Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

DingoPictures2005 och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 mars 2024 kl. 22:10:20Jag tror inget har hänt hon har ju nämnt att hon brukar ha skärmfria helger.
Just, ja - det hade jag glömt bort. Ibland tänker man bara på att alla är lika aktiva online som en själv är... ;)

A

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 mars 2024 kl. 22:10:20Jag tror inget har hänt hon har ju nämnt att hon brukar ha skärmfria helger.
Men det är inte helg längre det är andra dagen på veckan och den skulle vara uppe i förra så något måste ha gått fel

Zach66

Citat från: A skrivet 19 mars 2024 kl. 16:59:38Men det är inte helg längre det är andra dagen på veckan och den skulle vara uppe i förra så något måste ha gått fel
Snälla, tagga ner litet.
Alla kan få förhinder på ett eller annat sätt.
Det finns ett liv utanför detta med dubbningssidan också. Det kommer upp när hon är redo att lägga upp det.
Vad vore livet utan film?

Ovanliga dubbningar

Citat från: MB skrivet 18 mars 2024 kl. 17:22:02@Ovanliga dubbningar har något gott snett med Arthurs fantastiska jul? Du sa att den skulle komma upp förra veckan
Citat från: A skrivet 19 mars 2024 kl. 16:59:38Men det är inte helg längre det är andra dagen på veckan och den skulle vara uppe i förra så något måste ha gått fel
På grund av privata problem och förpliktelser utanför datorernas värld är jag dessvärre lite försenad, men Arthurs fantastiska jul kommer imorgon om inget oförutsett inträffar. :)

Citat från: Zach66 skrivet 19 mars 2024 kl. 17:22:19Snälla, tagga ner litet.
Alla kan få förhinder på ett eller annat sätt.
Det finns ett liv utanför detta med dubbningssidan också. Det kommer upp när hon är redo att lägga upp det.
Tack, jag brukar av hälsoskäl försöka begränsa min skärmtid till max 2 - 3 timmar per dag, så därför kan det ibland uppstå förseningar.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2024 kl. 22:04:16Känner jag Ovanliga dubbningar rätt har hon säkert flera järn i elden, så hon har säkert mer inplanerat än "bara" Arthur...
Du känner mig så väl! ;)

Citat från: gstone skrivet 18 mars 2024 kl. 21:54:19Så mycket snack om Arthur ::)

Suck
Det är mycket annat på gång, men för få timmar på dygnet, och en del tror jag nog ska tilltala bäste herr @gstone också. :)

Men vill du skynda på allt annat än Arthur, så får du mer än gärna hjälpa mig med synkning, så kan vi spara mycket tid. :D

MB

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 19 mars 2024 kl. 21:12:05På grund av privata problem och förpliktelser utanför datorernas värld är jag dessvärre lite försenad, men Arthurs fantastiska jul kommer imorgon om inget oförutsett inträffar. :)
Inträffade något oförutsett? Låter kanske tjatig men tycker Arthurs fantastiska jul låter intressant.

Ovanliga dubbningar

Citat från: MB skrivet 21 mars 2024 kl. 12:07:22Inträffade något oförutsett? Låter kanske tjatig men tycker Arthurs fantastiska jul låter intressant.
Jag sätter på uppladdning nu, så är resten i Archives händer. :)

Sen vore det bra om någon kunde överväga synkning till bättre bild, för även fast det går att se så skulle jag inte vilja betrakta det här som alltför njutbart.

MB

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 21 mars 2024 kl. 13:14:10Jag sätter på uppladdning nu, så är resten i Archives händer. :)

Sen vore det bra om någon kunde överväga synkning till bättre bild, för även fast det går att se så skulle jag inte vilja betrakta det här som alltför njutbart.
Tack så mycket, en sak som är intressant är att de verkar spelat in replikerna som förekommer i slutet av avsnitt 1 och början av avsnitt 2 för båda avsnitten. Det låter i alla fall när mamman pratar som att det är en annan tagning om man jämför. Också lite konstigt att Arthurs sångröst görs av en kvinna

https://archive.org/details/arthurs-fantastiska-jul-vhs

BPS

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 21 mars 2024 kl. 13:14:10Jag sätter på uppladdning nu, så är resten i Archives händer. :)

Jag har jämfört lite och ser att de har tagit bort en scen där karaktären George berättar om luciafirandet. Kanske är detta ett medvetet val från SVT:s sida att inte med kanske tycker de att det driver med Sverige...

