Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Siv skrivet 21 februari 2024 kl. 17:04:29Jag undrar hur "Långtradarchafförens Berättelser" ser ut i jämförelse (i klippet som SVT lagt på Play syns en stor skada av bilden under en scenövergång, svårt att säga om den alltid varit där....)
Jag har tagit mig en första titt på Långtradarchaufförens berättelser, och sett liknande tuschmarkeringar vid scenövergångar på ytterligare ett par avsnitt, så det är i alla fall inget unikt med det avsnittet som SVT lagt ut ett klipp från.

Men det verkar bli lättare sagt än gjort att fastställa vilka avsnitt jag har fått av Långtradarchaufförens berättelser och vilket avsnitt som är vilket, då det inte står utsatt vare sig avsnittsnummer, datum eller avsnittsnamn som del av avsnitten. Inte heller finns lucköppningar (eller luckklistringar som det ju egentligen var på den tiden) med. Faktum är att det inte ens finns förtexter eller eftertexter på avsnitten, och ingen angiven titel ens en gång - och det borde väl ändå ha funnits med när den gick ut i etern 1975?

För att göra det ännu besvärligare kan jag inte ens hitta åt någon förteckning över avsnittstitlarna för julkalendern, utöver dom avsnitt som fanns på Öppet Arkiv. Dom avsnitten hade följande titlar:
 Tullmannen (2 december)
 Liftarna (4 december)
 Tant Nära (7 december)
 Kvinnan som pratade om allting (17 december)
 Musikmirakelmannen (18 december)
 Jultomten (22 december)
 Har du knutit dina skosnören fel? (23 december)

Men vad hette egentligen alla andra avsnitt? Någon som har eller lyckas hitta åt någon avsnittsförteckning över serien? Utan det blir det ju nästan omöjligt att lista ut ordning och vad jag har eller inte har. :(

Det jag kan konstatera är i alla fall att jag så här långt har hittat åt 12 avsnitt i hyfsad kvalité, utan större skavanker.  Inget av dessa har tydliga ljud- eller bildbortfall, men längden är kraftigt varierande - allt från 30 minuter ner till 9 minuter. Var verkligen avsnitten så olika långa i etern, eller saknas det delar ur en del avsnitt?

Men dessvärre är två avsnitt samma, där det som SVT markerat som två olika avsnitt i själva verket är samma avsnitt - det är lite annorlunda klippt, där ena "avsnittet" är ett par minuter längre än det andra, men det är utan tvivel samma avsnitt i grund och botten. Det innebär följdaktligen att jag saknar minst ett avsnitt av serien, som sannolikt inte kommer gå att få tag i (kanske finns det inte ens bevarat i arkiven). Jag vet inte vilket avsnitt det är som saknas, men något av avsnitten i alla fall. :(

Will Siv

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 mars 2024 kl. 20:52:03Jag har tagit mig en första titt på Långtradarchaufförens berättelser, och sett liknande tuschmarkeringar vid scenövergångar på ytterligare ett par avsnitt, så det är i alla fall inget unikt med det avsnittet som SVT lagt ut ett klipp från.

Men det verkar bli lättare sagt än gjort att fastställa vilka avsnitt jag har fått av Långtradarchaufförens berättelser och vilket avsnitt som är vilket, då det inte står utsatt vare sig avsnittsnummer, datum eller avsnittsnamn som del av avsnitten. Inte heller finns lucköppningar (eller luckklistringar som det ju egentligen var på den tiden) med. Faktum är att det inte ens finns förtexter eller eftertexter på avsnitten, och ingen angiven titel ens en gång - och det borde väl ändå ha funnits med när den gick ut i etern 1975?

