Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Friman

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 mars 2024 kl. 08:52:43Rent logiskt, på Dubbningshemsidan Svenska röster & credits så har jag inte läst Mats Wänblad namn i någon kortfilm som dubbats innan 1991, enligt min analys var de första dubbningar han varit inblandad i dels kortfilmer som dubbats för VHS-filmerna Musse Pigg & Co och Kalle Anka & Co och dels några avsnitt av Bumbibjörnarna, Piff & Puff Räddningspatrullen, Luftens Hjältar och Nya Äventyr med Nalle Puh som dubbades för VHS det året. (ifall ni undrar hur det ligger till med DuckTales så verkar den ha dubbats tidigt 1992)
DuckTales bör ha dubbats av KM Studio någon gång runt 1991 eftersom både den och Nya äventyr med Nalle Puh började sändas vid premiären av SVTs Disneydags den 13 september 1991. Hade en gång läst från någon tidningsartikel via Kungliga biblioteket att programmet skulle ha sänts tidigare på sommaren eller om det var på våren än beräknat.

Det blev sammanlagt 39 program från hösten 1991 till den 5 juni 1992, som blev lika många avsnitt som Nya äventyr med Nalle Puh medan DuckTales bara har 35 avsnitt. De fyra återstående och sista programmen ersattes av fyra utvalda avsnitt från Bumbibjörnarna. Dessa avsnitt som jag kommer ihåg var 47. Return to Ursalia, 50. Tuxford's Turnaround, 51. Toadie the Conqueror och 54. Thornberry to the Rescue.

Från första året av Disneydags, hösten 1991, vill jag minnas att kortfilmerna var dubbade och var hämtade från de fyra VHS-filmerna Musse Pigg: Superstjärnan, Kalle Anka: Superstjärnan, Långben: Superstjärnan och Pluto: Superstjärnan där exempel Sven-Erik Vikström gör Musse Pigg. Året därpå sändes kortfilmerna bara i svensktextat originalversion.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Lillefot skrivet 28 februari 2024 kl. 15:21:29@Ovanliga dubbningar, ber om ursäkt om det här kommer i vägen för några projekt som du har igång. Men jag undrar av nyfikenhet, kan det hända att du eller någon av dina kontakter sitter på avsnitt av serien Walter Melon med svenskt tal från antingen TV3 eller Fox Kids?

Tänkte att det kunde vara kul att ge den svenska dubbningen av den en chans att få leva vidare, men du får självklart prioritera saker i din egna ordning.
Citat från: Lillefot skrivet 29 februari 2024 kl. 15:53:57Ok, då får vi hålla tummarna att så är fallet. :)
Nu har jag fått svar av min väninna att hon tror sig ha "hela eller merparten av en säsong, troligen säsong 1" av Walter Melon. Hon var inte säker på om hon hade spelat in hela säsongen eller inte, men som minst åtminstone 15 - 20 avsnitt. Sen kan hon eventuellt ha den andra säsongen också, men där var hon mer osäker. :)

Jag vet inte om det är från TV3 eller Foxkids - spelar det någon roll, eller är det samma dubbning vilketsom?

Det här är samma tjej som också har Ren & Stimpy, och hon bor alltså utomlands under vinterhalvåret - därför kommer det dröja tills mitten/slutet av april innan hon kommer hem till Sverige, men jag ska påminna henne när hon kommer hem om att titta igenom sina VHS-kassetter.

Jag är dock lite osäker om hon har möjlighet att digitalisera med bild eller bara med ljud, då det har varit lite olika från gång till gång - men om det inte skulle gå med bild, finns det någon bra bildkälla att synka mot och någon/några som är villiga att lägga ner tid på det? Jag känner dessvärre inte att min tid räcker till för ännu ett omfattande synkningsprojekt, i synnerhet för så här många episoder.

Jonas9881

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 mars 2024 kl. 10:05:49Jag är dock lite osäker om hon har möjlighet att digitalisera med bild eller bara med ljud, då det har varit lite olika från gång till gång - men om det inte skulle gå med bild, finns det någon bra bildkälla att synka mot och någon/några som är villiga att lägga ner tid på det? Jag känner dessvärre inte att min tid räcker till för ännu ett omfattande synkningsprojekt, i synnerhet för så här många episoder.
Vet du hur slitna hennes VHS-kasseter är, då du är ofta osäker om bilden kommer att kunnas digitalisers?

