Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fulaste ord du hört i en svensk dubbning!

Startat av Larre, 31 mars 2008 kl. 22:06:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Fred skrivet 21 september 2023 kl. 20:56:56Är det inte att så att det svenska N-ordet har varit accepterat längre än dess engelska motsvarighet? Det var inte allt för länge sen det var accepterat att säga n--erboll och ordet används i Rena Rama Rolf. Det engelska N-ordet verkar inte ha varit accepterat på minst femtio år (förutom i hiphop/r'n'b-kretsar).
Håller inte med, och även om du skulle haft rätt skulle det inte fungera på det sätt filmen använder det?

N-ordet i sig som synonym för mörkhyad person slutade vara en grej runt 60- & 70-talet, SENAST tidigt 80-tal, där det började anses som enbart nedvärderande och kränkande och därigenom mera användas som skällsord (vilket det även gjorde under alla de årtionden det användes synonymt med mörkhyad, ska sägas). Det slutade användas i böcker, tidningar etc. och hängde bara kvar i dagligt tal och, typ, daterade ord för vissa bakverk (som ja, även användes in på min barndom på 90-talet och tidiga 2000-talet, men är fortfarande skillnad på daterade ord för bakverk och att aktivt kalla en mörkhyad person för n-ordet). Möjligtvis har vi i Sverige varit mer stubborn över att n-ordet är okej av någon skev anledning, vilket kan bero på att vi generellt haft en mindre population av just mörkhyade människor och har varit dåliga att lyssna på deras åsikter. Men det är en helt annan diskussion.

Men! - Dingo Pictures-filmerna började skapas på 90-talet, Wabuu skapades -96. Det finns INGEN anledning till att använda n-ordet på sättet de gjorde. De använder n-ordet som en stand in för "solbränd"?? Det är fucked up på ALLA plan, speciellt med tanke på att det inte är ett ord eller synonym som används i orginal-dubbningen, vilket är tyska.

Vilket leder mig in på din andra punkt; Det spelar ingen roll var den engelska dubben säger, filmen är tysk från början och såvitt jag vet dubbades de med den tyska dubben som bas för den svenska översättningen?

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 22 september 2023 kl. 14:34:45Håller inte med, och även om du skulle haft rätt skulle det inte fungera på det sätt filmen använder det?

N-ordet i sig som synonym för mörkhyad person slutade vara en grej runt 60- & 70-talet, SENAST tidigt 80-tal, där det började anses som enbart nedvärderande och kränkande och därigenom mera användas som skällsord (vilket det även gjorde under alla de årtionden det användes synonymt med mörkhyad, ska sägas). Det slutade användas i böcker, tidningar etc. och hängde bara kvar i dagligt tal och, typ, daterade ord för vissa bakverk (som ja, även användes in på min barndom på 90-talet och tidiga 2000-talet, men är fortfarande skillnad på daterade ord för bakverk och att aktivt kalla en mörkhyad person för n-ordet). Möjligtvis har vi i Sverige varit mer stubborn över att n-ordet är okej av någon skev anledning, vilket kan bero på att vi generellt haft en mindre population av just mörkhyade människor och har varit dåliga att lyssna på deras åsikter. Men det är en helt annan diskussion.

Men! - Dingo Pictures-filmerna började skapas på 90-talet, Wabuu skapades -96. Det finns INGEN anledning till att använda n-ordet på sättet de gjorde. De använder n-ordet som en stand in för "solbränd"?? Det är fucked up på ALLA plan, speciellt med tanke på att det inte är ett ord eller synonym som används i orginal-dubbningen, vilket är tyska.

Vilket leder mig in på din andra punkt; Det spelar ingen roll var den engelska dubben säger, filmen är tysk från början och såvitt jag vet dubbades de med den tyska dubben som bas för den svenska översättningen?
Ja Pippis Farsan får int kallas för Negerkung längre,nu kallas han bara för kung

Lilla My

MOA

Lilla My

Fred

Citat från: Lilla My skrivet 22 september 2023 kl. 19:10:31Var det nödvändigt dock?
Ja, eftersom det inte var illa menat. Man måste få skriva ut ordet i sin helhet om man vill annars blir det svårt att föra en diskussion om ämnet.

Lilla My

Citat från: Fred skrivet 22 september 2023 kl. 19:25:35Man måste få skriva ut ordet i sin helhet om man vill annars blir det svårt att föra en diskussion om ämnet.

Det finns sätt att förmedla vad du vill säga utan att använda själva ordet.

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 22 september 2023 kl. 19:34:42

Det finns sätt att förmedla vad du vill säga utan att använda själva ordet.

Inte för att vara sån. Men N-ordet används ju konstant i USA bland svarta, vita och mexikaner. Och ingen tar illa upp.
Det är nog snarare inom media världen och vita Svenskar som det tas illa upp. :-\  Nu säger jag inte att det är rätt eller fel. Bara konstaterar att det ordet används dagligen i såväl förorter såsom daglig street racing i Texas eller takeovers bland alla etniciteter.

Och som någon skrivit tidigare, så ansågs det helt ok när Rena Rama Rolf sändes på TV4. :o

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 september 2023 kl. 19:41:37Inte för att vara sån. Men N-ordet används ju konstant i USA bland svarta, vita och mexikaner. Och ingen tar illa upp.
Det är nog snarare inom media världen och vita Svenskar som det tas illa upp. :-\  Nu säger jag inte att det är rätt eller fel. Bara konstaterar att det ordet används dagligen i såväl förorter såsom daglig street racing i Texas eller takeovers bland alla etniciteter.

Och som någon skrivit tidigare, så ansågs det helt ok när Rena Rama Rolf sändes på TV4. :o
Nej, nej och nej.