För att göra det ännu besvärligare kan jag inte ens hitta åt någon förteckning över avsnittstitlarna för julkalendern, utöver dom avsnitt som fanns på Öppet Arkiv. Dom avsnitten hade följande titlar:
Tullmannen (2 december)
 Liftarna (4 december)
 Tant Nära (7 december)
 Kvinnan som pratade om allting (17 december)
 Musikmirakelmannen (18 december)
 Jultomten (22 december)
 Har du knutit dina skosnören fel? (23 december)

Men vad hette egentligen alla andra avsnitt? Någon som har eller lyckas hitta åt någon avsnittsförteckning över serien? Utan det blir det ju nästan omöjligt att lista ut ordning och vad jag har eller inte har. :(

Det jag kan konstatera är i alla fall att jag så här långt har hittat åt 12 avsnitt i hyfsad kvalité, utan större skavanker.  Inget av dessa har tydliga ljud- eller bildbortfall, men längden är kraftigt varierande - allt från 30 minuter ner till 9 minuter. Var verkligen avsnitten så olika långa i etern, eller saknas det delar ur en del avsnitt?

Men dessvärre är två avsnitt samma, där det som SVT markerat som två olika avsnitt i själva verket är samma avsnitt - det är lite annorlunda klippt, där ena "avsnittet" är ett par minuter längre än det andra, men det är utan tvivel samma avsnitt i grund och botten. Det innebär följdaktligen att jag saknar minst ett avsnitt av serien, som sannolikt inte kommer gå att få tag i (kanske finns det inte ens bevarat i arkiven). Jag vet inte vilket avsnitt det är som saknas, men något av avsnitten i alla fall. :(
Kan nåt av avsnitten som du fått vara ett av dom 7?  ???

Jag antar att klippet SVT la upp på Play är från avsnitt 22 eftersom att det introducera Jultomten (Ernst-Hugo Järegård)


Startar avsnitten helt abrupt, utan nån öppnings sekvens/vinjett eller låt?

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2024 kl. 10:52:17Sen gör det ju heller knappast saken bättre att sådana här äldre julkalendrar spelades in på 16 mm-film, för att sedan föras över till band - då kan ju lätt kvaliteten försämras ytterligare, så att det är svårt att avgöra vad som är vad.

De fåtal avsnitt av Regnbågslandet som tidigare funnits på SVT Play/Öppet Arkiv gissar jag kanske fanns bevarade på 16 mm, istället för bara som bandkopior...?
Julkalendern 60 år – 11. Regnbågslandet - 1970 | SVT Play

Ser iallafall ut som 16mm film i HD (med dam och småskräp).

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Siv skrivet  4 mars 2024 kl. 23:30:22Kan nåt av avsnitten som du fått vara ett av dom 7?  ???
Dublettavsnittet överensstämmer inte med något av de sju avsnitten från Öppet Arkiv. Det är väl inte helt omöjligt att en kan ha turen att det saknade avsnittet fanns med på Öppet Arkiv, men för att veta det måste en ju lista ut vilka avsnitt jag har fått, för att genom uteslutningsmetoden se vilket avsnitt som saknas.

Men att lista ut vilka avsnitt det är blir ju inte så lätt utan att ens veta avsnittstitlarna - har du lyckats hitta någon lista på vad alla avsnitt heter, eller är det bara jag som letar dåligt?

Citat från: Will Siv skrivet  4 mars 2024 kl. 23:30:22Startar avsnitten helt abrupt, utan nån öppnings sekvens/vinjett eller låt?
Precis, alla avsnitt - både dom från Öppet Arkiv och dom "mindre officiella" - inleds abrupt utan någon öppningsvinjett eller förtexter, eller ens någon titelskylt där det står "Långtradarchaufförens berättelser". En del avsnitt inleds med bakgrundsmusik samtidigt som exempelvis långtradaren kommer körandes, så att det därigenom känns som en naturlig inledning, men vissa avsnitt har inte ens det.

Och alla avsnitt slutar också mer eller mindre abrupt, ibland med någon slags monolog som kan tolkas som en avslutning, men alltid utan några eftertexter eller någon luckklistring. Jag kan tänka mig att luckklistringen kanske skedde i direktsändning i studio, så att det därför inte finns bevarat, men nog borde väl avsnitten på TV 1975 ha haft någon form av eftertexter? Åtminstone skådespelarna borde väl ha namngivits/krediterats på ett eller annat sätt?

