Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Snurre Sprätts oscarsgala

Startat av gstone, 3 januari 2021 kl. 22:22:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vilka är rösterna i Snurre Sprätts oscarsgala ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Den film som numera går under namnet Snurre Sprätts oscarsgala (d.v.s. The Looney, Looney, Looney Bugs Bunny Movie) hette ursprungligen En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film, och släpptes på VHS av Warner Home Video 1990. Den var då dubbad av Media Dubb (d.v.s. Lasse Svenssons gamla företag, ett par år innan ägarbytet). :)
Röster: Johan Hedenberg, Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Louise Ræder, Olav F. Andersen
Översättning: Gunnar Ernblad
Regi: Lasse Svensson

1999 sändes filmen ett par gånger på SVT och 2000 - 2001 sändes den några gånger på Kanal 5 - då under den nya titeln Snurre Sprätts oscarsgala, som verkar vara de första gångerna som den nya titeln användes. Såvitt jag kommer ihåg var alla svenska TV-sändningar endast i textad originalversion; ingen dubbning. :(

Jag hittar inget som tyder på att filmen släppts på DVD i Norden, men däremot finns den tydligen tillgänglig som digital hyr/köp-film på SF Anytime, Viaplay och Microsoft Store, och ska på dessa tjänster enligt uppgift ha svenskt och danskt tal.

Jag skulle gissa att filmen där är omdubbad av Sun Studio eller SDI Media (beroende på när dubbningen gjordes), då jag tyvärr har svårt att tänka mig att Warner Bros. skulle ha behållit den fina originaldubben av just den filmen när allt annat Looney Tunes-relaterat har dubbats om - men jag har inte själv hyrt eller köpt filmen, och kan därför inte säga något med säkerhet. Således vet jag heller inget om rösterna, om den nu är omdubbad på VoD-tjänsterna. :(

Någon annan som har hyrt eller köpt filmen digitalt, och kan uttala sig om den är omdubbad eller inte?

Elios



Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  4 januari 2021 kl. 23:03:36
Aldrig hört talas om denna.  8) ???
Sannolikheten är nog större att du hört talats om originaltiteln The Looney, Looney, Looney Bugs Bunny Movie, i och med att den nya svenska titeln är relativt okänd:
https://www.imdb.com/title/tt0082679/reference

I likhet med flera andra "långfilmer" med Snurre Sprätt och Daffy (Daffy på spökjakt, Daffys skattkammarö, Snurre Sprätt och hans vilda gäng, m.fl.) rör det sig om en långfilm som man åstadkommit genom att blanda en nyanimerad ramberättelse med flertalet gamla klassiska Looney Tunes-kortfilmer som vävts in i ramhandlingen.

Elios

Så dem har ingenting med att dela ut Oscars Statyetter som i vanliga fall då!?  :o

Jabberjaw

#6
Svarade i den andra tråden... Så redigerar detta inlägg.
Kan tas bort. Kanske bäst slå ihop denna tråd med den andra. 😇