Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 augusti 2023 kl. 14:17:44Snobben - Samlingen från 60-talet kommer ju från Warner Home Video, och borde rimligtvis vara lite mindre "sällsynt" och lättare att få tag i än Scanbox DVD-utgåvor - detta då DVD-utgåvan gavs ut några år senare än Scanbox utgåvor (2010 respektive 2006), och även lär ha utgått från förlaget långt senare.

Men annars är det ju hopplöst att svara på frågor av typen hur "sällsynt" något är - det beror ju helt på hur man definierar begreppet, vad man jämför med, vilka vägar man har att tillgå, var man bor, hur mycket man ligger i, hur mycket tur man har, och så vidare.

Men en grundregel är väl: ju äldre DVD-utgåvan är, ju svårare att få tag i den. Men det är också svårare om man bara söker på nätet, och lättare om man både kollar på nätet och fysiskt (second hand-butiker, loppisar, o.s.v.). Bor man på orter där det inte finns second hand-affärer hamnar man ju exempelvis genast i en svårare situation än om man bor på en ort med dussintals second hand-affärer. Jag skulle exempelvis gissa att det överlag lär vara lättare att hitta åt en viss film på second hand om man bor i centrala Stockholm jämfört med om man bor några mil utanför Arjeplog...

Men eftersom second hand-affärer är beroende av att folk lämnar in varor de inte själva vill ha kvar, så handlar det ju mycket om slumpen - vid exempelvis utstädning av dödsbon kan det ju ibland lämnas in mängder av filmer till en viss second hand-affär, men det händer liksom knappast dagligen.
Sant, men det finns knappt nånting eller ingenting när det gäller Scanbox DVD utgåvorna, och när du lägger in äldre DVD utgåvor så är det samma situation med alla äldre DVD utgåvor, samma sak med Blu-Ray utgåvor. Det är nästan helt och hållet omöjligt att hitta äldre DVD utgåvor.

Scoobydoofan1


Scoobydoofan1


Scoobydoofan1

#558
Här är samlingen från 70 Talet.

https://www.tradera.com/en/item/302154/609586221/snobben-samlingen-fran-70-talet-2-disc-


Edit: Den såldes för 570kr och det var 26 bud på den DVD utgåvan av Snobben samlingen.

Daniel Hofverberg

#559
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2022 kl. 04:18:09Länge var det bara tre stycken, men nu har de faktiskt utökat rejält och Apple TV+ har nu hela 13 Snobben-specialer - 8 av dem presenteras som "långfilmer" och 5 av dem presenteras som avsnitt av en TV-serie som Apple kallar för Snobben-klassiker.

Det här är vad jag hittar åt just nu:

Här kommer påskbeaglen, Snobben (It's the Easter Beagle, Charlie Brown!, 1974)
Det är alla hjärtans dag, Snobben (Be my Valentine, Charlie Brown, 1975)
God jul, Snobben (A Charlie Brown Christmas, 1965)
Gott nytt år, Snobben (Happy New Year, Charlie Brown, 1986)
Nu är det jul igen, Snobben (It's Christmastime Again, Charlie Brown, 1992)
Thanksgiving med Snobben (A Charlie Brown Thanksgiving, 1973)
Snobben presenterar: Gott nytt år, Gullan! (Snoopy Presents: For Auld Lang Syne, 2021)
Det är pumpagubben, Snobben (It's The Great Pumpkin, Charlie Brown, 1966)

Som del av "serien " Snobben-klassiker:
Här är vinnarlaget, Snobben (Charlie Brown's All-Stars, 1966)
Hon är bra på skridskor, Snobben (She's a good skate, Charlie Brown, 1980)
Det är Flashbeagle, Snobben (It's Flashbeagle, Charlie Brown, 1984)
Snobbens syskonträff (Snoopy's reunion, 1991)
Det är valdag, Snobben (You're not elected, Charlie Brown, 1972)
Mycket har hänt sedan jag skrev mitt inlägg, och det senaste året verkar Apple ha hårdsatsat på Snobben. Utöver nya säsonger av Snobben och hans vänner och entimmeslånga dokumentärfilmen Vem är du, Snobben? har mängder av TV-specialer tillkommit - några nyproducerade, men de flesta är gamla klassiker; filmer producerade mellan 1965 och 2023.