Will Siv

#319
Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  5 mars 2024 kl. 01:29:44Dublettavsnittet överensstämmer inte med något av de sju avsnitten från Öppet Arkiv. Det är väl inte helt omöjligt att en kan ha turen att det saknade avsnittet fanns med på Öppet Arkiv, men för att veta det måste en ju lista ut vilka avsnitt jag har fått, för att genom uteslutningsmetoden se vilket avsnitt som saknas.

Men att lista ut vilka avsnitt det är blir ju inte så lätt utan att ens veta avsnittstitlarna - har du lyckats hitta någon lista på vad alla avsnitt heter, eller är det bara jag som letar dåligt?
Precis, alla avsnitt - både dom från Öppet Arkiv och dom "mindre officiella" - inleds abrupt utan någon öppningsvinjett eller förtexter, eller ens någon titelskylt där det står "Långtradarchaufförens berättelser". En del avsnitt inleds med bakgrundsmusik samtidigt som exempelvis långtradaren kommer körandes, så att det därigenom känns som en naturlig inledning, men vissa avsnitt har inte ens det.

Och alla avsnitt slutar också mer eller mindre abrupt, ibland med någon slags monolog som kan tolkas som en avslutning, men alltid utan några eftertexter eller någon luckklistring. Jag kan tänka mig att luckklistringen kanske skedde i direktsändning i studio, så att det därför inte finns bevarat, men nog borde väl avsnitten på TV 1975 ha haft någon form av eftertexter? Åtminstone skådespelarna borde väl ha namngivits/krediterats på ett eller annat sätt?
Jag menar om avsnitten du har också inkluderar dom som fanns på Öppet Arkiv.

Det borde gå att identifiera dom avsnitten (som har namn), som Avsnitt 22.


Tyvärr kan jag inte heller hitta nåt, men det finns bättre "experter" på det här på forumet (och några till kan väl engagera sig med detta?)


Låter som att vi kanske har "arbetskopior" igen (om titlar saknas och klipp är slarvigt märkta, plus att du fick två versioner av samma avsnitt! ), vet inte din kontakt mer om det här?  ???

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Siv skrivet  5 mars 2024 kl. 01:36:57Jag menar om avsnitten du har också inkluderar dom som fanns på Öppet Arkiv.

Det borde gå att identifiera dom avsnitten (som har namn), som Avsnitt 22.
Ja, jag har dom sju avsnitten från Öppet Arkiv (korrekt namngivna), så dom kan jag jämföra med dom jag fått för att se avsnittsnumren. Men alla resterande avsnitt är utmaningen.

Citat från: Will Siv skrivet  5 mars 2024 kl. 01:36:57Låter som att vi kanske har "arbetskopior" igen (om titlar saknas och klipp är slarvigt märkta), vet inte din kontakt mer om det här?  ???
Jag gissar också att det rör sig om arbetskopior, som har förts över från 16mm-film till något bandformat. Att någon ritat med tusch på filmremsorna känns också som ett tecken på det, som väl borde ha gått att sudda bort innan dom fördes över till band men som förstås inte går att göra något åt när det väl är överfört.

Men det ovanliga är alltså att även avsnitten från Öppet Arkiv saknar förtexter, titlar och eftertexter - fanns det måhända inget annat bevarat i SVTs arkiv? I fallet med Regnbågslandet såg ju avsnitten från Öppet Arkiv i alla fall bra ut, och var kompletta med såväl vinjett och eftertexter som luckklistring.

Tintin

Känns som att avsnittstitlarna borde finnas där ute någonstans (troligen i en databas eftersom SVT kunde namnge dem). Jag tittade TV-tablåer i gamla inscannade tidningar för ett tag, men kunde inte hitta något där.

På mitt stadsbibliotek fanns tidigare gamla årgångar av Röster i radio-TV, men de gjorde sig av med dessa i samband med en flytt för några år sedan.