Som sagt det är en helt annan diskussion. MEN; N-ordet används inte "konstant" i USA, speciellt inte bland "vita, svarta och mexikaner", och folk tar ABSOLUT illa upp. N-ordet (framför allt utan hårt R på slutet) används i engelska språket av mörkhyade personer i ett försök att ta tillbaka makten över ordet (lite som HBTQ+ -rörelsen har tagit tillbaka ord som "gay" och "queer"), men det betyder inte att alla använder det eller att det alltid är accepterad - framför ALLT inte av människor som inte är POC.

Rena Rama Rolf gjordes mellan -94 och -98, och som jag sade innan var det fortfarande någorlunda acceptabelt att använda n-ordet som ord för daterade bakverk ända in på 2000-talet. NÅGORLUNDA acceptabelt: Varför tror ni scenen i Sunes Sommar där de skämtar om n-bollar är "så himla kul"? För att ordet var tabu och man visste redan då att det var fel att använda.

Lilla My

- och OAVSETT VAD så ska det inte användas som ord för att beskriva EN MÖRKHYAD PERSON (eller ja, katt?) som potentiellt skulle bli MÖRK av SOLBRÄNNA i en film för små barn, vilket var konversationen från början.

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 22 september 2023 kl. 19:48:48Nej, nej och nej.

Som sagt det är en helt annan diskussion. MEN; N-ordet används inte "konstant" i USA, speciellt inte bland "vita, svarta och mexikaner", och folk tar ABSOLUT illa upp. N-ordet (framför allt utan hårt R på slutet) används i engelska språket av mörkhyade personer i ett försök att ta tillbaka makten över ordet (lite som HBTQ+ -rörelsen har tagit tillbaka ord som "gay" och "queer"), men det betyder inte att alla använder det eller att det alltid är accepterad - framför ALLT inte av människor som inte är POC.

Rena Rama Rolf gjordes mellan -94 och -98, och som jag sade innan var det fortfarande någorlunda acceptabelt att använda n-ordet som ord för daterade bakverk ända in på 2000-talet. NÅGORLUNDA acceptabelt: Varför tror ni scenen i Sunes Sommar där de skämtar om n-bollar är "så himla kul"? För att ordet var tabu och man visste redan då att det var fel att använda.
Du har fel tyvärr. Det används dagligen bland unga och vuxna. Iallafall inom bil kulturen och takeovers, cashmeets och liknande.

Det är fakta ingenting som jag hittar på. Eftersom jag följer dessa kanaler så vet jag att orden används typ 20 gånger i minuten när dom diskuterar cash poten i racen. Tror du behöver lära dig skillnaden på fakta och vad som är etiska aspekter i tecknad film.

Jo jo. Jo jo. ;)

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 september 2023 kl. 20:01:10Tror du behöver lära dig skillnaden på fakta och vad som är etiska aspekter i tecknad film.
Tror du behöver lära dig att sluta bete dig som en rövhatt.

N-ordet är inte ett accepterat uttryck bara för de videor och program du kollar på använder det. Det skulle vara som att jag endast lyssnar på gangster-rapp och tycker n-ordet är accepterat för att "jag hör det ofta" ??

Det gör inte n-ordet till ett mindre rasistiskt och onödigt nedvärderande uttryck. Det är det, punkt.

Lilla My

Kan jag poängtera att jag dessutom pratar om n-ordet som ord i vår kultur och inte nödvändigtvis som ord som p12-or skriker ut på Youtube för de tycker det är coolt och lite farligt?

- N-ordet beskrevs förut som synonym för mörkhyad person
- Folk började fatta att "aha, det kanske inte är så snällt"
- Vi började säga andra uttryck och ta bort n-ordet från vårt ordförråd som synonym för mörkhyade personer
- N-ordet stannade som namn på vissa bakverk, vilket är logiskt då det där var ett betingat namn för många och folk har jääävligt svårt att bryta gamla namn på saker (tydligen)
- Det stannade också som skällsord eftersom folk alltid har använt ordet på ett rasistiskt vis, och det slutade ju inte bara för att någon sa "nä det är elakt att använda"
- N-ordet fasas ut och används inte i dagsläget som synonym för mörkhyad person
- Wabuu dubbas och av någon anledning väljer översättaren att översätta "solbränd" till "n-ordet"

Det är tidslinjen jag lade ut. Sedan kom det "MEN PÅ ENGELSKA-" och "MEN DET HÄR KILLARNA JAG KOLLAR PÅ-"

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 22 september 2023 kl. 20:05:38Tror du behöver lära dig att sluta bete dig som en rövhatt.

N-ordet är inte ett accepterat uttryck bara för de videor och program du kollar på använder det. Det skulle vara som att jag endast lyssnar på gangster-rapp och tycker n-ordet är accepterat för att "jag hör det ofta" ??

Det gör inte n-ordet till ett mindre rasistiskt uttryck. Det är det, punkt.
Haha ok? Svårt att greppa verkligheten ser jag..

Kan ju länka filmer på det men då tror du väl att det är någon nynazistisk komplott. Trots att det är dagliga videos från några av de största street racing gängen i USA. Där det förekommer 80% mexikaner och svarta. Så allt beror på sammanhanget. Och det verkar du inte kunna ta in. Humor på högsta nivå, din rövhatt. ;)

I tecknad film borde inte ordet användas dock. Då det finns långt fler bättre uttryck att kalla en mörkhyad person. Eller om man säger det i stil med

"Din jävla N*ordet" Då blir det också ej ok.

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 september 2023 kl. 20:13:26Så allt beror på sammanhanget.

I tecknad film borde inte ordet användas dock.
Grattis. Tio poäng.

Kommer ignorera dina översittarkommentarer.