Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

En sak som jag inte gillar och inte kan förstå mig på

Startat av Adam Larsson, 11 oktober 2021 kl. 19:47:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Varför bytts vissa karaktärers röster ut fast att den tidigare skådespelaren är stor i branschen och jobbar jättemycket? Till exempel är John Harryson med i Hos Musse men spelar inte Gepetto. Jag tycker att det är väldigt onödigt att ge karaktärer en till röst när delas gamla fortfarande är vid liv och är aktiv i branschen fortfarande.

Helt plötsligt spelar också Sharon Dyall den tecknade Gudmodern medans till exempel Benjamin Syrsa och den Blå fen i samma serie alltså i Musse Piggs underbara värld har sina gamla röster från omdubbningen.

Ett till sådant exempel är ju att Anders Öjebo inte längre spelar Kermit när han ändå är en av de mest aktiva röstskådespelarna i branschen.

Adam

#1
Det är tyvärr så det blir ibland. Spelar ingen roll hur stor röstskådespelaren är [i branschen], allt beror på företaget som står för originalproduktionen, i det här fallet Disney. Det är dem som avgör vem som ska ge rösten till just den karaktären, och om hen ska fortsätta i den rollen. (I vissa fall kan det å andra sidan bero på röstskådespelaren själv, om hen ens vill fortsätta dubba en särskild rollfigur, eller om hen är sjuk vid ett visst tillfälle och därför måste bytas ut just då.)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Elios

Har det måhända varit att dem inte har haft tid eller annat för sig? Inte längre godkända? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 11 oktober 2021 kl. 20:22:18
Har det måhända varit att dem inte har haft tid eller annat för sig? Inte längre godkända? ???
Adam nämner Anders Öjebos Kermit och jag har mycket svårt att tro att han skulle ha gått och blivit underkänd.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 oktober 2021 kl. 20:24:35
Adam nämner Anders Öjebos Kermit och jag har mycket svårt att tro att han skulle ha gått och blivit underkänd.

Jag tänkte på dem andra karaktärerna.

gstone

Irene  Lindh borde spelat gudmodern i Musse Piggs underbara värld.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 oktober 2021 kl. 20:24:35
Adam nämner Anders Öjebos Kermit och jag har mycket svårt att tro att han skulle ha gått och blivit underkänd.

Fast märkligare saker har ju hänt här i världen, så helt säker kan förstås ingen vara...

Betänk till exempel Hans Lindgren som underkändes i samband med Janne Långben The Movie och därför ersattes av Jan Modin, Hans tolkning som Långben är jättebra medan Jan tyvärr inte riktigt passar, men det misstaget insåg Disney 1999 då Jan underkändes och ersattes av nuvarande Johan Lindqvist som är näst bäst i rollen...

Jörgen Lantz och John Harryson var suveräna som Nasse och Ior och de underkändes i samband med Tigers Film...

Sedan var som sagt John Harryson och Hans Lindgren med i Hos Musse men spelade inte Geppetto och Vita Kaninen i dessa, min bästa gissning är att de troligen inte var tillgängliga när just dessa avsnitt dubbades...

Samlaren

Konstigt att Disney bara underkänner vissa vet ngn varför?

Disneyfantasten

Citat från: Samlaren skrivet 11 oktober 2021 kl. 23:05:31
Konstigt att Disney bara underkänner vissa vet ngn varför?

I fallet med Långben så var det för att Disney började tycka att Hans Lindgren lät för gammal, mycket beroende på att han var kedjerökare sedan flera år tillbaka...

Steffan Rudvall

Citat från: Samlaren skrivet 11 oktober 2021 kl. 23:05:31
Konstigt att Disney bara underkänner vissa vet ngn varför?
Jag förstår inte riktigt frågan, om du menar varför man underkänner folk så är det för att de inte är nöjda

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 oktober 2021 kl. 23:08:20
Jag förstår inte riktigt frågan, om du menar varför man underkänner folk så är det för att de inte är nöjda

Precis, faktum är att flera röster underkändes i samband med Tigers Film med undantag för Charlie Elvegård...

Samlaren

`Vi har ju flera exempel på att bra röster ersätts med dåligare röster ´´host´´ ta bara exemple på iors röst i spel filmer Chrispher Robin många röster i den filmen är under all kritik. Jag rankar den som en av Disneys sämst dubbade filmer i tiderna.

Steffan Rudvall

#12
Citat från: Samlaren skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:27:54
`Vi har ju flera exempel på att bra röster ersätts med dåligare röster ´´host´´ ta bara exemple på iors röst i spel filmer Chrispher Robin många röster i den filmen är under all kritik. Jag rankar den som en av Disneys sämst dubbade filmer i tiderna.
Benke Skogholt är det inget speciellt med i den filmen han låter lika bra som han alltid har gjort i den rollen han fick rollen år 2000. Resten av skådespelarna har ju också spelat karaktärerna i en ganska lång tid (de flesta sedan början av 2000-talet) och är ganska bra enligt mig så jag förstår inte riktigt vad det är du syftar på. De enda som inte är särskilt bra är självaste Nalle Puh och Kanins röster.

Adam

Citat från: Samlaren skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:27:54
`Vi har ju flera exempel på att bra röster ersätts med dåligare röster ´´host´´ ta bara exemple på iors röst i spel filmer Chrispher Robin många röster i den filmen är under all kritik. Jag rankar den som en av Disneys sämst dubbade filmer i tiderna.
Menar inte att hoppa på, men det heter "sämre", inte "dåligare".
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

Citat från: Samlaren skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:27:54
`Vi har ju flera exempel på att bra röster ersätts med dåligare röster ´´host´´ ta bara exemple på iors röst i spel filmer Chrispher Robin många röster i den filmen är under all kritik. Jag rankar den som en av Disneys sämst dubbade filmer i tiderna.

Du har fel >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.