Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Renée Simonot (1911-2021)

Startat av Anders M Olsson, 12 oktober 2021 kl. 04:47:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

När jag såg JRLs tråd om Ruthie Tompson som blev 111 år och som var en verklig pionjär inom den tecknade filmen kom jag att tänka på Renée Simonot som avled i somras 109 år gammal och som minst lika mycket var en pionjär inom dubbning.

Renée Simonot började dubba amerikanska filmer till franska redan 1929 när ljudfilm var alldeles nytt. Hon var den franska rösten till bl.a. Olivia de Havilland, Sylvia Sidney, Judy Garland, Donna Reed och Esther Williams.

Även om Renée Simonot själv inte blev så känd, i alla fall inte utanför Frankrike, blev en av hennes döttrar desto mera känd och världsberömd. Det är nämligen ingen mindre än Catherine Deneuve. Renée Simonot var även mamma till skådespelerskan Françoise Dorléac som dog tragiskt i en trafikolycka redan 1967, bara 25 år gammal.

Disneyfantasten

Jag kände inte till honom, men det var en bra ålder iallafall...

Steffan Rudvall


Disneyfantasten


Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2021 kl. 09:38:42
Du förstår väl att det är en kvinna?

Jag trodde att Anders nämnde i tråden att det var en han...

Anders M Olsson

Ja, Renée Simonot var utan tvekan kvinna och som sagt mamma till Catherine Deneuve och Françoise Dorléac.

Det är kanske inte helt självklart, men Renée är normalt ett flicknamn och René är ett pojknamn.

MOA

Wow!Helt otroligt att kunna bli så gammal :o

Elios

Även med Kirk Douglas som blev 103 år. Samt även då den äldste 109-åriga bloggaren Dagny Carlsson. Kom hit och spill!  ;D

MOA

Citat från: Elios skrivet 12 oktober 2021 kl. 15:06:12
Även med Kirk Douglas som blev 103 år. Samt även då den äldste 109-åriga bloggaren Dagny Carlsson. Kom hit och spill!  ;D
Ja att hon lever