Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 22 januari 2022 kl. 14:32:19
Det jag gillar med Aladdin 2019, är att de utvecklade karaktären Jasmin. Hon är verkligen en stark kvinna som vet vad hon vill. Hennes sång Speeechless är mycket bra, svenska texten är inte dålig heller.  ;)
Jag håller fullständigt med. Spelfilmsversionen av Aladdin har helt klart mer utvecklade rollfigurer, och då framförallt Jasmin. Det gör att filmen ligger bättre i tiden och känns mer modern.

Det gör också att filmen är så pass annorlunda från den tecknade klassikern, så att det inte kan anses riktigt som en ren nyfilmatisering. Jag föredrar nog fortfarande den tecknade klassikern överlag, men med en så pass tydlig vidareutveckling har de ju i alla fall inte bara tagit den gamla handlingen rakt av; vilket gör att det absolut finns ett existensberättigande för spelfilmsversionen.

Däremot är jag inte lika förtjust i att några textrader i sånger här och var har ändrats i den svenska dubbningen gentemot den tecknade filmen, även i de fall där det inte har ändrats något i originalversionen... :(


Men för varje ny spelfilmsversion som kommer av Disneys klassiker, så minskar väl ärligt talat sannolikheten att de kommande filmerna ska lyckas lika bra som Aladdin...

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2022 kl. 19:15:59
Jag håller fullständigt med. Spelfilmsversionen av Aladdin har helt klart mer utvecklade rollfigurer, och då framförallt Jasmin. Det gör att filmen ligger bättre i tiden och känns mer modern.

Det gör också att filmen är så pass annorlunda från den tecknade klassikern, så att det inte kan anses riktigt som en ren nyfilmatisering. Jag föredrar nog fortfarande den tecknade klassikern överlag, men med en så pass tydlig vidareutveckling har de ju i alla fall inte bara tagit den gamla handlingen rakt av; vilket gör att det absolut finns ett existensberättigande för spelfilmsversionen.

Däremot är jag inte lika förtjust i att några textrader i sånger här och var har ändrats i den svenska dubbningen gentemot den tecknade filmen, även i de fall där det inte har ändrats något i originalversionen... :(


Men för varje ny spelfilmsversion som kommer av Disneys klassiker, så minskar väl ärligt talat sannolikheten att de kommande filmerna ska lyckas lika bra som Aladdin...

Aladdin 2019  är enligt mig den bästa live action versionen av disneys klassiker.  Maleficent är mycket bra också, samt sevärd.

Erika

Jag håller med t. ex. Jasmin var riktigt bra skriven i spelfilmsversionen, men i övrigt tyckte åtminstone jag att Aladdin (2019) var tråkig. Började trevligt och såg okej ut på stora duken, men blev tröttsam längs vägen. Såg dock färdigt filmen på bio. Däremot vid en omtitt (på Viaplay, om jag minns rätt. Telenor hade en gratisvecka) stängde jag av filmen ungefär vid mitten, blev helt enkelt uttråkad. :(

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2022 kl. 19:29:04
Fast 2019-års Lejonkungen är ju fruktansvärt usel, och ännu värre är det med 2016-års Djungelboken...  :(

2019-års Lejonkungen var jättebra >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2022 kl. 19:49:07
Både 2016-års Djungelboken (som verkar ha bemötts av bäst kritik av alla Disneys remake-filmer) och 2019-års Lejonkungen (som är en scen-för-scen kopia av den tecknade med fotorealistiska djur) förlitar sig helt på datorn för att göra allt, i den sistnämnda används dessutom inte en enda riktig pryl, man kan på vara helt säker på att den kommande Bambi också kommer att vara fruktansvärt dålig...

