Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Fulaste ord du hört i en svensk dubbning!

Startat av Larre, 31 mars 2008 kl. 22:06:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 maj 2024 kl. 13:35:15Jag tänker så här, man ska inte börja använda ordet i nya produktioner men om det finns i äldre filmer och serier kan man ha en varningstext istället för att gå in och censurera. Men ordet ska hur som helst inte användas för att nedvärdera folk.
Vilket uppenbarligen Sf & Disney inte tycker.
Dom är typ, Vi ska otillgängligöra oklippta versioner och alla stereo typer ska bort.
Jo visserligen så tror jag vhs utgåvor av exempelvis Pippi är oklippta men hur lätta är dessa att hitta?
När vhs filmer köps online så brukar ju också frakten kosta typ 10x mer än bandet.
Vilket gör det ovärt.

Snart kommer väll den ikoniska "We call them Neg, no,no,no,no, we call them Winerbröd, Winerbrods" att censureras🤔.

Samlaren

Citat från: Lilla My skrivet 25 maj 2024 kl. 23:51:19Är född -94 och uppväxt med det också. Men anpassade mig efter hur världens förändras med åren, som en vettig människa.
Ok nu slutar vi den diskutionen. Vill ej gå in på politik här för resepkt för andra. :)

Men om man talar om nedvärderande så använder folk från visa länder ´´blatte´´ tillvarandra och svenne till svenskar vilket jag tycker är mer nedvärderande än att använda ordet som vi pratade om, och sedan så tar jag faktiskt illa upp när folk från andra kulturer använder h ordet helt öppet. Jag är en man men tar illa upp för det då det är så opassande och har alltid varit opassande iaf i vårt land men används mycket i filmer från USA.

Jabberjaw

Citat från: Samlaren skrivet 26 maj 2024 kl. 18:37:34Ok nu slutar vi den diskutionen. Vill ej gå in på politik här för resepkt för andra. :)

Men om man talar om nedvärderande så använder folk från visa länder ´´blatte´´ tillvarandra och svenne till svenskar vilket jag tycker är mer nedvärderande än att använda ordet som vi pratade om, och sedan så tar jag faktiskt illa upp när folk från andra kulturer använder h ordet helt öppet. Jag är en man men tar illa upp för det då det är så opassande och har alltid varit opassande iaf i vårt land men används mycket i filmer från USA.
Komiskt är också att dom själva använder dessa ord konstant, på alla arbetsplatser jag varit på. Spelar ingen roll om det är bosnier, iranier, Balkan blandningar eller en från Afrika. Så tycker också det är löjligt att bannlysa ordet  faktiskt. Men jag använder det heller inte i protest för att trigga andra människor. Om någon säger "Ursäkta måste du säga det ordet" Så ber man som en vettig människa om ursäkt och går vidare. Inget att hänga mer vikt kring än så. :)

Disney är ju ett stort bolag så dom måste säkerställa att dom inte blir stämda. Finns faktiskt aktivister som älskar att klaga på allt som finns och leka korrekta. Så dom gör det nog mest av dom skälen. SVT vet jag inte riktigt dom känns väldigt politiskt infiltrerat på sista tiden så dom springer sina egna ärenden om vad chefen och ansvariga tycker skall vara med och inte med. Dom skiter i oss som vill att gammalt material skall finnas tillgängligt..

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 maj 2024 kl. 19:08:41Om någon säger "Ursäkta måste du säga det ordet" Så ber man som en vettig människa om ursäkt och går vidare. Inget att hänga mer vikt kring än så. :)
- Ursäkta, måste du säga det ordet? Det är kränkande för mig.
- Ber om ursäkt.

Kontra om du inte hade sagt det från början och oavsiktligt sårat en person överhuvudtaget.

