Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Öjebo-kören & Roséen-kören

Startat av Disneyfantasten, 15 mars 2020 kl. 19:35:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Vilka är medlemmar i Öjebo-kören (som medverkar i 1992-års omdubbning av Peter Pan) och Roséen-kören (som medverkar i Kejsarens Nya Stil)?  :)

Elios


Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 16 mars 2020 kl. 16:58:07
Koréen eller Roséen rösten?^^

Såg inte svaret förränns idag...

Jag menade Roséen-kören, men nu är det fixat!  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 mars 2020 kl. 21:01:21
Såg inte svaret förränns idag...

Jag menade Roséen-kören, men nu är det fixat!  ;)

Nice.  ;D

Disneyfantasten

Har Daniel möjligtvis fått reda på vilka som är medlemmar i dessa?  :)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 mars 2020 kl. 21:38:04
Har Daniel möjligtvis fått reda på vilka som är medlemmar i dessa?  :)

I Öjebokören kan man ju bara gissa med Anders förstås. :)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 28 mars 2020 kl. 04:01:06
I Öjebokören kan man ju bara gissa med Anders förstås. :)

Exakt!  ;) Jag tyckte mig nämligen höra honom som en av sångrösterna i omdubbningen! (dessutom så tyckte jag mig även höra bl.a. Bertil Engh, Monica Forsberg, Liza Öhman och Christel Körner)

Stefan Berglund borde kanske veta, iallafall han som enligt Wikipedia är född 1962, jag hoppas att Daniel kan få kontakt med honom snart, han sa för ett tag sedan att han skulle det...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2020 kl. 08:22:18Jag tyckte mig nämligen höra honom som en av sångrösterna i omdubbningen! (dessutom så tyckte jag mig även höra bl.a. Bertil Engh, Monica Forsberg, Liza Öhman och Christel Körner)
Jag hör också Anders Öjebo, Bertil Engh, Monica Forsberg, Liza Öhman och Christel Körner och kanske någon annan KM veteran

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 22:43:18
Jag hör också Anders Öjebo, Bertil Engh, Monica Forsberg, Liza Öhman och Christel Körner och kanske någon annan KM veteran

Enligt min uppsökning ska Öjebo-körens antal medlemmar ha varierat mellan 15-22 medlemmar...

Men allra mest intressant vore ju att veta vilka som var det när filmen dubbades om 1992!  :) (kanske om Oscar Isaksson och Alexander kunde kontakta Stefan Berglund när det är dags för Alexander att publicera rollistan på sin blogg)

Eftersom Stefan Berglund var ansvarig som kördirigent för omdubbningen så tror jag det finns en möjlighet att även han är med i kören!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2020 kl. 22:50:05
Enligt min uppsökning ska Öjebo-körens antal medlemmar ha varierat mellan 15-22 medlemmar...

Men allra mest intressant vore ju att veta vilka som var det när filmen dubbades om 1992!  :) (kanske om Oscar Isaksson och Alexander kunde kontakta Stefan Berglund när det är dags för Alexander att publicera rollistan på sin blogg)

Eftersom Stefan Berglund var ansvarig som kördirigent för omdubbningen så tror jag det finns en möjlighet att även han är med i kören!  :)
Borde inte Öjebo själv veta?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 22:52:31
Borde inte Öjebo själv veta?

Enligt Oscar Isaksson får man nog det säkraste svaret om man kontaktar Stefan Berglund (åtminstone han som enligt Wikipedia är född 1962)

Disneyfantasten

I sångerna "Varför Han Fråga Hur" och "Kapten Kroks Sång" är det iallafall definitivt bara män som sjunger och jag tycker mig definitivt höra fler än Anders och Bertil;

www.youtube.com/watch?v=0owDCjKX59Y

www.youtube.com/watch?v=ipkpkxV8QT4

I Lejonkungen 3 och Björnbröder omnämns "Servants" och även där var Stefan musikregissör, i åtminstone den förstnämnda anges följande medlemmar;
(tror att det även gäller för den sistnämnda filmen eftersom båda bör ha dubbats samtidigt i och med deras februari-premiärer året 2004 och därmed bör ha dubbats hösten 2003)

- Urban Hussmo
- Nicklas Lundgren
- Lars Nilsson
- Daniel Bäckerud
- Anki Spångberg
- Charlotte Ollward
- Katarina Josephsson
- Åsa Jonsson
- Kristin Lundgren
- Lisa Börud Lindé
- Malin Hussmo
- Hanna Sollerman
- Nina Sollerman
- Ulrika Bonerfält
- Sofia Bäckerud

De flesta av dessa känner jag faktiskt inte till med undantag för bl.a. Katarina Josephsson, Åsa Jonsson och kanske någon eller några till...

Undrar hur man får kontakt med Stefan Berglund...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2020 kl. 08:17:27
I sångerna "Varför Han Fråga Hur" och "Kapten Kroks Sång" är det iallafall definitivt bara män som sjunger och jag tycker mig definitivt höra fler än Anders och Bertil;

www.youtube.com/watch?v=0owDCjKX59Y
Jag tror jag hör Ingemar Carlehed i Varför Han Fråga Hur

Disneyfantasten

Så, jag har fått reda på genom denna hemsida;

www.ojebokoren.se/om%20oss.html

Att den grundades av Birger Öjebo 1955 (enligt min gissning far till Anders), därav namnet "Öjebo-kören"!

Tyvärr står där dock bara nuvarande medlemmar!

Enligt hemsidan var Birger dirigent fram till 1972, efter det har kören letts av ett antal dirigenter Sonja Granqvist, Pär Öjebo, Nils Aldeland, Cyndee Peters, Georg Lidström, Ulla-Lena Thodal, Niclas Willén, Stefan Berglund, Peter Nygren, Krister Kallin, Kjell Johansson, Thomas Dahl och Leif Nordqvist!

Undrar då vilka år som Stefan Berglund lett kören... (utöver 1992)

Enligt min uppsökning verkar kören under årens gång ha varierat mellan 15-20 medlemmar och därför vore det ännu mera intressant att veta alla medlemmar där...