " ET " i filmen ET och rollen som " Muskungen " i en av dom första Barbiefilmerna där runt år 2000..." Barbie och Nötknäpparen "och så är jag Batman i Lego-filmerna nu senaste åren.

- Annars helt svart
Hur kan han inte minnas Järnjätten  och Professor Snape?

Disneyfantasten

Jag fick svar av Anki Albertsson genom att hon svarade på pappret och sedan skickade det till mig tillsammans med vykort, hon skrev att hon uppskattar min beröm jättemycket och att hon dessvärre inte kommer ihåg vilka hon gjorde i de produktioner där hon står under "övriga röster".

Disneyfantasten

Jag har fått svar av Mattias Knave och Steve Kratz.

Mattias svarade följande;

- Tyvärr är mitt minne inte alltid så bra som jag hade önskat, så vi får se vad jag kan svara på...

- Bee Movie - där kommer jag ihåg att jag bl a är ett stridsflygar-bi med mustasch och brun läderjacka, som försöker besvära en jobbig kille på en tennisbana (den jobbige killen som uppvaktar tjejen som huvudrolls-biet är kär i).

- Natt på museet - jag kommer tyvärr inte ihåg, men jag älskar verkligen de där filmerna!

- Zootropolis - det stämmer säkert det som du skriver, jag minns inte.

Steve svarade följande;

- När det gäller Belle scenen så måste jag tyvärr göra dig besviken. Det är inte jag. Men jag hade gärna medverkat i den. Däremot har du ju alldeles rätt när det gäller Aladdin.

Disneyfantasten

Jag har fått svar av Stefan Frelander och han svarade följande;

- Din fråga om musikregi i 102 Dalmatiner kan jag däremot svara direkt nekade på. Jag har inte varit inblandad alls i den filmen. Inte vad jag vet iallafall.

Då låter det mer sannolikt med Stefan Berglund och att dubbcreditsen mest troligt blandade ihop namnen.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2022 kl. 08:57:42
Jag har fått svar av Stefan Frelander och han svarade följande;

- Din fråga om musikregi i 102 Dalmatiner kan jag däremot svara direkt nekade på. Jag har inte varit inblandad alls i den filmen. Inte vad jag vet iallafall.

Då låter det mer sannolikt med Stefan Berglund och att dubbcreditsen mest troligt blandade ihop namnen.
Men sa du inte att Lizette Pålsson också crediterads för musikregi?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 juni 2022 kl. 09:13:54
Men sa du inte att Lizette Pålsson också crediterads för musikregi?

Jo, det sa jag, men i det fallet menade jag istället för Liza Öhman.

Den officiella creditlistan anger Liza Öhman medans DVD-utgåvan anger Lizette Pålsson.

Disneyfantasten

Idag fick jag brev av Eddie Axberg som svarat att han inte minns...

Disneyfantasten

Jag glömde säga detta förra veckan men;

Christian Jernbro svarade att han inte riktigt minns.

Men trevligt att höra att han delar mitt intresse för djur iallafall.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 maj 2022 kl. 21:14:55
Sen undrar jag vilka versioner av Peter Pan, Robin Hood, Skönheten och Odjuret, Aladdin och Herkules som han syftar på...?

Förresten så har han väl överhuvudtaget inte alls med i varesig Pongo och De 101 Dalmatinerna, Pelle Svanslös i Amerikatt, Resan Till Amerika (utöver 2an), Rock-A-Doodle, Lejonkungen, Jafars Återkomst, Madagaskar eller WALL-E...?

Han spelar Främmande Tupp i Rock-A-Doodle, åtminstone så låter det som honom, så det kan nog stämma.

Det är också fullt möjligt att han också är med i Resan Till Amerika och Pelle Svanslös i Amerikatt.

Disneyfantasten

Dåliga nyheter!

Jan Koldenius gick tydligen bort, vilket är ett stort bakslag då jag t.ex. skickade ett brev till honom i maj månad med frågor bl.a. om han var påtänkt i 1993-års planerade omdubbning av Disneys Djungelboken, samt att jag också efterfrågade en intervju (faktum är att jag efterfrågat en rad nämnda personer i denna tråd om intervju via mail och/eller brev), men planerna sprack och nu får jag aldrig svar från honom...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2022 kl. 19:06:04Dåliga nyheter!

Jan Koldenius gick tydligen bort, vilket är ett stort bakslag då jag t.ex. skickade ett brev till honom i maj månad med frågor bl.a. om han var påtänkt i 1993-års planerade omdubbning av Disneys Djungelboken, samt att jag också efterfrågade en intervju (faktum är att jag efterfrågat en rad nämnda personer i denna tråd om intervju via mail och/eller brev), men planerna sprack och nu får jag aldrig svar från honom...
De sprack!

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 27 augusti 2022 kl. 19:29:14De får vi aldrig veta svaret på
Den där planerade omdubbningen är ett stort mysterium då den enda som kände till den verkade vara Olof Thunberg. Men eftersom att filmen faktiskt har ljudproblem nuförtiden så är det väl mycket sannolikt att omdubbningen faktiskt skulle ske och i sådana fall att Jan skulle spela Baloo.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2022 kl. 19:41:23Den där planerade omdubbningen är ett stort mysterium då den enda som kände till den verkade vara Olof Thunberg. Men eftersom att filmen faktiskt har ljudproblem nuförtiden så är det väl mycket sannolikt att omdubbningen faktiskt skulle ske och i sådana fall att Jan skulle spela Baloo.

Eller Claes Jansson eller Rolf Lassgård.

I Överste Hathis fall är de två möjligheterna Gunnar Uddén eller Jan Åström.

I Kung Louies fall kan det ha varit Bertil Engh precis som i Luftens Hjältar.

Då återstår Kaa och Bagheera som utifrån ramberättelsen i VHS-filmerna med Lilla Djungelboken bör ha varit Hans Lindgren och Gösta Prüzelius.

Racnar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2022 kl. 19:44:06Eller Claes Jansson eller Rolf Lassgård.

I Överste Hathis fall är de två möjligheterna Gunnar Uddén eller Jan Åström.

I Kung Louies fall kan det ha varit Bertil Engh precis som i Luftens Hjältar.

Då återstår Kaa och Bagheera som utifrån ramberättelsen i VHS-filmerna med Lilla Djungelboken bör ha varit Hans Lindgren och Gösta Prüzelius.
Ja men en omdubbling vid den tiden borde ju bara ha varit KM Studio skådespelare som Peter Pan

Steffan Rudvall

Citat från: Racnar skrivet 27 augusti 2022 kl. 19:49:50Ja men en omdubbling vid den tiden borde ju bara ha varit KM Studio skådespelare som Peter Pan
Djungelbokens dubbning är dock så pass välkänd och folkkär så att de antagligen skulle vilja behålla så många röster som möjligt var av de kontaktade Olof Thunberg. Det är dock inte heller självklart vem det var som kontaktade Olof Thunberg eftersom att ingen på KM Studio har hört talas om någon omdubbning av Djungelboken.