Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Will Siv

Förresten, var kan jag få tag i 1970 års Julkalender "Regnbågslandet"? ( om SVT inte lägger upp hela )  ???
- what.

Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet  6 november 2022 kl. 18:44:08Förresten, var kan jag få tag i 1970 års Julkalender "Regnbågslandet"? ( om SVT inte lägger upp hela )  ???
Öppet Arkiv har visat det som finns bevarat i acceptabel kvalité för några år sedan. Missade själv att ladda ned den då, så väntar och hoppas att den ska läggas ut snart igen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet  6 november 2022 kl. 18:44:08Förresten, var kan jag få tag i 1970 års Julkalender "Regnbågslandet"? ( om SVT inte lägger upp hela )  ???
Tyvärr tror jag inte det är realistiskt att få tag i mer än de fyra avsnitt som SVT Play har haft uppe. :(

Ifjol julas satt jag faktiskt på biblioteket och tittade igenom ganska många avsnitt av Regnbågslandet, och det var minst sagt varierande kvalitet och skick. Det verkar som att det SVT har bevarat är någon slags arbetskopior, som inte motsvarar de faktiska TV-sändningarna. På vissa avsnitt slutade bilden efter halva avsnittet, medan ljudet fortsatte. På andra var bild och ljud kraftigt osynkade (typ flera minuter ifrån varandra!), och på ytterligare en del avsnitt hade de tydligen satt ihop allting fel så att de sista fem minuterna visades först följt av början av avsnittet...!

Till råga på allt verkar det som att SVT har avsnitten felmärkta i sitt arkiv, för utifrån lucköppningen var det ganska uppenbart att avsnitten var helt uppåt väggarna - i det de kallar för "avsnitt 1" öppnades exempelvis lucka 7 och liknande, så fastän alla avsnitt fanns i SVTs arkiv så är det uppenbarligen inte de avsnitt som SVT tror att det är... :(

Men med det sagt är det uppenbart att det SVT anser som "bristande teknisk kvalitet" på resterande avsnitt inte betyder samma för alla, för betydligt fler än de 4 avsnitt som SVT Play haft uppe har enligt min bedömning varit tillräckligt okej för att kunna publiceras (*) - om inte annat, så åtminstone med en brasklapp om att bättre kvalitet än så inte finns bevarat.

Om SVT lägger ner lite detektivarbete och lite pysselarbete, för att klippa om de felklippta avsnitten och lista ut vilket avsnitt som är vilket, så borde majoriteten av avsnitten gå att publiceras på SVT Play - säkerligen inte alla (avsnitt som delvis saknar bild lär väl exempelvis orsaka mer irritation än glädje), men säkert mer än hälften i alla fall. Problemet är väl bara det att de knappast har tiden eller orken för att faktiskt gå igenom allt och lista ut hur det ska vara... :'(

(*)
: Då ska vi ha i beaktande att det som skickas ut till biblioteken är kraftigt nedkomprimerade kopior i minimal filstorlek, som inte representerar hur det faktiskt ser ut i SVTs arkiv. Ser det någorlunda okej ut med Kungliga Bibliotekets studiekopior bör alltså SVTs original se hyfsat bra ut.

Av det jag kunde se tyckte jag dock att Regnbågslandet var en ganska charmig och trevlig julkalender, även om vissa aspekter inte har klarat tidens tand alltför väl. Att den sen inte hade i stort sett någonting med vare sig jul eller vinter att göra är väl en annan femma, som man kan ha delade meningar om...

Citat från: Lilla My skrivet  7 november 2022 kl. 00:56:19Öppet Arkiv har visat det som finns bevarat i acceptabel kvalité för några år sedan. Missade själv att ladda ned den då, så väntar och hoppas att den ska läggas ut snart igen.
"Acceptabel kvalitet" är nog som sagt en definitionsfråga - om man menar tillräckligt bra kvalitet för att kunna sändas ut i linjär TV med en kvalitet någorlunda motsvarande dagens standard, eller om man menar tillräckligt bra för att faktiskt gå att ses även om det är halvdan bild och ljud. Det verkar som att SVT verkar utgå ifrån den förstnämnda definitionen, medan de flesta förmodligen skulle acceptera sämre bild än så hellre än ingenting alls - om inte annat, så åtminstone tillsammans med en varningsskylt att bättre kvalitet än så här inte finns bevarat.