Enligt Svensk mediedatabas verkar samtliga avsnitt finnas digitaliserade

Att använda dessa som referens för att lista ut avsnittsordning och titel skulle troligen gå (men känns aningen bakvänt). Det finns ju också den boken Julkalendern genom tiderna av Caroline Cabot, men jag har den inte så kan tyvärr inte se om hon har forskat mer i det här med titlar på avsnitten.

Det var många år sedan nu, men vid ett besök på Kungliga biblioteket vet jag att man kunde söka i SVT:s interna databas utan forskarlicens. Möjligen att det kan finnas något där.


Tintin

Kort uppdatering. 

Röster i radio-TV verkar inte heller ge någon ytterligare information (enligt nedan), men beställde hem Julkalendern genom tiderna av Caroline Cabot samt hittade en till bok från 2004 Teskedsgumman, Pettson, Pelle Svanslös och alla de andra av Solveig Stenudd.

Även om jag tror mer på att informationen om avsnittstitlarna finns i en databas så kan det ju vara värt ett försök. Lite trevlig läsning om inte annat.

https://www.facebook.com/rirtv/posts/pfbid02RnQsG228MUTLz2yYfxNRp5hWsWhQc3Npr1NY3PBuoakb1qtNczpQaMhtvMFMCSK6l

https://www.facebook.com/rirtv/posts/pfbid09gLdbpfuSW68FcpfARQGz8WTaZyJgxQ6HYmBmyx3JkyWwE4VvZ2vTYZKtbavUDZ6l

Daniel Hofverberg

Lite märkligt faktiskt att avsnittstitlarna på Långtradarchaufförens berättelser inte verkar stå någonstans på nätet; det hade jag inte reflekterat över innan. Även på IMDb anges bara avsnittstitlarna på de avsnitt som funnits på SVT Play/Öppet Arkiv, medan alla andra avsnitt bara benämns som "Episode XX".

I Svensk Mediedatabas står heller inga avsnittstitlar, utan bara datumen för respektive avsnitt.

Citat från: Tintin skrivet  5 mars 2024 kl. 09:37:31Det var många år sedan nu, men vid ett besök på Kungliga biblioteket vet jag att man kunde söka i SVT:s interna databas utan forskarlicens. Möjligen att det kan finnas något där.
Jag kan ta och maila till forskarexpeditionen på Kungliga Biblioteket, och fråga om de kan se avsnittstitlar till den här julkalendern i SVTs databas. Jag har haft mycket kontakt med dem genom åren. :)
(Bor man i Stockholm kan man säkert se det på plats där, men det gör inte jag)

Annars borde man kunna fråga SVTs presstjänst också, som rimligtvis också borde komma åt SVTs interna databas. För mig som är ackrediterad journalist hos dem borde det inte vara en märklig fråga att ställa...

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet  5 mars 2024 kl. 10:48:25Röster i radio-TV verkar inte heller ge någon ytterligare information (enligt nedan), men beställde hem Julkalendern genom tiderna av Caroline Cabot samt hittade en till bok från 2004 Teskedsgumman, Pettson, Pelle Svanslös och alla de andra av Solveig Stenudd.

Även om jag tror mer på att informationen om avsnittstitlarna finns i en databas så kan det ju vara värt ett försök. Lite trevlig läsning om inte annat.
Tack för tipset om böckerna! Jag fick hem båda idag (antikvariskt inhandlade). Väldigt trevlig läsning, men inte speciellt detaljerat. Ingen av böckerna innehåller några episodguider eller avsnittstitlar.

Notera att Stenudds bok finns i två olika utgåvor, originalutgåvan från 1994 och en utökad från 2004. Jag köpte den utökade som innehåller information om alla kalendrar i både radio och TV t.o.m. 2004.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 mars 2024 kl. 12:02:21Tack för tipset om böckerna! Jag fick hem båda idag (antikvariskt inhandlade). Väldigt trevlig läsning, men inte speciellt detaljerat. Ingen av böckerna innehåller några episodguider eller avsnittstitlar.

