Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Memes

Startat av Elios, 17 december 2020 kl. 06:07:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Nu tänker jag då inte här ta och fråga hur man lägger in menes för att det antar jag är ganska så enkelt. Men däremot undrar jag går det bra att göra egna memes och sen lägga in dem här även fast kanske inte alla fattar dem!?  ::)

gstone

Jag gillar Youtube Poops !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag är så gammaldags att jag inte har en blekaste aning vad memes betyder, så jag är rädd att jag inte kan svara på din fråga utan betydligt mer information... :(

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 17 december 2020 kl. 06:07:05
Nu tänker jag då inte här ta och fråga hur man lägger in menes för att det antar jag är ganska så enkelt. Men däremot undrar jag går det bra att göra egna memes och sen lägga in dem här även fast kanske inte alla fattar dem!?  ::)

Grejen med memes är ju att det ska vara lätt att fatta i sammanhanget så förstår inte vad det skulle göra för nytta att spamma memes som ingen fattar - oavsett om du gjort dem själv eller ej?

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 17 december 2020 kl. 16:58:52
Grejen med memes är ju att det ska vara lätt att fatta i sammanhanget så förstår inte vad det skulle göra för nytta att spamma memes som ingen fattar - oavsett om du gjort dem själv eller ej?

Jo folk kommer fatta dem. Kommer göra så att man fattar.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2020 kl. 14:04:38
Jag är så gammaldags att jag inte har en blekaste aning vad memes betyder, så jag är rädd att jag inte kan svara på din fråga utan betydligt mer information... :(

Det är såna bilder som Lilla My brukar lägga in ibland på till exempel David Tennant.  ;D

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2020 kl. 14:04:38
Jag är så gammaldags att jag inte har en blekaste aning vad memes betyder, så jag är rädd att jag inte kan svara på din fråga utan betydligt mer information... :(
Internet fenomen

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2020 kl. 14:04:38
Jag är så gammaldags att jag inte har en blekaste aning vad memes betyder, så jag är rädd att jag inte kan svara på din fråga utan betydligt mer information... :(

Ordet Meme stammer fra boken The Selfish Gene, av Richard Dawkins, som ble gitt ut i 1976.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 17 december 2020 kl. 16:58:52
Grejen med memes är ju att det ska vara lätt att fatta i sammanhanget så förstår inte vad det skulle göra för nytta att spamma memes som ingen fattar - oavsett om du gjort dem själv eller ej?

Men har du alltid ett memes som passar i samtliga sammanhang?^^

Elios

Citat från: TrondM skrivet 18 december 2020 kl. 03:03:01
Ordet Meme stammer fra boken The Selfish Gene, av Richard Dawkins, som ble gitt ut i 1976.

Tog man då bara namnet där ifrån eller hade det nånting liknande med en rörlig bild att göra?^^

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 18 december 2020 kl. 23:40:28
Tog man då bara namnet där ifrån eller hade det nånting liknande med en rörlig bild att göra?^^

En meme är ju nödvändigtvis inte en rörlig bild, en meme är ju mer skämt med bilder till, exempelvis en rubrik och sedan en bild av ett citat från en film eller serie för att bilda ett skämt.
En rörlig bild så som du menar det är nog en gif.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 18 december 2020 kl. 03:03:01
Ordet Meme stammer fra boken The Selfish Gene, av Richard Dawkins, som ble gitt ut i 1976.
1976 är inte för modernt för mig, rent tekniskt sett - men faktum kvarstår att jag fortfarande inte blivit särskilt mycket klokare på vad begreppet egentligen betyder och innebär...

Lilla My

#12
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2020 kl. 04:28:31
1976 är inte för modernt för mig, rent tekniskt sett - men faktum kvarstår att jag fortfarande inte blivit särskilt mycket klokare på vad begreppet egentligen betyder och innebär...


https://youtu.be/bJTSxRBbCQA

Kort sagt är det internet in-jokes.

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 19 december 2020 kl. 00:09:29
En meme är ju nödvändigtvis inte en rörlig bild, en meme är ju mer skämt med bilder till, exempelvis en rubrik och sedan en bild av ett citat från en film eller serie för att bilda ett skämt.
En rörlig bild så som du menar det är nog en gif.

Ja förstås. Det är ju gif jag menade där. Inte giffarna Sundsvall eller gifflar. Hehe! ×D
Det gjordes nog på annat håll.  8)