Har hon testat att digitalisera några band, och sedan kommit fram till att hon inte får någon bild alls eller dålig bild?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lillefot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 mars 2024 kl. 10:05:49Nu har jag fått svar av min väninna att hon tror sig ha "hela eller merparten av en säsong, troligen säsong 1" av Walter Melon. Hon var inte säker på om hon hade spelat in hela säsongen eller inte, men som minst åtminstone 15 - 20 avsnitt. Sen kan hon eventuellt ha den andra säsongen också, men där var hon mer osäker. :)

Jag vet inte om det är från TV3 eller Foxkids - spelar det någon roll, eller är det samma dubbning vilketsom?

Det här är samma tjej som också har Ren & Stimpy, och hon bor alltså utomlands under vinterhalvåret - därför kommer det dröja tills mitten/slutet av april innan hon kommer hem till Sverige, men jag ska påminna henne när hon kommer hem om att titta igenom sina VHS-kassetter.

Jag är dock lite osäker om hon har möjlighet att digitalisera med bild eller bara med ljud, då det har varit lite olika från gång till gång - men om det inte skulle gå med bild, finns det någon bra bildkälla att synka mot och någon/några som är villiga att lägga ner tid på det? Jag känner dessvärre inte att min tid räcker till för ännu ett omfattande synkningsprojekt, i synnerhet för så här många episoder.
Trevligt att höra, är det några avsnitt överhuvudtaget hon har tillgång till så är det riktigt bra. Jag personligen tycker säsong 1 ser mer intressant ut på grund av dess tema, men säsong 2 är förstås också bra om det går att få tillgång till det.

Dubbningen är samma på de två kanalerna när de sände serien. Jag frågade specifikt från de då serien enligt uppgifter har endast sänds i Sverige via de.

Och det är ingen brådska för vare sig dig eller din väninna, livet går som det går. Sällsynta dubbningar i all ära, men de är inte heller livsviktiga och kommer när de kommer.

Bättre bildkällor kommer tyvärr bli en utmaning att hitta för denna serie. Den har inte släppts vare sig på fysiska medier eller digitalt någonstans i världen från vad jag kan se. Men det största problemet är just att denna serie gjordes av Saban Entertainment, som Disney senare köpte upp och därmed ligger troligen inlåst i deras arkiv. Så några officiella bildkällor av serien går nog inte att få tag på, om man nu inte skulle bryta sig in hos de och försöka hitta åt materialen (och det tror jag varken någon av oss kan eller ens vill försöka sig på - en tecknad serie är inte direkt värd att bli anklagad för inbrott för).:(

Några avsnitt har kommit upp på Youtube med engelskt tal i ok kvalitet, men det är bara en bråkdel av alla som gjordes och det är inte säkert att de ligger uppe hur länge som helst. Och då känner jag själv att etiskt sett blir det svårt att kunna rättfärdiga att använda en bildkälla som en annan användare har lagt upp. Vi vet ju själva hur irriterande det kan vara när vissa Youtube-kanaler har tagit rippar/synkningar som vi passionerat har gjort och lagt upp, utan att få minsta lilla credit för det.

Det bästa vore därför om din väninna kan digitalisera med bild. Om det bara går med ljud är det förstås bättre än inget alls, men det kan bli svårt att få användning för det i nuläget. För synkning så kan jag tyvärr inte hjälpa så mycket, då jag saknar bra program för det, erfarenhet och tvivlar på att jag skulle ha tålamod att synka så många avsnitt. Och jag förväntar mig inte att du ska göra det heller, då du säkert redan har mycket planerat.

