Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ändra inlägget.

Startat av Elios, 11 januari 2020 kl. 23:06:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Jag vet inte om det står så nu men när man ska ändra sitt inlägg och korrigera det brukar det ju alltid synas efteråt. Finns det kvar för jag ser inte det när jag ändrar mitt inlägg via telefonen?   ???

Daniel Hofverberg

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår hur du menar... Kan du förklara lite mer?

Elios

När du trycker på ändra så du ska ändra ditt inlägg så brukar det nedanför inlägget typ stå att det ändrades den här och den här tiden av t.ex Gstone.

Anders M Olsson

#3
Om man ändrar sitt inlägg väldigt snabbt efter att det skrivits (inom en minut eller så) syns det inte.

Var det så du menade?

Jag skriver aldrig några inlägg från mobilen, så jag vet inte om det eventuellt skiljer där.

Tillägg kl 12:32:
Jag testar nu att göra en ändring från mobilen c:a 5 timmar efter att jag skrev inlägget.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 januari 2020 kl. 07:20:35
Om man ändrar sitt inlägg väldigt snabbt efter att det skrivits (inom en minut eller så) syns det inte.

Var det så du menade?

Jag skriver aldrig några inlägg från mobilen, så jag vet inte om det eventuellt skiljer där.

Ja okej. Ja ungefär så att om man kanske ändrar det efter några dagar eller varför inte år!?^^

Daniel Hofverberg

#5
Om man redigerar inlägg inom tre minuter från det att de postats, så stämplas det inte med "Redigerat av..." - i alla övriga fall ska det stämplas med datum/tid för redigering; vare sig det sker via mobil eller dator.

Så har det alltid varit, och såvitt jag vet är det så fortfarande. :)

Elios

Som jag ser på ditt senaste inlägg nu att du ändrade det där efter ett tag.  ;D

Daniel Hofverberg

Jo, jag skrev fel i hastigheten - det ska vara tre minuter, och inte fem som jag ursprungligen skrev...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2020 kl. 00:17:05
Jo, jag skrev fel i hastigheten - det ska vara tre minuter, och inte fem som jag ursprungligen skrev...

Så om man går över till typ 3 minuter och 1 sekund så kommer det alltså att synas?^^

Varsågod

Ja. Antagligen är det konstruerat på detta vis för att man ska kunna göra en smärre korrigering (såsom att åtgärda ett stavfel eller ett uteblivet ord) utan att det behöver synas, medan en ändring/komplettering i efterhand, mot bakgrund av att ytterligare information framkommit, etc, synliggörs på ett helt annat sätt.

Elios

Citat från: Varsågod skrivet 25 januari 2020 kl. 11:34:39
Ja. Antagligen är det konstruerat på detta vis för att man ska kunna göra en smärre korrigering (såsom att åtgärda ett stavfel eller ett uteblivet ord) utan att det behöver synas, medan en ändring/komplettering i efterhand, mot bakgrund av att ytterligare information framkommit, etc, synliggörs på ett helt annat sätt.

Har du provat?  ;)

Varsågod

Varför kommer du med förnumstiga struntsvar när jag skrivit ett tillmötesgående informativt svar?
Försök att skriva inlägg med mer substans i stället. Om det så innebär att dina inlägg blir färre är det nog inte någon nackdel; informationen blir mer överskådlig.

Jag vet hur funktionen fungerar, och presenterade en rimlig anledning till dess utformning.

Daniel Hofverberg

Nuförtiden är det faktiskt ändrat till 4 minuter istället för 3, men förutom det stämmer det exakt som Varsågod skriver. Men efter 4 minuter och 1 sekund kommer det alltså stämplas med "Redigerat".

Jag utökade nyligen gränsen en smula, då jag själv tyckte att det hände lite för ofta att ändringar stämplades även när man ändrat stavning/grammatik/omformulerat strax efter inläggen. Kanske beroende på att jag ofta skriver relativt långa inlägg, varför man då kan behöva lite tid på sig för att läsa igenom allt och se så att det ser okej ut och att man inte missat något ord eller orsakat något syftningsfel.

Men tanken är som sagt att det ska synas om man har redigerat ett inlägg senare än så, så att man ser om någon har ändrat något som kanske förändrar inläggets innehåll - ändrar man ett inlägg strax efter att man skrev det är det ju som sagt mest troligt bara åtgärdade stavfel/grammatikfel/syftningsfel eller ändrad formatering (om man missat fetstil eller kursiv stil), men dröjer det längre än så har man sannolikt gjort mer omfattande ändringar än så (kanske ändrat innehållet utifrån senare information); som folk behöver få veta.

Elios

Citat från: Varsågod skrivet 25 januari 2020 kl. 15:23:43
Varför kommer du med förnumstiga struntsvar när jag skrivit ett tillmötesgående informativt svar?
Försök att skriva inlägg med mer substans i stället. Om det så innebär att dina inlägg blir färre är det nog inte någon nackdel; informationen blir mer överskådlig.

Jag vet hur funktionen fungerar, och presenterade en rimlig anledning till dess utformning.

Det var en väldigt normalt fråga och naturlig då jag undrar om du testat det. Ingen konstigt alls.  ;D

Varsågod

Det var en fråga som inte tillförde ämnet någonting. Sådana små inlägg ser man ofta i trådar nuförtiden, som vore det en chatt. I ett diskussionsforum är det ofta bättre att koncisera sitt skrivande något, av flera anledningar.