Som att jag skulle kalla människor för röv-idioter lite random bara för att jag hört folk kalla varandra det på skoj och inte själv tar illa upp av det, och så blir någon faktiskt ledsen och jag bara "ursäkta, det var inte meningen. Jag ville bara kalla dig det för jag vill, och jag tycker dessutom inte om censur! Dessutom har jag hört andra människor här kalla varandra för röv-idiot, såatteh-"

Förstår helt ärligt inte vad som är så svårt med att ha respekt för andra människor istället för att hitta genvägar att få använda glåpord och nedvärderande termer.

Skokaka

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 maj 2024 kl. 13:47:35Snart kommer väll den ikoniska "We call them Neg, no,no,no,no, we call them Winerbröd, Winerbrods" att censureras🤔.
Det Pappa Rudolf säger? Visste väl att han var på väg att säga något rasistiskt, eftersom han pratade med svarta män och ville såklart inte göra dom upprörda. De ville nog testa honom. ;D

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 26 maj 2024 kl. 21:47:34Det Pappa Rudolf säger? Visste väl att han var på väg att säga något rasistiskt, eftersom han pratade med svarta män och ville såklart inte göra dom upprörda. De ville nog testa honom. ;D
Bra Skokaka, nu återvänder vi till ämnet igen

Lilla My

Citat från: Samlaren skrivet 26 maj 2024 kl. 18:37:34[...] och sedan så tar jag faktiskt illa upp när folk från andra kulturer använder h ordet helt öppet. Jag är en man men tar illa upp för det då det är så opassande [...]
Vilket är "h"-ordet? Heroin? Kommer anta att du menar "hora". Ironin i att du blir ledsen över att höra ordet "hora" fast du är man, men du står fullt fast vid att man ska få använda n-ordet lite random för att "det gjorde jag som barn och DÅ var det minsann inte lika illa!" - Jag åt gräs som barn också. Borde jag göra det fortfarande? Du anser dessutom alltså att ordet "hora" är opassande. Vad är n-ordet då? Är inte det också "opassande"?

Vi kallade varandra för "hora" i skolan när jag gick i mellanstadiet och högstadiet (alltså mellan 2004-2009) ibland på skoj. Jag och mina vänner kallar fortfarande för det ibland på skoj och i rätt kontext. Jag kommer dock fortfarande ta illa åt mig om en random snubbe eller FRÄMMANDE person random skulle kalla mig för "hora", speciellt om de använder ordet hotfullt eller med avsmak. Lite samma sak gäller n-ordet, eller "blatte" och "svenne" med för den delen.

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 26 maj 2024 kl. 21:48:07Bra Skokaka, nu återvänder vi till ämnet igen
Exakt, bra sagt, tror det kommer gå väldigt överstyr och starta ett onödigt drama om diskussionen fortsätts

Dubintrested

Politik här också... :-\

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2024 kl. 21:48:47Nu går jag emot vad jag själv kommer skriva, men jag har märkt att på senare tid svävar många trådar ut i långa politiska diskussioner som egentligen inte har något med trådens huvudsak att göra. Kan vi inte lära oss att förstå att alla har sina egna åsikter?

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 26 maj 2024 kl. 21:41:47- Ursäkta, måste du säga det ordet? Det är kränkande för mig.
- Ber om ursäkt.

Kontra om du inte hade sagt det från början och oavsiktligt sårat en person överhuvudtaget.

Som att jag skulle kalla människor för röv-idioter lite random bara för att jag hört folk kalla varandra det på skoj och inte själv tar illa upp av det, och så blir någon faktiskt ledsen och jag bara "ursäkta, det var inte meningen. Jag ville bara kalla dig det för jag vill, och jag tycker dessutom inte om censur! Dessutom har jag hört andra människor här kalla varandra för röv-idiot, såatteh-"

Förstår helt ärligt inte vad som är så svårt med att ha respekt för andra människor istället för att hitta genvägar att få använda glåpord och nedvärderande termer.
Menar mer om någon råkar säga ordet när dom beställer en "negerboll" eller "chokladboll" eller vad man nu säger rent oavsiktligt. Och någon i kön säger ifrån eller personalen säger till. Tror ingen på fullaste allvar tycker det är okej att säga ord med avsikten att jävlas med en specifik ras. Utan mer att dom som växte upp med dom kan säga det av bara farten. Har hänt både mig själv, och andra när jag stått på ett konditori. Men gör man inte en stor sak av det utan ursäktar sig, så ser jag inte riktigt poängen i att bli upprörd. Speciellt inte om man inte själv är mörkhyad, vilket jag inte tror att du i det här fallet är Lilla My. :)

tdfan

Ingen som skrivit om Regular Show eller Total Drama?

