Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vad är ni rädda för?

Startat av TonyTonka, 22 augusti 2022 kl. 19:20:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Ja, som rubriken lyder, vad är ni rädda för?

Min egen lista:

Döden
Att få dödliga och plågsamma sjukdomar
Att flyga (har faktiskt inte gjort det, men efter att ha sett några scener ur Final Destination vill jag helst undvika att flyga)
Att folk ska tro konstiga saker om mig för att jag har diagnoser
Att avmisstag råka såra någon eller säga något dumt eftersom att jag har diagnoser som gör att jag pratar utan att tänka och ibland har svårt att förstå hur vissa ord kan såra folk.
Insekter, särskilt flygande insekter, även om det blivit aningen bättre på sistone.
Sedan vet jag inte om den klassas som riktig fobi än, men jag tror jag har tripofobi också. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Jag brukade var rädd för Disneys Hemsida.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 22 augusti 2022 kl. 19:22:31Jag brukade var rädd för Disneys Hemsida.
Var det någon särskild sida där du var rädd för? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lillefot

Höjder. Jag får lätt svindel av att vara på högre våningar än den 10:de i byggnader.

Förut var även livrädd för dessa saker:

* Bin, getingar och humlor. Numera avskyr jag endast getingar, bin och humlor står jag ut med då de gör så mycket nytta för naturen.
* Att göra människor arga. Detta tack vare att min asperger gjorde mig väldigt känslig emotionellt, i mina unga år. Numera har jag accepterat att vissa kommer ge dig skit oavsett vad du gör i livet, så jag bryr mig inte så mycket.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 22 augusti 2022 kl. 19:35:00Höjder. Jag får lätt svindel av att vara på högre våningar än den 10:de i byggnader.

Förut var även livrädd för dessa saker:

* Bin, getingar och humlor. Numera avskyr jag endast getingar, bin och humlor står jag ut med då de gör så mycket nytta för naturen.
* Att göra människor arga. Detta tack vare att min asperger gjorde mig väldigt känslig emotionellt, i mina unga år. Numera har jag accepterat att vissa kommer ge dig skit oavsett vad du gör i livet, så jag bryr mig inte så mycket.

Både getingar, bin och humlor gör nytta för naturen, de pollinerar, av dessa hatar jag getingar, bin har jag däremot inga problem alls med, samma med humlor.

Saker jag själv är rädd för;

- Brunråttor (Rattus norgevicus);

Normalt älskar jag djur, men brunråttan är det enda ryggradsdjur som jag har fobi mot, jag är rädd att en sådan ska dyka upp i mitt hem eller min verksamhet!

- att jorden ska gå under;

Jag är trött på att alldeles för många vägrar ta klimatet på allvar, nu är det viktigare än någonsin att sätta planetens behov före sina egna och inte ha tänt inne när det är ljust ute, att undvika dieselbilar och hålla sig till elbilar, att slopa flygresorna och istället börja resa med tåg, att välja rätt kött, rätt fisk & rätt vego med hjälp av dessa sidor; https://www.wwf.se/kottguiden/ https://www.wwf.se/fiskguiden/ https://www.wwf.se/vegoguiden/ , osv.

- att många djurarter i världen är hotade av bl.a. regnskogs-skövling, illegal jakt, smältande glaciärer, osv. på grund av all global uppvärmning och annat problem som uppstår i världen!

(med reservation för att jag kanske kommer på mer senare)

Marcusen


Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 augusti 2022 kl. 20:48:46- att jorden ska gå under;

Jag är trött på att alldeles för många vägrar ta klimatet på allvar, nu är det viktigare än någonsin att sätta planetens behov före sina egna och inte ha tänt inne när det är ljust ute, att undvika dieselbilar och hålla sig till elbilar, att slopa flygresorna och istället börja resa med tåg, att välja rätt kött, rätt fisk & rätt vego med hjälp av dessa sidor; https://www.wwf.se/kottguiden/ https://www.wwf.se/fiskguiden/ https://www.wwf.se/vegoguiden/ , osv.
Problemet är att det är lätt för människor att välja det som är bekvämt för stunden, även om man vet att det långsiktigt är negativt. Sedan finns även problem med att de miljövänliga alternativen inte alltid är de mest praktiska. Papperssugrör, otillräcklig infrastruktur för tåg och annat.