Men det verkar tyvärr som att SVT inte lägger ut på SVT Play sådant som inte är bra nog att sändas ut i linjär TV, trots att jag inte tycker att det nödvändigtvis borde ha med varann att göra...

Lilla My

Ja SVT verkar vara av den sorten att om kvalitén är för kass (bara ljud, för trasig film. etc) så kommer det inte visas. Om de är rädda för att få backlash eller om det är av snobbighet vette fan.

Jag hoppas också på att det ordnas en restaurering av Regnbågslandet (och övriga gamla julkalendrar som farit illa) någon dag. Har varit intresserad av att se hela kalendern (eller ja, det som finns) i såå många år nu! Jag hade gärna gjort det gratis om jag fått tid och material, haha.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2022 kl. 01:52:45Tyvärr tror jag inte det är realistiskt att få tag i mer än de fyra avsnitt som SVT Play har haft uppe. :(

Ifjol julas satt jag faktiskt på biblioteket och tittade igenom ganska många avsnitt av Regnbågslandet, och det var minst sagt varierande kvalitet och skick. Det verkar som att det SVT har bevarat är någon slags arbetskopior, som inte motsvarar de faktiska TV-sändningarna. På vissa avsnitt slutade bilden efter halva avsnittet, medan ljudet fortsatte. På andra var bild och ljud kraftigt osynkade (typ flera minuter ifrån varandra!), och på ytterligare en del avsnitt hade de tydligen satt ihop allting fel så att de sista fem minuterna visades först följt av början av avsnittet...!

Till råga på allt verkar det som att SVT har avsnitten felmärkta i sitt arkiv, för utifrån lucköppningen var det ganska uppenbart att avsnitten var helt uppåt väggarna - i det de kallar för "avsnitt 1" öppnades exempelvis lucka 7 och liknande, så fastän alla avsnitt fanns i SVTs arkiv så är det uppenbarligen inte de avsnitt som SVT tror att det är... :(

Men med det sagt är det uppenbart att det SVT anser som "bristande teknisk kvalitet" på resterande avsnitt inte betyder samma för alla, för betydligt fler än de 4 avsnitt som SVT Play haft uppe har enligt min bedömning varit tillräckligt okej för att kunna publiceras (*) - om inte annat, så åtminstone med en brasklapp om att bättre kvalitet än så inte finns bevarat.

Om SVT lägger ner lite detektivarbete och lite pysselarbete, för att klippa om de felklippta avsnitten och lista ut vilket avsnitt som är vilket, så borde majoriteten av avsnitten gå att publiceras på SVT Play - säkerligen inte alla (avsnitt som delvis saknar bild lär väl exempelvis orsaka mer irritation än glädje), men säkert mer än hälften i alla fall. Problemet är väl bara det att de knappast har tiden eller orken för att faktiskt gå igenom allt och lista ut hur det ska vara... :'(

(*)
: Då ska vi ha i beaktande att det som skickas ut till biblioteken är kraftigt nedkomprimerade kopior i minimal filstorlek, som inte representerar hur det faktiskt ser ut i SVTs arkiv. Ser det någorlunda okej ut med Kungliga Bibliotekets studiekopior bör alltså SVTs original se hyfsat bra ut.

Av det jag kunde se tyckte jag dock att Regnbågslandet var en ganska charmig och trevlig julkalender, även om vissa aspekter inte har klarat tidens tand alltför väl. Att den sen inte hade i stort sett någonting med vare sig jul eller vinter att göra är väl en annan femma, som man kan ha delade meningar om...
"Acceptabel kvalitet" är nog som sagt en definitionsfråga - om man menar tillräckligt bra kvalitet för att kunna sändas ut i linjär TV med en kvalitet någorlunda motsvarande dagens standard, eller om man menar tillräckligt bra för att faktiskt gå att ses även om det är halvdan bild och ljud. Det verkar som att SVT verkar utgå ifrån den förstnämnda definitionen, medan de flesta förmodligen skulle acceptera sämre bild än så hellre än ingenting alls - om inte annat, så åtminstone tillsammans med en varningsskylt att bättre kvalitet än så här inte finns bevarat.

Men det verkar tyvärr som att SVT inte lägger ut på SVT Play sådant som inte är bra nog att sändas ut i linjär TV, trots att jag inte tycker att det nödvändigtvis borde ha med varann att göra...
Har du dom avsnitten?

tyvärr missade jag när dom fanns på Öppet Arkiv.

