Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubba kalle anka?

Startat av Blaeckvard, 21 augusti 2009 kl. 12:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blaeckvard

Om man skulle vilja söka som dubbare till Kalle Anka, hur kan man gå tillväga då, någon som vet?
Har vunnit åtskilliga radio tävlingar och sånt när jag har härmat Kalle, så jag tänkte att man kanske skulle kunna söka jobb som just dubbare. Tack på förhand

Daniel Hofverberg

Då får du lov att vända dig till Sun Studio, som gör alla Disneys dubbningar i Sverige. De i sin tur måste få godkännande av Disney i USA för sådana här karaktärer, så det är inte lätt.

Personligen tror jag dock inte att det blir aktuellt med någon ny Kalle Anka-röst inom överskådlig framtid. Redan nu är enligt uppgift både Andreas Nilsson och Per-Erik Hallin godkänd av Disney som Kalle Anka i Sverige, även fast den sistnämnda inte dubbat på över ett decennium. Så jag gissar att det troligen inte blir aktuellt med någon ny röst förrän Andreas Nilsson inte kan eller vill (vare sig det handlar om permanent eller tillfälligt).

När jag pratade med Per-Erik Hallin för ett år sedan sa han att han trodde att danska Bjarne Hansen skulle kunna bli aktuell som Kalle Anka i Sverige om det skulle behövas en ny röst i framtiden - han är godkänd som Kalle Ankas danska röst, och tydligen talar han perfekt svenska också; varför Per-Erik var övertygad om att han skulle bli godkänd av Disney i USA även för Sverige om det blir aktuellt.

Men skulle du vara väldigt lik den amerikanska originalrösten och kan tala tydligt med sådan röst, så kan det kanske vara värt ett försök.

Elios

Finns det någon möjlighet att Per-Erik Hallin skulle vilja göra Kalle Anka igen om nu Andreas Nilsson skulle få förhinder.
Tänker eller finns det möjligtvis någon där ute som skulle vilja prova dubba Kalle Anka isåfall??
Och varför i Holgers Pipor skulle Markoolio och The Exellence parodisera Husvagns klassikern från på julafton till deras musikvideo Vi ska vinna, vi ska ta dem?"

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  4 september 2021 kl. 05:41:04
Finns det någon möjlighet att Per-Erik Hallin skulle vilja göra Kalle Anka igen om nu Andreas Nilsson skulle få förhinder.
Det lär vi nog inte få reda på förrän det skulle bli aktuellt, men såvitt jag vet är i alla fall Per-Erik Hallin fortfarande godkänd av Disney. Huruvida han skulle ställa upp är det väl ingen som vet idag, kanske inte ens han själv då jag gissar att han sannolikt inte ens tänkt på Kalle Anka på många år... Men såvitt jag vet har han väl inte jättemycket för sig med musikkarriären nuförtiden, så rör det sig bara om enstaka gånger och inte "på helhet" har jag personligen svårt att tänka mig att han inte skulle ställa upp.