Notera att Stenudds bok finns i två olika utgåvor, originalutgåvan från 1994 och en utökad från 2004. Jag köpte den utökade som innehåller information om alla kalendrar i både radio och TV t.o.m. 2004.
Jag fjärrlånade båda böckerna i Tisdags och de finns nu att hämta på mitt bibliotek.

På Facebook-gruppen Röster i radio & TV (som jag också länkade till) finns en inscannad artikel där det står att det kommer dyka upp många kända skådespelare i Långtradarchaufförens berättelser. I TV-tablån till första avsnittet är det bara dockorna Maggan och Posi som står angivna. Det är synd att jag inte har möjlighet att kolla upp senare nummer (om skådespelare finns angivna i tablåerna). Det hade kanske kunnat ge en liten ledtråd om avsnittens ordning (men inte titel).

Tintin

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 mars 2024 kl. 20:52:03Det jag kan konstatera är i alla fall att jag så här långt har hittat åt 12 avsnitt i hyfsad kvalité, utan större skavanker.  Inget av dessa har tydliga ljud- eller bildbortfall, men längden är kraftigt varierande - allt från 30 minuter ner till 9 minuter. Var verkligen avsnitten så olika långa i etern, eller saknas det delar ur en del avsnitt?

Men dessvärre är två avsnitt samma, där det som SVT markerat som två olika avsnitt i själva verket är samma avsnitt - det är lite annorlunda klippt, där ena "avsnittet" är ett par minuter längre än det andra, men det är utan tvivel samma avsnitt i grund och botten. Det innebär följdaktligen att jag saknar minst ett avsnitt av serien, som sannolikt inte kommer gå att få tag i (kanske finns det inte ens bevarat i arkiven). Jag vet inte vilket avsnitt det är som saknas, men något av avsnitten i alla fall. :(
Enligt Svensk mediedatabas finns samtliga avsnitt bevarade. Längden varierar men de flesta avsnitten verkar ligga på ca 10-15 minuter. 30 minuter låter nästan som att det är 2 stycken 15-minuters avsnitt efter varandra.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=L%C3%A5ngtradarchauff%C3%B6rens+ber%C3%A4ttelser+typ%3Atv

Erika

#327
Angående Långtradarchaufförens berättelser.

Har kollat via KB:s tidningstjänst, utifrån förhandstittarna verkar 7 avsnitt heta:

Jätten Jorm deppar (avsnitt 5)
Järnvägsarbetaren Harald Tall blir Chaplin i Borgvattnet (avsnitt 10)
Chaplin i Borgvattnet kommer i fängelse (avsnitt 11)
Chaplin i Borgvattnet blir Harald Tall igen. Men hans vänner blir sjuka (avsnitt 12)
Ett ljuvt ansikte och cirkusen på öhn (avsnitt 15)
Lek med Gubben Noak (avsnitt 19)
Sagornas kungarike (avsnitt 24)

Tillägg: Det här är intressant, enligt förhandstittarna verkar avsnitt 17 snarare heta "Var är Göran, eller kvinnan som pratade om allting". Även avsnitt 22 har en annan titel, "Jultomten pratar om sig själv".

Will Siv

Citat från: Erika skrivet  7 mars 2024 kl. 15:15:23Angående Långtradarchaufförens berättelser.

Har kollat via KB:s tidningstjänst, utifrån förhandstittarna verkar 7 avsnitt heta:

Jätten Jorm deppar (avsnitt 5)
Järnvägsarbetaren Harald Tall blir Chaplin i Borgvattnet (avsnitt 10)
Chaplin i Borgvattnet kommer i fängelse (avsnitt 11)
Chaplin i Borgvattnet blir Harald Tall igen. Men hans vänner blir sjuka (avsnitt 12)
Ett ljuvt ansikte och cirkusen på öhn (avsnitt 15)
Lek med Gubben Noak (avsnitt 19)
Sagornas kungarike (avsnitt 24)

Tillägg: Det här är intressant, enligt förhandstittarna verkar avsnitt 17 snarare heta "Var är Göran, eller kvinnan som pratade om allting". Även avsnitt 22 har en annan titel, "Jultomten pratar om sig själv".
Var Jätten Jorm med?  :o 

Är det möjligt att det avsnittet har animation av Per Åhlin?