EDIT: Efter lite sökning har jag hittat något som ser ut att vara ett nederlänsk DVD-släpp. Jag kan dock inte se vilka avsnitt som inkluderas, eller om det ens rör sig om en officiell release eller en bootleg:
https://www.bol.com/nl/nl/p/walter-melon/1002004000119994/
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Mathilda Gustafsson

Jag förstår inte hur man digitalisera vhs utan bild man behöver ju en vhs spelare hur som helst så varför kommer inte bilden med?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 mars 2024 kl. 11:25:55Jag förstår inte hur man digitalisera vhs utan bild man behöver ju en vhs spelare hur som helst så varför kommer inte bilden med?
Det beror ju helt på vad man använder för digitaliseringsutrustning, och vilka möjligheter den har.

Jag själv känner också folk som bara kan digitalisera med ljud och utan bild, så det är inte ovanligt...

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 mars 2024 kl. 11:25:55Jag förstår inte hur man digitalisera vhs utan bild man behöver ju en vhs spelare hur som helst så varför kommer inte bilden med?
Analogt ljud är betydligt lättare att digitalisera än bild...

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 mars 2024 kl. 11:28:01Det beror ju helt på vad man använder för digitaliseringsutrustning, och vilka möjligheter den har.

Jag själv känner också folk som bara kan digitalisera med ljud och utan bild, så det är inte ovanligt...
Så det finns VHS-spelare som enbart klarar av att spela upp ljud, eller menar du att det inte räcker med en sladd för ljud och en sladd för bild för att det ska gå att digitalisera VHS-bandet?

Själv har jag aldrig digitaliserat men beror det på VHS-spelaren oftast vilka funktioner den har?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 16:10:48eller menar du att det inte räcker med en sladd för ljud och en sladd för bild för att det ska gå att digitalisera VHS-bandet?
Det är inte så lätt, det handlar ju inte bara om att spela upp det måste ju fångas också. Man kan ju inte få analog bild digitalt bara sådär.

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 16:10:48Så det finns VHS-spelare som enbart klarar av att spela upp ljud, eller menar du att det inte räcker med en sladd för ljud och en sladd för bild för att det ska gå att digitalisera VHS-bandet?

Själv har jag aldrig digitaliserat men beror det på VHS-spelaren oftast vilka funktioner den har?
Två kablar? Menar du kompositkablar? Med två skulle man ju bara ha digitaliserat den ena ljudkanalen...

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 16:10:48Så det finns VHS-spelare som enbart klarar av att spela upp ljud, eller menar du att det inte räcker med en sladd för ljud och en sladd för bild för att det ska gå att digitalisera VHS-bandet?

Det handlar inte om VHS-spelaren, utan om hur man digitaliserar från VHS-spelaren. För att digitalisera bild behövs antingen en inspelningsbar DVD-spelare, videokort/TV-kort till datorn eller en USB-baserad digitaliserare till datorn; detta för att kunna konvertera den analoga bilden till digital. Det kan kosta allt från några hundralappar till några tusenlappar, och de datorbaserade lösningarna kräver också ganska mycket av datorns prestanda.

För att digitalisera ljud räcker det som regel med en enkel ljudkabel ut från VHS-spelaren och rakt in i datorn - då behövs oftast ingen extra hårdvara alls, utan bara man har rätt kablar klarar man sig.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  4 mars 2024 kl. 16:27:19Två kablar? Menar du kompositkablar? Med två skulle man ju bara ha digitaliserat den ena ljudkanalen...
Kompositkablar?

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet  4 mars 2024 kl. 16:27:19Två kablar? Menar du kompositkablar? Med två skulle man ju bara ha digitaliserat den ena ljudkanalen...
Tänkte en sladd för ljudet och en andra för bilden, men då jag aldrig har digitaliserat så trodde jag det var så först.

När jag spelade min PS2 så använde jag kompositkablar för att kunna spela spelen och för att Ps2 ska funka överhuvudtaget.

A

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 24 februari 2024 kl. 13:05:25Jag har inte fått något definitivt besked om Arthur, men det svar jag fått är att min kontakt har: "Åtminstone hela säsong ett och ett par årstidsspecialare". Det borde kanske innefatta Arthurs fantastiska jul, eller finns det fler avsnitt som kan stämma in på den beskrivningen?
Kan du möjligtvis fråga den personen om den faktiskt har Arthurs fantastiska jul?