Nu finns det hela 44 TV-specialer med Snobben på Apple TV+, och även om vi bortser från de nyproducerade specialerna som är producerade för Apple kommer vi ändå upp i hela 39 stycken. :)

Det här är vad som nu finns på tjänsten:

Som fristående "filmer":
God jul, Snobben (A Charlie Brown Christmas, 1965)
Det är pumpagubben, Snobben (It's The Great Pumpkin, Charlie Brown, 1966)
Thanksgiving med Snobben (A Charlie Brown Thanksgiving, 1973)
Här kommer påskbeaglen, Snobben (It's the Easter Beagle, Charlie Brown!, 1974)
Det är alla hjärtans dag, Snobben (Be my Valentine, Charlie Brown, 1975)
Gott nytt år, Snobben (Happy New Year, Charlie Brown, 1986)
Nu är det jul igen, Snobben (It's Christmastime Again, Charlie Brown, 1992)
Dags att fira jul, Snobben (Charlie Brown's Christmas Tales, 2002)
Alla hjärtans dag är här, Snobben (A Charlie Brown Valentine, 2002)
Jag vill ha en hund i julklapp, Snobben (I Want a Dog for Christmas, Charlie Brown, 2003)
Snobben presenterar: Gott nytt år, Gullan! (Snoopy Presents: For Auld Lang Syne, 2021)
Snobben presenterar: En god gärning räcker långt (Snoopy Presents: It's The Small Things, Charlie Brown, 2022)
Snobben presenterar: Till mamma (och pappa) med kärlek (Snoopy Presents: To Mom (and Dad), With Love, 2022)
Snobben presenterar: Gullans skola (Snoopy Presents: Lucy's School, 2022)
Snobben presenterar: Det finns bara en Maja (Snoopy Presents: One-of-a-Kind Marcie, 2023)

Som del av "serien" Snobben-klassiker:
Avsnitt 1:  Här är vinnarlaget, Snobben (Charlie Brown's All-Stars, 1966)
Avsnitt 2:  Hon är bra på skridskor, Snobben (She's a good skate, Charlie Brown, 1980)
Avsnitt 3:  Det är Flashbeagle, Snobben (It's Flashbeagle, Charlie Brown, 1984)
Avsnitt 4:  Snobbens syskonträff (Snoopy's reunion, 1991)
Avsnitt 5:  Det är valdag, Snobben (You're not elected, Charlie Brown, 1972)
Avsnitt 6:  Dags att plantera träd, Snobben (It's Arbor Day, Charlie Brown, 1976)
Avsnitt 7:  Han spelar oschysst, Snobben (He's a Bully, Charlie Brown, 2006)
Avsnitt 8:  Kom hem, Snobben! (He's Your Dog, Charlie Brown, 1968)
Avsnitt 9:  Det blev en kort sommar, Snobben (It Was a Short Summer, Charlie Brown, 1969) (tyvärr kraftigt nedklippt, ca 4 minuter saknas)
Avsnitt 10: Första kyssen glömmer man aldrig, Snobben (It's Your First Kiss, Charlie Brown, 1977)
Avsnitt 11: Ingen tid för kärlek, Snobben (There's No Time for Love, Charlie Brown, 1973)
Avsnitt 12: Varför, Snobben, varför? (Why, Charlie Brown, Why?, 1990)
Avsnitt 13: Det här är kärlek, Snobben (You're in Love, Charlie Brown, 1967)
Avsnitt 14: En riktig höjdare, Snobben (You're the Greatest, Charlie Brown, 1979)
Avsnitt 15: Det spelar ingen rock-n-roll, Snobben (Play It Again, Charlie Brown, 1971)
Avsnitt 16: Kämpa, Snobben! (You're a Good Sport, Charlie Brown, 1975)
Avsnitt 17: Livet är en cirkus, Snobben (Life Is a Circus, Charlie Brown, 1980)
Avsnitt 18: Vilket äventyr, Snobben! (It's an Adventure, Charlie Brown, 1983)
Avsnitt 19: Snobben gifter sig (Snoopy's Getting Married, Charlie Brown, 1985)
Avsnitt 20: Försäsongen är här, Snobben (It's Spring Training, Charlie Brown, 1996)
Avsnitt 21: Vi måste byta ut Gullan, Snobben (Lucy Must Be Traded, Charlie Brown, 2003)
Avsnitt 22: Lycka är en varm filt, Snobben (Happiness Is a Warm Blanket, Charlie Brown, 2011)
Avsnitt 23: Är detta farväl, Snobben? (Is This Goodbye, Charlie Brown?, 1983)
Avsnitt 24: Vilket mysterium, Snobben! (It's a Mystery, Charlie Brown, 1974)
Avsnitt 25: Rena trolleriet, Snobben (It's Magic, Charlie Brown, 1981)
Avsnitt 26: En vacker dag hittar du henne, Snobben (Someday You'll Find Her, Charlie Brown, 1981)
Avsnitt 27: Vilken mardröm, Snobben! (What a Nightmare, Charlie Brown!, 1978)
Avsnitt 28: Det svänger, Snobben! (You're a Good Man, Charlie Brown, 1985) (Endast textad originalversion)
Avsnitt 29: Nu firar vi, Snobben (A Charlie Brown Celebration, 1982)

Det svänger, Snobben har endast engelskt tal och bl.a. nordiska undertexter; ingen dubbning alls. Och då menar jag bokstavligen ingen dubbning - här finns bara engelskt ljudspår, och inga andra språk alls; d.v.s. inte ens tyska, franska eller spanska. Väldigt tråkigt, då jag gärna hade sett en bättre dubbning av filmen än SDI Medias dubb från Warners DVD-utgåva, där alla sånger är odubbade (och otextade).