Det verkar rimligt för det är vad han gör i klippet på Play.

Will Siv

#329
Josefin, har nåt av avsnitten animerade sekvenser/effekter?

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 mars 2024 kl. 20:52:03Jag har tagit mig en första titt på Långtradarchaufförens berättelser, och sett liknande tuschmarkeringar vid scenövergångar på ytterligare ett par avsnitt, så det är i alla fall inget unikt med det avsnittet som SVT lagt ut ett klipp från.

Men det verkar bli lättare sagt än gjort att fastställa vilka avsnitt jag har fått av Långtradarchaufförens berättelser och vilket avsnitt som är vilket, då det inte står utsatt vare sig avsnittsnummer, datum eller avsnittsnamn som del av avsnitten. Inte heller finns lucköppningar (eller luckklistringar som det ju egentligen var på den tiden) med. Faktum är att det inte ens finns förtexter eller eftertexter på avsnitten, och ingen angiven titel ens en gång - och det borde väl ändå ha funnits med när den gick ut i etern 1975?

För att göra det ännu besvärligare kan jag inte ens hitta åt någon förteckning över avsnittstitlarna för julkalendern, utöver dom avsnitt som fanns på Öppet Arkiv. Dom avsnitten hade följande titlar:
Tullmannen (2 december)
 Liftarna (4 december)
 Tant Nära (7 december)
 Kvinnan som pratade om allting (17 december)
 Musikmirakelmannen (18 december)
 Jultomten (22 december)
 Har du knutit dina skosnören fel? (23 december)

Men vad hette egentligen alla andra avsnitt? Någon som har eller lyckas hitta åt någon avsnittsförteckning över serien? Utan det blir det ju nästan omöjligt att lista ut ordning och vad jag har eller inte har. :(

Det jag kan konstatera är i alla fall att jag så här långt har hittat åt 12 avsnitt i hyfsad kvalité, utan större skavanker.  Inget av dessa har tydliga ljud- eller bildbortfall, men längden är kraftigt varierande - allt från 30 minuter ner till 9 minuter. Var verkligen avsnitten så olika långa i etern, eller saknas det delar ur en del avsnitt?

Men dessvärre är två avsnitt samma, där det som SVT markerat som två olika avsnitt i själva verket är samma avsnitt - det är lite annorlunda klippt, där ena "avsnittet" är ett par minuter längre än det andra, men det är utan tvivel samma avsnitt i grund och botten. Det innebär följdaktligen att jag saknar minst ett avsnitt av serien, som sannolikt inte kommer gå att få tag i (kanske finns det inte ens bevarat i arkiven). Jag vet inte vilket avsnitt det är som saknas, men något av avsnitten i alla fall. :(
Citat från: Erika skrivet  7 mars 2024 kl. 15:15:23Angående Långtradarchaufförens berättelser.

Har kollat via KB:s tidningstjänst, utifrån förhandstittarna verkar 7 avsnitt heta:

Jätten Jorm deppar (avsnitt 5)
Järnvägsarbetaren Harald Tall blir Chaplin i Borgvattnet (avsnitt 10)
Chaplin i Borgvattnet kommer i fängelse (avsnitt 11)
Chaplin i Borgvattnet blir Harald Tall igen. Men hans vänner blir sjuka (avsnitt 12)
Ett ljuvt ansikte och cirkusen på öhn (avsnitt 15)
Lek med Gubben Noak (avsnitt 19)
Sagornas kungarike (avsnitt 24)

Tillägg: Det här är intressant, enligt förhandstittarna verkar avsnitt 17 snarare heta "Var är Göran, eller kvinnan som pratade om allting". Även avsnitt 22 har en annan titel, "Jultomten pratar om sig själv".
Så det är avsnitt 1, 3, 6, 8, 9, 13, 14, 16, 20 och 21 vi måste ta reda på.