Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ser du stjärnan i det blå

Startat av Marcusen, 30 december 2021 kl. 19:46:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Ser du stjärnan i det blå skrevs i för Pinocchio och har i Sverige blivit en klassisk jullåt. Men var kommer den svenska texten ifrån? Den används ju inte i originaldubbningen och jag undrar varför

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet 30 december 2021 kl. 19:46:30
Ser du stjärnan i det blå skrevs i för Pinocchio och har i Sverige blivit en klassisk jullåt. Men var kommer den svenska texten ifrån? Den används ju inte i originaldubbningen och jag undrar varför
Jag är ingen expert men jag har för mig att Ser du stjärnan i det blå skrevs av Anita Halldén år 1941 utan inblandning av vare sig de ansvariga för dubbningen eller Disney.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 december 2021 kl. 21:20:31
Jag är ingen expert men jag har för mig att Ser du stjärnan i det blå skrevs av Anita Halldén år 1941 utan inblandning av vare sig de ansvariga för dubbningen eller Disney.

Det är S.S. Wilson som skrev sången!  ;)

Steffan Rudvall


Disneyfantasten


Lilla My

Fanns det inte en lång diskussion om just detta under Pinoccio-tråden? Har för mig jag har läst om det haha

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 december 2021 kl. 21:39:46
Det betyder bokstavligen falskt namn.

Jag vet inte ens vem Anita Halldén är, undrar om hon möjligen kan vara släkt med Tommy Halldén...? (som givit ut diverse LP-skivor och dylika grejer från Disney)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2021 kl. 21:42:07
Jag vet inte ens vem Anita Halldén är, undrar om hon möjligen kan vara släkt med Tommy Halldén...? (som givit ut diverse LP-skivor och dylika grejer från Disney)
Det vet jag inte men hon är textförfattare som verkat under pseudonym.

Steffan Rudvall

Jag har dock en annan fråga när det gäller den här sången, Vem är Benjamin Syrsa sångröst i originaldubbningen?

Dubbningshemsidan påstår ju att det är Nathan Görling men flera videos med sång från originaldubbningen påstår att det är Sven-Olof Sandberg.


https://youtu.be/KyNgjBRMjUM


Sven-Olof har ju spelat in en version av sången men med Ser du stjärnan i det blå och inte När en önskar stjärna tänds.


https://youtu.be/cH0JJE8whvM


Vad tror ni vem är det?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 december 2021 kl. 21:54:15
Jag har dock en annan fråga när det gäller den här sången, Vem är Benjamin Syrsa sångröst i originaldubbningen?


Nathan Görling
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 30 december 2021 kl. 22:17:05
Nathan Görling
Ja enligt Dubbningshemsidan men frågan är om det stämmer...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Gustav Jonsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 december 2021 kl. 21:54:15
Jag har dock en annan fråga när det gäller den här sången, Vem är Benjamin Syrsa sångröst i originaldubbningen?

Dubbningshemsidan påstår ju att det är Nathan Görling men flera videos med sång från originaldubbningen påstår att det är Sven-Olof Sandberg.


https://youtu.be/KyNgjBRMjUM


Sven-Olof har ju spelat in en version av sången men med Ser du stjärnan i det blå och inte När en önskar stjärna tänds.


https://youtu.be/cH0JJE8whvM


Vad tror ni vem är det?
Kan det inte vara så att Sven Olof sjunger When You Wish Upon a Star medans Nathan sjunger resten?