Kan det tänkas vara så att sången är "inbränd" i M&E-spåret (så att M&E-spåret både innehåller musik och engelsk sång) för just den här specialen, så att det inte går att dubba sångerna...? Det skulle i så fall förklara varför Warners DVD-utgåva är så egendomlig - och jag har svårt att komma på någon annan logisk förklaring varför det "avsnittet" inte dubbats till något språk alls i världen på Apple TV+, då alla andra avsnitt dubbats till runt 35 olika språk... ???


Alla övriga specialer på Apple TV+ är nydubbade av Eurotroll, även Charlie Brown's Christmas Tales som ju dubbades för Warner Bros. så sent som 2010 (av SDI Media). Den nya dubben är definitivt bättre än den "gamla", men det känns ju inte direkt så ekonomiskt att dubba om något efter bara 13 år - men oklart om Warner inte ville licensiera ut deras dubb, eller om Apple inte ens försökt...

Det här innebär alltså tyvärr att alla SVT-sända specialer nu har dubbats om för Apple, så att Eurotroll alltså fått dubba samma specialer två gånger, vilket är olyckligt då SVT-dubben från 1998 kändes ovanligt påkostad för att vara en TV-dubb. :(
(Visst, skulle Snobben mot förmodan sändas igen på SVT kommer de säkert behålla sin dubbning; och likaså lär samma dubbning säkert också återanvändas om Warner Bros. skulle släppa nyutgåvor av sina sedan länge utgångna DVD-utgåvor - men ingetdera känns speciellt sannolikt just nu...)

Men det trevliga är att det innebär att flertalet klassiska specialer nu har dubbats för allra första gången, som aldrig funnits tillgängliga alls i Sverige sedan innan. Om jag inte räknat fel får jag det till 8 specialer som nu fått svenskt tal för första gången (bortsett från de fem nyproducerade specialerna från 2021 - 2023), och om man inte räknar med Gothenburg Sounds 1980-talsdubbning för VHS som inte direkt är lättillgänglig i dagens läge blir det ytterligare tre specialer som inte tidigare funnits tillgängliga med svenskt tal. :)


Mycket glädjande att så många äldre klassiker nu finns tillgänglig för dagens barn, där många antagligen inte ens känner till de DVD-utgåvor som varit utgångna i ett decennium eller mer. Och Eurotrolls nydubb är absolut välgjord och bra, även om jag förstås hade föredragit den gamla SVT-dubben - men nu var det ju tyvärr inte så många specialer som SVT köpte in, så det hade ju ändå inte gått att få alla specialer med den dubben.

Från 1965 och fram tills i år har det producerats 50 TV-specialer med Snobben (och en till ska tydligen tillkomma nästa år) - av dessa är det nu 44 stycken som finns på Apple TV+ i Sverige, varav 43 med svenskt tal. Det innebär alltså att det är sex specialer som inte finns tillgängliga på något sätt i dagsläget - två av dessa har släppts på VHS av Paramount Home Entertainment 2001, men de återstående fyra har mig veterligen aldrig dubbats till svenska eller ens sänts/släppts i Sverige alls i någon form.

Steffan Rudvall

Hur fungerar det med röstskådespelarna i dessa? Apple/Eurotroll har väl hållt på med Snobben dubbningar i ett par år nu så är det fortfarande samma skådespelare i deras dubbningar?

Mathilda Gustafsson

Så Why, Charlie Brown, Why? har nu tre svenska dubbningar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 oktober 2023 kl. 13:13:41Hur fungerar det med röstskådespelarna i dessa? Apple/Eurotroll har väl hållt på med Snobben dubbningar i ett par år nu så är det fortfarande samma skådespelare i deras dubbningar?
Nej, tyvärr inte - de senaste åren har flertalet röster bytts ut; men jag har inte helt lyckats lista ut logiken bakom röstbytena. Lille Karl spelades från början av Matteo Lohk, någon gång under 2022 byttes han ut mot Viggo Ragnarsson och någon gång därefter (troligtvis 2023) byttes han ut mot Folke Myhr. Men i en del nydubbade specialer spelas han helt plötsligt av Marlon Guida Quistbergh. Varför så många skådespelare just de senaste åren, medan Matteo Lohk fick vara med ganska länge...?

