Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den sköna och odjuret (Die Schöne und das Tier, 1976)

Startat av Erika, 2 oktober 2023 kl. 13:43:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Denna östtyska dockfilm ska ha sänts på TV2 1978-11-17 (enligt Svensk Mediedatabas), och det vore intressant att veta om den sändes svenskdubbad. Om den gjorde det, vem är berättare i den svenska dubben?

Har försökt hitta något svar på KB:s tidningstjänst, men har hittills inte hittat något.

Mathilda Gustafsson

Vem kom på den här titeln? Alla vet väl att det är Skönheten inte den sköna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  2 oktober 2023 kl. 13:43:12Denna östtyska dockfilm ska ha sänts på TV2 1978-11-17 (enligt Svensk Mediedatabas), och det vore intressant att veta om den sändes svenskdubbad. Om den gjorde det, vem är berättare i den svenska dubben?
TV-sändningen från 1978 verkar finnas referensbandad och bevarad hos Kungliga Biblioteket, så jag kan beställa den nästa gång jag beställer studiekopior från KB, så kan jag titta på den och lämna besked sen. :)

Tyvärr är KB dock inte så snabba nuförtiden, så det kan nog ta några veckor innan det kommer fram till biblioteket i Skellefteå, men förr eller senare ska jag åtminstone kunna få klarhet i det...

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2023 kl. 14:04:47TV-sändningen från 1978 verkar finnas referensbandad och bevarad hos Kungliga Biblioteket, så jag kan beställa den nästa gång jag beställer studiekopior från KB, så kan jag titta på den och lämna besked sen. :)

Tyvärr är KB dock inte så snabba nuförtiden, så det kan nog ta några veckor innan det kommer fram till biblioteket i Skellefteå, men förr eller senare ska jag åtminstone kunna få klarhet i det...
Tack, det vore snällt av dig. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  2 oktober 2023 kl. 13:43:12Denna östtyska dockfilm ska ha sänts på TV2 1978-11-17 (enligt Svensk Mediedatabas), och det vore intressant att veta om den sändes svenskdubbad. Om den gjorde det, vem är berättare i den svenska dubben?
Nu har jag äntligen varit på biblioteket och kollat upp Den sköna och odjuret från TV2, och den var dubbad till svenska - en riktig dubbning, d.v.s. ingen lektordubb. Det verkar bara finnas en berättare, medan rollfigurerna inte verkar ha någon individuell dialog.

Filmen visades med tysk bildversion, och inga svenska dubbcredits angavs i bild. Däremot berättade TV-hallåan följande om dubbningen direkt efter slutskylten:

"Per Myrberg var svensk berättare, och för översättningen svarade Brita Govers."
(Med reservation för stavningen av översättarens namn, då namnet alltså inte visades i bild - så oklart om det ska vara Brita eller Britta; likaså kan man säkert tänka sig någon alternativ stavning av efternamnet också...)

Men märkligt nog ingenting om vem som regisserade...? Vi kan väl i alla fall vara 100% säkra på att dubben gjordes in-house av Sveriges Television.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2023 kl. 22:23:11Men märkligt nog ingenting om vem som regisserade...? Vi kan väl i alla fall vara 100% säkra på att dubben gjordes in-house av Sveriges Television.
Kan det vara Per-Arne Ehlin eller hade han inte börjat jobba för SVT då?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 november 2023 kl. 22:50:01Kan det vara Per-Arne Ehlin eller hade han inte börjat jobba för SVT då?
Jag är lite osäker när han började på SVT, men att döma av andra dubbningar tror jag att Peter Nestler är mer sannolik som regissör. Han regisserade ju exempelvis Landet Narnia, som bör ha dubbats 1980; d.v.s. ungefär två år efter den här dubben.

Eller kan det ha varit ännu någon annan så här runt 1978...?

Erika

Enormt stort tack, Daniel. :)

Verkar vara en intressant dubbning, den hade varit kul att få se.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2023 kl. 22:23:11Det verkar bara finnas en berättare, medan rollfigurerna inte verkar ha någon individuell dialog.
Så är det även, om jag minns rätt, i det tyskspråkiga originalet. 

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2023 kl. 01:09:14Jag är lite osäker när han började på SVT, men att döma av andra dubbningar tror jag att Peter Nestler är mer sannolik som regissör. Han regisserade ju exempelvis Landet Narnia, som bör ha dubbats 1980; d.v.s. ungefär två år efter den här dubben.

Eller kan det ha varit ännu någon annan så här runt 1978...?
Ragna Nyblom och Leif Hedenberg regisserade SVT:s klassiska dubbning av Det var en gång - Tidernas äventyr (eller Det var en gång... som tv-serien hette på den tiden) samma år.

