Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Så Steffan har slutat besöka Filmstaden för att de är kineser?

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2021 kl. 14:17:11
Varför det? Filmstaden är i förlängningen ägt av kineser medan Nordisk Film är danskt. Så om man hellre gynnar nordiskt än kinesiskt företagande väljer man Nordisk Film.

Fast ännu hellre kanske man vill gynna helsvenska biografer när så är möjligt - Folkets Hus och Parker eller någon privat landsortsbio.

Svenska Bio är tyvärr till 50% ägt av Filmstaden, så även där finns kinesiska ägarintressen.
Jag visste inte att Filmstaden ägs av kineser, så det är inte anledningen till att jag har slutat besöka deras biografer.

Anders M Olsson

Citat från: Marcus R skrivet  5 december 2021 kl. 14:21:00
Så Steffan har slutat besöka Filmstaden för att de är kineser?

Vad Steffan gör eller vill har jag ingen aning om. Men jag tolkade ditt uttalande "I Sverige går man till Filmstaden!" som att du menade att man hellre bör stödja svenska biografer än danska. Tyvärr är Filmstaden, f.d. SF Bio, inte längre svenskt.

Om det inte är p.g.a. ägarförhållandena, varför anser du då att Filmstaden skulle vara att föredra framför Nordisk Film?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 december 2021 kl. 17:28:58
Tack för de fina orden, Jag får tacka personalen på Nordisk Film Bio som lät mig sitta kvar för att kunna se creditslistan.

Egentligen är det biografernas f-e skyldighet att låta publiken sitta kvar och se hela filmen, inklusive alla eftertexterna. Så det är inget som man ska behöva tacka speciellt för.

Om man ska följa filmbranschens regler ska film visas med släckt salongsbelysning ända tills de sista eftertexterna tonar bort. Tyvärr är publiken sällan så väluppfostrad att den sitter kvar så länge, utan så fort eftertexterna börjar rulla börjar folk resa sig och gå ut. Därför väljer de flesta biografer att tända upp i salongen i förtid för att folk inte ska snava och skada sig. Då blir det en ond cirkel. Tänd belysning fungerar som en signal till resten av publiken att resa sig och gå, även de som hade tänkt sitta kvar och se hela filmen.

Jag har varit på flera filmfestivaler utomlands där man strikt följer principen att inte tända i salongen förrän filmen är helt slut. Då sitter publiken också kvar.

Kanske borde biograferna sätta upp en skylt vid entrén för att uppfostra publiken? "Vi tänder inte i salongen förrän filmen är helt slut! Vänligen sitt kvar tills belysningen tänds!"

Det är för övrigt lite ironiskt att en av föreståndarna på Nordisk Films biograf i Malmö hade för vana (på den gamla goda tiden, med 35mm film) att helt sonika riva bort de sista minuterna av eftertexterna. Han ansåg att det ändå inte var någon som satt kvar och såg alla eftertexterna, så då kunde man lika gärna ta bort dem så att personalen kunde gå hem lite tidigare. :(

Steffan Rudvall

De kom in för att städa Salongen men de sköt upp det. Därför förtjänar de ett tack.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2021 kl. 16:28:08
De kom in för att städa Salongen men de sköt upp det. Därför förtjänar de ett tack.

Tvärtom.

Man skjuter inte upp städningen för att man väntar tills filmen är slut. Däremot kan man eventuellt tidigarelägga städningen om hela publiken självmant har lämnat. Men man får absolut inte försöka skynda på eller kasta ut någon för att salongen ska städas. Om de kommer in med städgrejor och du måste säga till att du vill se hela filmen har de gjort fel, och i så fall förtjänar de klander, inte beröm.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2021 kl. 16:37:37
Tvärtom.

Man skjuter inte upp städningen för att man väntar tills filmen är slut. Däremot kan man eventuellt tidigarelägga städningen om hela publiken självmant har lämnat. Men man får absolut inte försöka skynda på eller kasta ut någon för att salongen ska städas. Om de kommer in med städgrejor och du måste säga till att du vill se hela filmen har de gjort fel, och i så fall förtjänar de klander, inte beröm.
Jag har varit med om att Filmstaden har försökt få ut folk från biografen och börja städa mitt under eftertexterna.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2021 kl. 16:57:30
Jag har varit med om att Filmstaden har försökt få ut folk från biografen och börja städa mitt under eftertexterna.

Jag är inte helt förvånad, men om de beter sig på det viset är det ett solklart tjänstefel. Man har rätt att se hela filmen som man har betalt för.

Om man blir behandlad på det viset kan man t.ex. skicka in ett klagomål till .

Med tanke på hur osäkert biograferna lever numera med streaming och corona-pandemin som begränsar antalet biobesök borde personalen vara rädda om sina jobb och verkligen tänka på hur de behandlar sina kunder/besökare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2021 kl. 16:37:37
Tvärtom.

