Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nalle Puh 2022

Startat av Marcusen, 1 januari 2022 kl. 20:05:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Marcus R skrivet  2 januari 2022 kl. 20:28:09
Nej jag är ingen lögnare, Jag har läst över hela internet att Winnie the Pooh blir public domain och när någonting är public domain så är det ingen som äger det

Men Disney äger fortfarande sin version av karaktärerna och sina filmer. Det är bara, som Daniel sade, orginal-böckerna som blir public domain.

TrondM

Citat från: Marcus R skrivet  2 januari 2022 kl. 20:28:09
Nej jag är ingen lögnare, Jag har läst över hela internet att Winnie the Pooh blir public domain och när någonting är public domain så är det ingen som äger det

Neida, du er ingen løgner. Men, du tar helt feil. Stefan og Daniel har allerede forklart godt hvorfor du tar feil, så jeg regner med det ikke er nødvendig å gjenta dette.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  2 januari 2022 kl. 20:02:10
Disney kommer alltid äga sin version av Nalle Puh, precis som att Disney alltid kommer äga sin version av Pinocchio trots att originalboken är i public domain.
Inte alltid - ingen upphovsrätt varar för evigt, så förr eller senare kommer även Disneys versioner bli public domain. Men det lär dröja ytterligare många år, och dessutom är amerikansk upphovsrättslag komplicerad där det finns femtioelva undantag och specialregler; och Disney dessutom ofta har försökt att hitta kryphål till upphovsrättslagen för att inte förlora copyrighten.

Just nu gissar jag exempelvis att Disneys jurister jobbar hårt med att hitta kryphål eller få till undantag för att kunna behålla rättigheterna på de Musse Pigg-filmer som enligt nuvarande lagstiftning kommer bli public domain om ett par år...

Citat från: Marcus R skrivet  2 januari 2022 kl. 20:28:09
Nej jag är ingen lögnare, Jag har läst över hela internet att Winnie the Pooh blir public domain och när någonting är public domain så är det ingen som äger det
Om du med Winnie-the-Pooh menar 1926 års bok av A.A. Milne (den boken som i Sverige bara heter Nalle Puh) så stämmer det alldeles utmärkt - likaså rollfigurerna som introducerades i den boken (vilket var alla utom Tigger/Tiger/Tigergutt). Men A.A. Milnes bok är något helt annat än Disneys filmer, som producerades flera decennier senare än 1926 och lever "egna liv" särskilda från dess ursprungliga förlaga...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2022 kl. 21:52:54
Inte alltid - ingen upphovsrätt varar för evigt, så förr eller senare kommer även Disneys versioner bli public domain. Men det lär dröja ytterligare många år, och dessutom är amerikansk upphovsrättslag komplicerad där det finns femtioelva undantag och specialregler; och Disney dessutom ofta har försökt att hitta kryphål till upphovsrättslagen för att inte förlora copyrighten.

Är väl "bara" att förnya upphovsrätten? Vilket är min poäng bakom "alltid" - sålänge Disney är ett rikt jävla företag kommer de alltid komma undan med sin copyright på sina grejer. Företaget som äger Tintin-serierna har ju gjort så varje gång Tintin är nära att gå i public domain, de köper upp rättigheterna igen eller hur fan det nu funkar. Är ingen jurist. Vet bara att om Moulinsart kan göra det för Tintin kan Disney definitivt göra det för sina filmer och karaktärer.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2022 kl. 18:27:14
Samma här, bättre än Daniel Goldmann iallafall...

Sen tror jag att Andreas Nilsson och Steve Kratz också kan göra bättre tolkningar än Daniel...

Istället för Jan Jönsson skulle jag nog vilja ha Christian Hedlund i rollen som Nalle Puh...

Men givetvis kan ingen av dem någonsin bräcka Guy och Charlie...
Bräcka?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  2 januari 2022 kl. 23:36:20
Bräcka?
Ja alltså ingen kan slå Guy och Charlie, med andra ord är det ingen som kan vara bättre än Guy och Charlie.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 januari 2022 kl. 00:34:45
Ja alltså ingen kan slå Guy och Charlie, med andra ord är det ingen som kan vara bättre än Guy och Charlie.

Precis!  ;)

gstone

Utan Charlie och Harryson varför ens göra fler nalle puh dubbar  :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  3 januari 2022 kl. 21:02:55
Utan Charlie och Harryson varför ens göra fler nalle puh dubbar  :'(
Nu var det ju dock längesen John blev underkänd... och jag har inte hört att någon ska ha något stort problem med Benke Skogholts insats.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 januari 2022 kl. 21:06:30
Nu var det ju dock längesen John blev underkänd... och jag har inte hört att någon ska ha något stort problem med Benke Skogholts insats.

Jag har det  >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker att Stephan Karlsén  spela I-or nu och föralltid.

Men jag är nöjd med Per Svensson som Uggla.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  3 januari 2022 kl. 21:07:42
Jag har det  >:(
Citat från: gstone skrivet  3 januari 2022 kl. 21:12:28
Jag tycker att Stephan Karlsén  spela I-or nu och föralltid.

Men jag är nöjd med Per Svensson som Uggla.
Jag förstår att det, som vi har sagt tidigare är det ingen som hindrar dig att ha egna åsikter.

Själv föredrar jag nog Benke framför Stephan men det är ju bara min åsikt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 januari 2022 kl. 21:15:46
Jag förstår att det, som vi har sagt tidigare är det ingen som hindrar dig att ha egna åsikter.

Själv föredrar jag nog Benke framför Stephan men det är ju bara min åsikt.

Fast Stephan är också bra som Ior!  :)

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 januari 2022 kl. 21:15:46
Jag förstår att det, som vi har sagt tidigare är det ingen som hindrar dig att ha egna åsikter.

Precis, det är verkligen ingenting du behöver irritera dig för!  ;)