Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

åldersgränser

Startat av Mysan, 12 juni 2007 kl. 13:24:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mysan

La märke till att starzinger (iallafall del 1) har åldersgränsen 11år, trodde de flesta anime/manga va runt 7år/barntillåten, även Brisby och Nihms hemlighet 11årsgräns

Erika

Macross-filmen är egentligen från 15 år, men har ändå fått en sjuårsgräns (och helt oklippt är den också) här i Sverige, medan i USA är filmen närmast sönderklippt men trots det är den fortfarande barnförbjuden där.  :D *Skrattar*

Daniel Hofverberg

När man pratar om åldersgränser, så måste man hålla isär åldersgränser satta av Statens biografbyrå (som är lagstadgade) och godtyckliga åldersgränser som distributörer själva satt (som snarare bör ses som rekommendationer, och brukar ofta märkas med "Rekommenderas från X år" på omslagen). Både Macross - långfilmen och Starzinger har aldrig genomgått censurgranskning i Sverige av Statens biografbyrå, utan de åldersgränser som anges på omslagen är sådana som distributören själva (i dessa båda fall Ozon Media/Audvid) godtyckligt satt på eget bevåg.

Brisby och NIMHs hemlighet har däremot genomgått granskning av biografbyrån, och fick mycket riktigt åldersgränsen 11 år vid granskningen 1982-08-23 (den har aldrig granskats efter det) - då för biovisning (men dock utan klipp). Med dagens mått mätt förefaller det vara väldigt högt, och jag är övertygad om att den filmen skulle ha fått antingen 7-årsgräns eller blivit barntillåten om den hade granskats på nytt idag. Statens biografbyrå gjorde en del mycket märkliga beslut förr i tiden (exempelvis My Little Pony - The Movie som blev sönderklippt 1986), men sen mitten av 1990-talet så har byråns beslut stabiliserats till en någorlunda normal och jämn nivå.

I Sverige är det bara lag på att filmer som ska visas offentligt (på bio eller dylikt) måste censurgranskas, och därmed sättas åldersgräns på, av Statens biografbyrå. Filmer som släpps direkt på VHS eller DVD behöver inte granskas av någon (och därmed behöver ingen sätta någon åldersgräns alls), utan där gäller istället efterhandsanmälningar - d.v.s. folk får alltså anmäla om de anser att något är olämpligt, och annars händer ingenting. Därmed händer det ibland att video-/DVD-distributörer ändå skickar filmer och TV-serier till frivillig censurgranskning av Statens biografbyrå, eftersom de då aldrig kan bli anmälda eller fällda i efterhand.

Mysan

vet att det bara är som rekommendationer från wendros, de har iallafall satt

sandybell del 1 från 9 år (i mitt tycke borde va helt barntillåten)
silver fang del 2 från 9 år (ok, den är väl ändå lite otäck...)
denver the last dinosaur från 7 år (tycker den borde va helt barntillåten...)
trollhästen från 5år (ska sandybell va från 9 kan denna va från 7)

På de filmer från selct video som jag har framkommer ingen åldersgräns ens, ja, jag vet att det är upp till de vuxna vad som räknas lämpligt för barn att se

Elios

Det har ju varit 11-årsgräns på nya Dumbo som Tim Burton gjorde och den blev ju dubbad och vet inte så mycket om vare sig Sandybell eller Starzinger eller Brisby och Nimhs hemlighet men den senare var ju ganska rå så varför inte!?

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 24 januari 2020 kl. 19:48:29
Det har ju varit 11-årsgräns på nya Dumbo som Tim Burton gjorde och den blev ju dubbad och vet inte så mycket om vare sig Sandybell eller Starzinger eller Brisby och Nimhs hemlighet men den senare var ju ganska rå så varför inte!?

Det var 7-årsgräns på Dumbo (2019)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2020 kl. 19:50:41
Det var 7-årsgräns på Dumbo (2019)

Men det var iallafall 11-årsgräns på både Aladdin men även så också Lejonkungen, som båda dubbades.  ;D
Funderar på om dom båda inte borde ha blivit 15-årsgräns på dem!!!!!  ;D

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 24 januari 2020 kl. 20:05:33
Men det var iallafall 11-årsgräns på både Aladdin men även så också Lejonkungen, som båda dubbades.  ;D
Funderar på om dom båda inte borde ha blivit 15-årsgräns på dem!!!!!  ;D

Varför skulle de ha fått det?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 januari 2020 kl. 21:19:09
Varför skulle de ha fått det?

Nej skämtosido.  ;) Tycker dock det hade varit väldigt ballt med en dubbad spelfilm som hade haft 15-årsgräns.  ;D

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2020 kl. 17:54:11
Nej skämtosido.  ;) Tycker dock det hade varit väldigt ballt med en dubbad spelfilm som hade haft 15-årsgräns.  ;D
Det håller jag med om. Jag såg på Tomb Raider när den gick på bio å tänkte mest på hur den skulle te sej dubbad  :)

Det var en okej film men jag hadde nog i efterhand hellre ha sett den dubbad eller inte alls. Jag menar Alicia Vikander skulle ju kunna göra sin egen dubbröst!  :D
Houba !