Dessutom har jag lagt märke till att Linus Wahlgren inte medverkar och båda hans karaktärer har fått nya röster. Hjärnan spelas av Hasse Jonsson medans Binky är svårare för mig att höra. Lite skumt eftersom att han ju spelade karaktärerna genom alla vanliga avsnitt som dubbades trots åtskilliga år emellan.

BPS

Citat från: BPS skrivet 21 mars 2024 kl. 17:01:04Jag har jämfört lite och ser att de har tagit bort en scen där karaktären George berättar om luciafirandet. Kanske är detta ett medvetet val från SVT:s sida att inte med kanske tycker de att det driver med Sverige...
Så det var tydligen inte det enda utan även alla referenser han gör till lutfisk genom filmen är bortklippta.

Edit: även en scen där Arthur ska köpa en present är nerkortad

Edit 2: till och med sluttexterna på del 2 som man kan tro är den vanliga filmen credits är kortare.

gstone

Kankse någon kan lägga up tecknade Beetlejuice  på svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 januari 2024 kl. 17:27:31Törnrosa kommer du nog aldrig få om Disney inte gör den tillgänglig på Disney+.

Detta med tanke på att dom enda kopior med dubben som exsisterar är inlåsta hos Disneys arkiv.
Kan, finnas någon bortglömd kopia undangömd någonstans men tvekar tyvärr på att någon film av filmen blev stulen från bio tyvärr.

Om tillräckligt många mailar Disneys hjälpcenter med klagomål om att originaldubbningarna inte finns tillgängliga på Disney+, så finns det en stor chans att Törnrosa, Askungen och alla äldre Svenska dubbningar som Disney inte har rättighetsproblem med kommer upp.

Yes skickade dom ett mail med detta förslaget idag så får se vad dom svarar.
Enligt WILLDUBGURUs hemsida;

https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/snehvide-og-de-syv-dvaeligrge--snow-white-and-the-seven-dwarfs-danish-voice-cast.html

så var den danska originaldubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna trodd att vara förlorad i många år fram tills att den återupptäcktes 1938, så förhoppningsvis kan detsamma även komma att gälla de fall där vi ännu inte har hört hela originaldubbningarna.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 11:28:21Enligt WILLDUBGURUs hemsida;

https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/snehvide-og-de-syv-dvaeligrge--snow-white-and-the-seven-dwarfs-danish-voice-cast.html

så var den danska originaldubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna trodd att vara förlorad i många år fram tills att den återupptäcktes 1938, så förhoppningsvis kan detsamma även komma att gälla de fall där vi ännu inte har hört hela originaldubbningarna.
Hur kan man ha återupptäckt den 1938 om den är gjord det året?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 mars 2024 kl. 11:29:59Hur kan man ha återupptäckt den 1938 om den är gjord det året?
Jag skrev helt enkelt fel i hastigheten, 2018 skulle det stå.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 11:28:21Enligt WILLDUBGURUs hemsida;

Den chansen är dock väldigt liten.
Sedan så är Sverige nog ett av världens mest slöserifulla länder, då Svenskar ofta slänger allt dom ej vill ha istället för att sälja eller skänka, vilket också gör chansen att en kopia finns kvar minimal.

För att förklara så du förstår.
Om en biokopia blev stulen 1969 när originaldubben senast visades så lär personen som snodde den vara 80-90 om den ens lever än, troligtvis så har barnen rensat bland personens ägor sätt filmrullen och tänkt ett random rullband det skickar vi till tippen🤔.
Du skulle bara veta hur slöserifullt Sverige är jämfört med andra länder.

Enda chansen är om någon digitaliserar kopian som finns bevarad som @Daniel Hofverberg nämnde.

MB

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 mars 2024 kl. 12:40:29Den chansen är dock väldigt liten.
Sedan så är Sverige nog ett av världens mest slöserifulla länder, då Svenskar ofta slänger allt dom ej vill ha istället för att sälja eller skänka, vilket också gör chansen att en kopia finns kvar minimal.

För att förklara så du förstår.
Om en biokopia blev stulen 1969 när originaldubben senast visades så lär personen som snodde den vara 80-90 om den ens lever än, troligtvis så har barnen rensat bland personens ägor sätt filmrullen och tänkt ett random rullband det skickar vi till tippen🤔.
Du skulle bara veta hur slöserifullt Sverige är jämfört med andra länder.

Enda chansen är om någon digitaliserar kopian som finns bevarad som @Daniel Hofverberg nämnde.
Biofilmer finns inte på rullband filmrullar och rullband är inte samma sak.