Man skjuter inte upp städningen för att man väntar tills filmen är slut. Däremot kan man eventuellt tidigarelägga städningen om hela publiken självmant har lämnat. Men man får absolut inte försöka skynda på eller kasta ut någon för att salongen ska städas. Om de kommer in med städgrejor och du måste säga till att du vill se hela filmen har de gjort fel, och i så fall förtjänar de klander, inte beröm.
Jag instämmer fullständigt - det bär vara en självklarhet att vänta med städning tills hela filmen är slut, inklusive alla eftertexter. Men i Skellefteå (ägt av Svenska Bio) har jag alltför ofta varit med om att de börjar städa så fort som majoriteten har gått ut och eftertexterna rullar - även om de oftast väntar med att städa just den bänkrad där jag satt tills hela filmen varit slut (då jag förstås aldrig lämnar en salong innan filmen är till 100% slut), så att jag någorlunda kan se allt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2021 kl. 14:17:11
Fast ännu hellre kanske man vill gynna helsvenska biografer när så är möjligt - Folkets Hus och Parker eller någon privat landsortsbio. Folkets Bio är väl också helsvenskt.

Svenska Bio är tyvärr till 50% ägt av Filmstaden, så även där finns kinesiska ägarintressen.
Närmaste Folkets Bio, liksom Filmstaden, ligger tyvärr 14 mil bort; så det är inget alternativ för min del. Nordisk Film Bio ligger närmare 150 mil bort, så det är inget jag väljer i första hand... ;)

Folkets Hus och Parker har en biograf i Skelleftehamn (på Folkets Hus), men där är utbudet minst sagt begränsat och rör sig oftast om 1 - 2 filmer i veckan; och bara 1 - 2 visningar totalt av varje film. De har haft stängt under nästan hela pandemin, men börjar nu sakta öppna upp igen. Nu var det närmare två år sedan jag var där senast, men de har historiskt sett dessutom ofta haft den oerhört irriterande förkärleken att stänga av lampan till projektorn när eftertexterna börjar rulla, så att man inte kunnat se klart eftertexterna alls. :(

gorehound

Citat från: Marcus R skrivet  4 december 2021 kl. 18:41:09
Varför gick ni dit? I Sverige går man till Filmstaden!
I Sverige går man och ser en film på vilken biograf man vill.

Marcusen

Okej, så man får sitta kvar när alla andra har gott om filmen inte är slut men är det verkligen lagligt att fota bioduken?

gstone

Credits tlll Baka till Vildmarken

Matilda Smedius- Maddie

Jacob Stadell - Gullponken

Daniel Sjöberg - Chaz

Orlando Washlsteen - Chzzie

Zoe - Cecilia Wranngel

Frank - Figge Norling

Nigel - Oskar Nilsson

Överiga röster


Anita Molander ;D
Charlotte Ardai Jennfors
Ellen Therson
Jesper Adefelt
Lovisa Heed
Ole Ornered >:(
Vilgot Rasmussen

Anna Isbäck :)
David Schein-Andersen
Jennie Jahans >:(
Lorens Kauppi
Nick Akinson
Victor Segell
Viva Östeervall Lynbrant :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Henrik Karlsson

Citat från: gstone skrivet 10 december 2021 kl. 09:44:25
Credits tlll Baka till Vildmarken

Matilda Smedius- Maddie

Jacob Stadell - Gullponken

Daniel Sjöberg - Chaz

Orlando Washlsteen - Chzzie

Zoe - Cecilia Wranngel

Frank - Figge Norling

Nigel - Oskar Nilsson

Överiga röster


Anita Molander ;D
Charlotte Ardai Jennfors
Ellen Therson
Jesper Adefelt
Lovisa Heed
Ole Ornered >:(
Vilgot Rasmussen

Anna Isbäck :)
David Schein-Andersen
Jennie Jahans >:(
Lorens Kauppi
Nick Akinson
Victor Segell
Viva Östeervall Lynbrant :)
Jag förstår inte vad det är du har
emot Ole och Jennie.

gstone

Här är icke -röst dubb credits till Cliford den stora röda hunden.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 10 december 2021 kl. 09:51:46
Jag förstår inte vad det är du har
emot Ole och Jennie.

Han tycker inte om dem för att han inte tycker att de är tillräckligt kända! (och givetvis kan inte alla tycka om alla personer, men jag är så himla trött på att han lägger ut arghuvuden på personer eller irriterar sig på dem bara för att han inte gillar dem, det är nästan att tolka som personangrepp, de har väl aldrig gjort honom någonting så varför ska han behöva ta åt sig hela tiden, man behöver inte nödvändigtvis tycka om alla personer i världen, men man bör hålla sig till saklig och konstruktiv till respektive person så att personerna som omnämns inte tar illa vid sig ifall de skulle besöka forumet)