Usch, hatar faktiskt att Disney pumpar ut remakes av sina tidigare tecknade filmer på löpande band med för mycket våld, action och datorgenererade specialeffekter bara för PR och pengar... (och inte blir det bättre av att filmkritikerna berömmer dem)

Just när en film använder sig helt eller nästan helt av fotorealistisk datorteknik så är ju chansen lika med noll att de någonsin kan komma upp i samma klass som de tecknade oavsett hur mycket pengar de tjänar in och oavsett vad filmkritikerna tycker om dem... (inte minst med tanke på att karaktärerna inte alls kan göra samma saker i live-action versionerna som i de tecknade)
>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Jag gillar våld, action och datorgenererade specialeffekte

019-års Lejonkungen var jättebra >:(

Den kommande Bambi blir nog jättebra ;D

Jag ÄLSKAR ATT tt Disney pumpar ut remakes av sina tidigare tecknade filmer på löpande band.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#741
Citat från: gstone skrivet 25 januari 2022 kl. 21:53:15
2019-års Lejonkungen var jättebra

Nja, men dubbningen är dock ganska bra utav vad jag hört!

Däremot är den tecknade Lejonkungen från 1994 ett riktigt mästerverk!  :)

Citat från: gstone skrivet 25 januari 2022 kl. 21:57:01
Jag gillar våld, action och datorgenererade specialeffekter

Jag ÄLSKAR ATT tt Disney pumpar ut remakes av sina tidigare tecknade filmer på löpande band.

Jag begriper inte hur man kan tycka så...  :-\ :o ::)

Som Anders M. Olsson sade "en bra film blir det när man har en bra historia att berätta, inte när för mycket förekommande överskott av våld, action och datorgenererade specialeffekter blir ett självändamål", "Disneys remake-filmer utmärker sig speciellt, inte bara att de blir sämre än originalet, de drar dessutom uppmärksamheten från de riktiga tecknade klassikerna".

Disneyfantasten


MOA


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 25 januari 2022 kl. 22:54:50
Nu ska dom tydligen ta bort dvärgarna helt från remaken  :(

https://thedisinsider.com/2022/01/25/snow-white-to-replace-the-seven-dwarfs-with-magical-creatures/

Det lät inte som att det nödvändigtvis var det som Disney menade i sitt uttalande...
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Här är första trailern till Live-Action Piff och Puff filmen

https://www.youtube.com/watch?v=dK1CuXG7GMQ
The lonlely island är med och gör filmen och John Mulaney och Andy Samberg jkommer vara röst till Piff och Puff.

Andra skådspelare i filmen är Will Arnett, Eric Bana,Flula Borg,Dennis Haysbert, Keegan-Michael Key, Tress MacNeille, J.K. Simmons och Chris Parnell

Jag tycker filmen verkar JÄTTEBRA och ser väldigt mycket fram emot den.

Jag har hört från skaparna att den kommer vara som Vem Satte Ditt Roger Rabbit.

Jag kan inte vänta ;D ;D ;D ;D ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 15 februari 2022 kl. 17:06:04
Här är första trailern till Live-Action Piff och Puff filmen

https://www.youtube.com/watch?v=dK1CuXG7GMQ
The lonlely island är med och gör filmen och John Mulaney och Andy Samberg jkommer vara röst till Piff och Puff.

Andra skådspelare i filmen är Will Arnett, Eric Bana,Flula Borg,Dennis Haysbert, Keegan-Michael Key, Tress MacNeille, J.K. Simmons och Chris Parnell

Jag tycker filmen verkar JÄTTEBRA och ser väldigt mycket fram emot den.

Jag har hört från skaparna att den kommer vara som Vem Satte Ditt Roger Rabbit.

Jag kan inte vänta ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jag gillar att de gjort crossover av denna film.

Men däremot gillar jag inte att Piff & Puff har "vanliga" röster i denna.

Lilla My

Citat från: moviefan skrivet 22 januari 2022 kl. 14:32:19
Det jag gillar med Aladdin 2019, är att de utvecklade karaktären Jasmin. Hon är verkligen en stark kvinna som vet vad hon vill. Hennes sång Speeechless är mycket bra, svenska texten är inte dålig heller.  ;)

Håller inte med. Tycker de gjorde henne svagare och med gnällig, den tecknade Jasmine gör mycket mer självständigt och har en pondus som live action-Jasmine inte har.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 februari 2022 kl. 17:42:27
Jag gillar att de gjort crossover av denna film.

Men däremot gillar jag inte att Piff & Puff har "vanliga" röster i denna.
Ja det känns ju väldigt konstigt att höra Piff och Puff prata utan pitch men vem vet man kan inte baserar sina tankar om en hel film bara utifrån en trailer...