Det är ju väldigt konstigt i.o.m att det är mest serier som dom inte visar på ( vanlig ) TV längre

Citat från: Lilla My skrivet  7 november 2022 kl. 02:03:26Ja SVT verkar vara av den sorten att om kvalitén är för kass (bara ljud, för trasig film. etc) så kommer det inte visas. Om de är rädda för att få backlash eller om det är av snobbighet vette fan.

Jag hoppas också på att det ordnas en restaurering av Regnbågslandet (och övriga gamla julkalendrar som farit illa) någon dag. Har varit intresserad av att se hela kalendern (eller ja, det som finns) i såå många år nu! Jag hade gärna gjort det gratis om jag fått tid och material, haha.
Samma här.

SVT måste bli bättre på att restaurera och ha deras arkiv tillgängligt,

men det väl inte en del av den nya regeringens media agenda  :-\
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet  7 november 2022 kl. 10:54:07Har du dom avsnitten?

tyvärr missade jag när dom fanns på Öppet Arkiv.
Nej, tyvärr har jag också missat att ladda hem de avsnitt som fanns på Öppet Arkiv... :(

Citat från: Will Stewart skrivet  7 november 2022 kl. 10:54:07SVT måste bli bättre på att restaurera och ha deras arkiv tillgängligt,

men det väl inte en del av den nya regeringens media agenda  :-\
Ja, med den nya regeringen kan vi nog inte räkna med att SVT ska få någon större budget än idag. Med tanke på att inte minst Sverigedemokraterna har velat kraftigt minska budgeten till public service och göra SVT och SR smalare, så får vi nog vara tacksamma om budgeten inte minskar de närmaste fyra åren...

gstone

Var kan man se en dubbade julkalender ?

SVT ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Citat från: gstone skrivet  7 november 2022 kl. 19:16:23Var kan man se en dubbade julkalender ?

SVT ?
Anders M Olsson skrev ett bra inlägg här. Sedan han skrev det inlägget, så har det även blivit bekräftat Kometernas jul (Kometernes jul) kommer visas på TV4 Play (dock vet vi inte om den kommer visas i svenskdubbad version).

Viktor

Är julkalendrarna sammankopplade med varandra i ett Cinematic Universe?

Sabelöga

Citat från: Viktor skrivet  7 november 2022 kl. 20:55:31Är julkalendrarna sammankopplade med varandra i ett Cinematic Universe?
Nej
Houba !

Viktor

Citat från: Sabelöga skrivet  7 november 2022 kl. 22:25:28Nej
Jag borde ha förstått det för det finns ju skådespelare som är med i flera stycken.

Will Siv

Citat från: Viktor skrivet  7 november 2022 kl. 20:55:31Är julkalendrarna sammankopplade med varandra i ett Cinematic Universe?
"Mysteriet på Greveholm" fick ju en uppföljare.

"Hotel Gyllene (kn)Orren" och "Tjuvarnas Jul" fick  film uppföljare.

Och radiokalendern 2008 hade samma karatärer som i TV kalendern "Skägget i Brevlådan"
- what.

Sabelöga

Jag har för mej själv skrivit en lista över julkalendrar som fått uppföljare på olika sätt. Ifall någon är intresserad. Norska och danska är också inkluderade. Den är väldigt ofullständigt då jag inte har gått igenom Norge och Danmark ordentligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Användare:Sabelöga/Julkalendrar_i_Norden/Filmer
Houba !

Will Siv

Citat från: Sabelöga skrivet  7 november 2022 kl. 23:46:35Jag har för mej själv skrivit en lista över julkalendrar som fått uppföljare på olika sätt. Ifall någon är intresserad. Norska och danska är också inkluderade. Den är väldigt ofullständigt då jag inte har gått igenom Norge och Danmark ordentligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Användare:Sabelöga/Julkalendrar_i_Norden/Filmer
Glömde att även "Sune's Sommar" var en spin off från julkalendern ( med samma skådespelare )
- what.

Sabelöga

Citat från: Will Stewart skrivet  8 november 2022 kl. 10:12:06Glömde att även "Sune's Sommar" var en spin off från julkalendern ( med samma skådespelare )
Om du syftar på min lista så är den med där.
Houba !