Ännu märkligare blir det med Gullan, som från början spelades av Vanja Kåse, i några få specialer dubbade 2022 ersattes hon av Lexi Reveman men därefter kom Vanja Kåse tillbaka igen.

Peppiga Pia spelades länge av Juliette Safavi, men i de senaste dubbningarna från 2023 har hon ersatts av Sally Byström. Det finns ytterligare några röstbyten när det gäller andra rollfigurer också.

Jag inser förstås att de manliga rollfigurerna är besvärliga, för så fort någon kommer in i målbrottet måste de förstås bytas ut. Men jag har lite svårare att förstå logiken bakom att byta ut de kvinnliga barnskådespelarna, som ju inte påverkas av målbrottet på samma sätt som pojkar...?

Kanske handlar det om tillgänglighet, för det är ju helt klart väldigt besvärligt med barnskådespelare och skolgång. De senaste åren har det ju varit mycket skriverier i tidningarna om att många kommuner inte ens tillåter elever att få ledigt från lektioner för att gå på Musikskolan/Kulturskolan (heter olika i olika regioner), så i så fall kan man ju ana hur lätt det är att få ledigt för att medverka i dubbningar... :(
(Här har det helt klart skett en attitydförändring under senare år. När jag gick i grundskolan var det ganska vanligt att elever till och med fick ledigt ett par veckor mitt i en termin för att åka på utlandssemester, men det tror jag knappast att någon rektor skulle bevilja i dagens läge...)

Men vi får trots allt vara tacksamma över att det fortfarande är barnskådespelare i alla roller i Snobben, istället för vuxna som försöker låta som barn; för det brukar ju relativt sällan vara ett vinnande koncept. :)

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 oktober 2023 kl. 13:26:28Så Why, Charlie Brown, Why? har nu tre svenska dubbningar?
Ja, det stämmer. Why, Charlie Brown, Why? dubbades första gången 1992 för välgörenhetsgalan En gränslös kväll på SVT (av okänd dubbningsstudio; möjligen av SVT in-house?), för att sen dubbas på nytt av Eurotroll bara några år senare (troligen 1998); återigen för SVT. Och nu som sagt en tredje dubbning för Apple TV+.

Räknar man med VHS-dubben som Gothenburg Sound gjorde på 1980-talet (för VHS-utgåvorna från Din Video) är det dock ganska många specialer som dubbats tre gånger - först av Gothenburg Sound, sen av Eurotroll för SVT 1998 och sen för Apple TV+. Så det är inte så unikt när det gäller Snobben...

Scoobydoofan1

Julfirande är till salu på Tradera. Hur mycket kommer slutpriset bli för annonsen är ett frågetecken. Vad tror ni?


https://www.tradera.com/en/item/302154/614277824/snobben-julfirande-svenskt-tal-

gstone

Jag Tycker det spelar ganska liten roll vilken dubbning Snobben har.


Har Snobben Specials credits på Apple TV förresten ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 november 2023 kl. 07:38:30Har Snobben Specials credits på Apple TV förresten ?
Ja, alla Snobben-specialer liksom alla dubbade produktioner på Apple TV+ har dubbcredits efter sluttexterna - i samma stil som Netflix, med flera minuter långa dubbcredits för varje språk som finns representerat.

Och Apple verkar alltid anlita Eurotroll för alla deras svenska, danska, finska och norska dubbningar (vilket i fallet med Norge innebär NorDubb Studios, som Eurotroll samarbetat med i många år, då Eurotroll inte har någon egen studio i Norge) - det uppskattar jag, då ju Eurotroll alltid brukar producera högkvalitativa dubbningar. :)


Zebastian

Har någon Nu är det jul igen, Snobben och
Varför, Snobben, varför? tillgängliga? Kan inte hitta dessa någonstans

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 25 december 2023 kl. 17:56:56Har någon Nu är det jul igen, Snobben och
Varför, Snobben, varför? tillgängliga? Kan inte hitta dessa någonstans
Jag hann inte leta fram dessa innan jul, men så fort det blir lite lugnare här hemma ska jag leta fram och lägga upp dessa på Archive.org.  :)

Originaldubben av Varför, Snobben, varför? som bara sänts en gång på SVT har jag dock tyvärr inte tillgång till. :(

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2023 kl. 19:16:25Jag hann inte leta fram dessa innan jul, men så fort det blir lite lugnare här hemma ska jag leta fram och lägga upp dessa på Archive.org.  :)

Originaldubben av Varför, Snobben, varför? som bara sänts en gång på SVT har jag dock tyvärr inte tillgång till. :(
Tack, angående orginaldubbningen så tror jag att @Ovanliga dubbningar nämnt att hon har den.