Men jag håller med om att det är demoraliserande när man märker att klimatförändringarna fortsätter, när man själv gör så gott man kan. Det känns som att Parisavtalet 2015 nu så här bara blivit till tomma ord.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Adam Larsson


MOA


Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 22 augusti 2022 kl. 21:37:27Enderman
Jag tycker att han ser rätt så trevlig ut.Minecraft.gif

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 22 augusti 2022 kl. 21:17:57Problemet är att det är lätt för människor att välja det som är bekvämt för stunden, även om man vet att det långsiktigt är negativt. Sedan finns även problem med att de miljövänliga alternativen inte alltid är de mest praktiska. Papperssugrör, otillräcklig infrastruktur för tåg och annat.

Men jag håller med om att det är demoraliserande när man märker att klimatförändringarna fortsätter, när man själv gör så gott man kan. Det känns som att Parisavtalet 2015 nu så här bara blivit till tomma ord.

Och det är just det som jag är trött på, att de tänker för mycket på sig själva, de borde tänka mer på vad som är bäst för planeten och inte för sig själva!

Och vad värre är; det finns alldeles för många människor på jorden! Hade räckt om det bara funnits 1.5 miljard människor på jorden, men vi är snart uppe i 8 miljarder, värst är det i Asien som hyser 60% av jordens befolkning med 4.7 miljarder tätt följd av Afrika som hyser 1.4 miljard, de människor som finns där jagar och dödar djuren som "hämnd" för att de kommer i kontakt med deras tamdjur och deras odlingar, det finns alldeles för mycket bostad och jordbruksmarker på jorden så att de vilda djuren får mindre plats att röra sig på! Dessutom så blir det mer köer, mer trängsel, mer trafik, mer strömavbrott, osv.!

Såhär är det;

- Asiens befolkning är 4.7 miljarder (fast hade räckt med 700 miljoner)

- Afrikas befolkning är 1.4 miljarder (fast hade räckt med 400 miljoner)

- Europas befolkning är 750 miljoner (fast hade räckt med 100 miljoner)

- Nordamerikas befolkning är 374 miljoner (fast hade räckt med 100 miljoner)

- Sydamerikas befolkning är 440 miljoner (fast hade räckt med 100 miljoner)

- Oceaniens befolkning är 44 miljoner (fast hade räckt med 10 miljoner)

Och detta för att det blir mer skilsmässor, fler barn som blir vuxna, fler utflugna, fler fattiga, fler handikappade, osv.

Adam

#11
Citat från: TonyTonka skrivet 22 augusti 2022 kl. 19:20:09Ja, som rubriken lyder, vad är ni rädda för?

Min egen lista:

Döden

Det enda som jag fruktar när det gäller döden är att lida precis innan man dör, om man t.ex får hjärtinfarkt eller en dödlig sjukdom som inte kan botas, eller att behöva bli ihjälmisshandlad i något spontant fall. Jag föredrar i så fall att dö snabbt och smärtfritt. (Ingen förtjänar egentligen en lång och plågsam död.)
Döden i sig är annars inget att frukta, för som man brukar säga; I slutet har ingenting någon betydelse längre.🤷�♂️
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 22 augusti 2022 kl. 19:35:00Höjder. Jag får lätt svindel av att vara på högre våningar än den 10:de i byggnader.

Förut var även livrädd för dessa saker:

* Bin, getingar och humlor. Numera avskyr jag endast getingar, bin och humlor står jag ut med då de gör så mycket nytta för naturen.
* Att göra människor arga. Detta tack vare att min asperger gjorde mig väldigt känslig emotionellt, i mina unga år. Numera har jag accepterat att vissa kommer ge dig skit oavsett vad du gör i livet, så jag bryr mig inte så mycket.
Har du också asperger  ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag är rädd för att Mamma och Pappa ska :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.