I regular show är det en karaktär som ofta säger arsle och kyss min röv och liknande, och det har översatts från engelskans 'butt'

I total drama är det svärord i varje säsong, många bleepade svärord där man hör början av ordet som "fy fa*"och "sparka in din f****** häck" och "ditt fu***** kräk" och många många fler bleepade svärord och många fuck you fingrar visas.

Också i total drama används skit i flera fall som "jag var en liten skit" och "snacka skit om folk" men också "åhh skit" flera gånger och "jädra trädkramare" och käften används ofta också "ditt hjon" om det kan räknas som svärord vet inte, har inte sett vissa säsonger på länge så minns inte alla svärord heller

Oskar

Citat från: tdfan skrivet 16 juli 2024 kl. 21:48:21Ingen som skrivit om Regular Show eller Total Drama?

I regular show är det en karaktär som ofta säger arsle och kyss min röv och liknande, och det har översatts från engelskans 'butt'

I total drama är det svärord i varje säsong, många bleepade svärord där man hör början av ordet som "fy fa*"och "sparka in din f****** häck" och "ditt fu***** kräk" och många många fler bleepade svärord och många fuck you fingrar visas.

Också i total drama används skit i flera fall som "jag var en liten skit" och "snacka skit om folk" men också "åhh skit" flera gånger och "jädra trädkramare" och käften används ofta också "ditt hjon" om det kan räknas som svärord vet inte, har inte sett vissa säsonger på länge så minns inte alla svärord heller
Minns du tre vänner och Jerry där är dom grova med fula ord t.ex franks (getjävel) och prattar och Jerrys pappa (vad i helvete) och andra svordomar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 16 juli 2024 kl. 23:36:30Minns du tre vänner och Jerry där är dom grova med fula ord t.ex franks (getjävel) och prattar och Jerrys pappa (vad i helvete) och andra svordomar.
De tre vännerna och Jerry är ju dock huvudsakligen riktad mot en vuxen publik, så det går inte alls att jämföra med serier och filmer riktade mot barn. Riktar man sig främst mot vuxna är det liksom inget anmärkningsvärt med grovt språk; det händer ju i var och varannan produktion som inte är dubbad...

Sen är jag heller inte säker vilket som är originalspråket för den serien, i och med att det är en svensk-tysk-brittisk samproduktion där skaparen är svensk.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juli 2024 kl. 01:21:33De tre vännerna och Jerry är ju dock huvudsakligen riktad mot en vuxen publik, så det går inte alls att jämföra med serier och filmer riktade mot barn. Riktar man sig främst mot vuxna är det liksom inget anmärkningsvärt med grovt språk; det händer ju i var och varannan produktion som inte är dubbad...

Sen är jag heller inte säker vilket som är originalspråket för den serien, i och med att det är en svensk-tysk-brittisk samproduktion där skaparen är svensk.
Den har ju dock visats på Barnkanalen så den sticker ju ut ändå.

tdfan

Såg några avsnitt nyss av total drama och dom säger som "bredarslad" "kicker" och att stoppa upp en domkraft i ändan. Dom har sagt "bifftestiklar" och ätit det. Också "ghetto rappsjärne wannabe" i rasistisk mening

Dom har också sagt "sexig" inte svärord men stötord så kan räknas på fult ord ändå i den sammanhang att den gått på cartoon network. Det är det jag såg nu när jag kollade om några avsnitt.