Dock känns Peter Nestler mer sannolik.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  8 november 2023 kl. 04:27:05Verkar vara en intressant dubbning, den hade varit kul att få se.
Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med, även om jag har sett filmen på biblioteket igår.

Men någon annan här kanske har filmen...? Även om det är osannolikt, så är det väl inte helt omöjligt... VHS lanserades ju trots allt 1976, så till hösten 1978 är det väl rimligt att anta att ett mindre antal hushåll i Sverige hade tillgång till spelare - och redan före 1976 fanns ju andra hemvideoformat, inte minst Betamax.

MOA

Citat från: Erika skrivet  8 november 2023 kl. 04:27:05Ragna Nyblom och Leif Hedenberg regisserade SVT:s klassiska dubbning av Det var en gång - Tidernas äventyr (eller Det var en gång... som tv-serien hette på den tiden) samma år.

Johan Hedenbergs farsa,medverkade han i nån dubbning?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2023 kl. 08:32:28Men någon annan här kanske har filmen...? Även om det är osannolikt, så är det väl inte helt omöjligt... VHS lanserades ju trots allt 1976, så till hösten 1978 är det väl rimligt att anta att ett mindre antal hushåll i Sverige hade tillgång till spelare - och redan före 1976 fanns ju andra hemvideoformat, inte minst Betamax.
Det får vi hoppas på, alt. något annat sätt (utan att säga för mycket...).

Citat från: MOA skrivet  8 november 2023 kl. 13:11:07Johan Hedenbergs farsa,medverkade han i nån dubbning?
Ingen aning... Känner bara till ett par dubbningar till han har regisserat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  8 november 2023 kl. 04:27:05Ragna Nyblom och Leif Hedenberg regisserade SVT:s klassiska dubbning av Det var en gång - Tidernas äventyr (eller Det var en gång... som tv-serien hette på den tiden) samma år.

Precis, Peter Nestler känns som det mest sannolika.

Men kanske går det att få tag i honom och fråga honom...? Peter lever ju än idag, även om han förstås med ålderns rätt lär ha gått i pension sedan länge tillbaka - han är 86 år gammal idag.

Citat från: Erika skrivet  8 november 2023 kl. 13:21:52Det får vi hoppas på, alt. något annat sätt (utan att säga för mycket...).
Kanske @Ovanliga dubbningar råkar ha den här filmen...? Det är kanske för mycket begärt, men hon verkar ju ha allt möjligt och omöjligt, så hoppas kan man alltid...

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2023 kl. 14:01:29Kanske @Ovanliga dubbningar råkar ha den här filmen...? Det är kanske för mycket begärt, men hon verkar ju ha allt möjligt och omöjligt, så hoppas kan man alltid...
Det är möjligt att jag kan ha den, jag kan leta bland min samling. :)

Jag kan inte lova något, men jag vet att jag har flera lite längre kortfilmer från SVT i min samling: Den vackra VassilissaPeter från RosenkullenEn annorlunda drake...

Ovanliga dubbningar

Citat från: Erika skrivet  8 november 2023 kl. 04:27:05Verkar vara en intressant dubbning, den hade varit kul att få se.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2023 kl. 14:01:29Kanske @Ovanliga dubbningar råkar ha den här filmen...? Det är kanske för mycket begärt, men hon verkar ju ha allt möjligt och omöjligt, så hoppas kan man alltid...
Vi har tur! Jag har kollat, och jag har kortfilmen inspelad från SVT med svensk dubbning. :)

Bildkvalitén är emellertid inte jättebra, som en kan förvänta sig av så här gamla inspelningar, så vore bra att synka om till bättre bild. Har filmen släppts på DVD i något land, eller finns det på någon streamingtjänst, tysk Play-tjänst eller annat med bra kvalité?

Anders M Olsson

Mycket tyder på att filmen ska finnas som bonusmaterial på den här Blu-rayutgåvan:
https://www.amazon.se/dp/B0CBW8QPNS/

Om man studerar baksidestexten står det under EXTRAS:
* DEFA-Trickfilm "Die Schöne und das Tier" (Regie: Otto Sacher, 1991) (ca. 24½ Min.)

Men det verkar vara en sammanblandning av uppgifter. Jag hittar inget som tyder på att DEFA skulle ha gjort ännu en filmatisering av samma saga så sent som 1991.

https://fernsehjuwelen.de/34202/schneewittchen-filmjuwelen/defa-maerchen?number=6423500
står det om samma utgåva:
- DEFA-Trickfilm: Die Schöne und das Tier (R: Katja Georgi, 1976, ca. 25 Min.)

Det stämmer bättre!