Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney Klassiker Ljudmixing

Startat av Steffan Rudvall, 7 april 2020 kl. 23:28:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag undrar vilka av Disney Klassikerna har man mixat om till 5.1 så att det uppstår ljudproblem?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2020 kl. 23:28:59
Jag undrar vilka av Disney Klassikerna har man mixat om det är 5.1 så att det låter som om i Djungelboken och Svärdet i stenen?

Alla, fast de är förstås omdubbade för att kunna få möjlighet till det, närmare bestämt Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Bambi, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa och Pongo och De 101 Dalmatinerna... (troligtvis även för 1972-års dubbning av Dumbo så att filmen därför tvingades dubbas om igen på 1990-talet)

Fast AristoCats, Robin Hood och Askungen (1967-års dubbning) verkar iallafall ha bevarade dialogspår och därför inte behövts dubbas om...

Vad gäller Djungelboken och Svärdet i Stenen så är det enorma skillnader på ljudproblem och det sistnämnda är många gånger värre då replikerna låter burkiga, instängda, ihåliga och diskantfattiga, där har Disney nämligen valt att tvinga fram en 5.1-mix utifrån en värdig monomix trots att det egentligen inte alls "går"...

I fallet med Djungelboken är det nog mest bara S-ljuden som låter märkliga...

Daniel Hofverberg

Det är egentligen bara Svärdet i stenen som lider av förskräckliga ljudproblem, på grund av mixningen till 5.1-ljud; då man som sagt försökt tvinga fram en mixning från mono till 5.1 trots att det rent tekniskt sett är "omöjligt".

Djungelboken har helt klart en del problem, men helt andra sådana än Svärdet i stenen. Jag kan bara gissa att alla VHS-, DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Djungelboken (liksom 1993 års bioversion) utgår ifrån något separerat ljudband som inte förvarats optimalt; kanske arbetskopior hos Europafilm som aldrig varit tänkt att användas.

Det jag vet är att när Djungelboken gick upp på bio 1987 hade den monoljud, och då var ljudkvaliteten perfekt utan några tydliga biljud. När filmen hade nypremiär igen på bio 1993 var den i stereo, och då hade den precis samma tydliga biljud som på alla VHS-, DVD och Blu-Ray-utgåvor - som sagt mest märkbart med bokstaven S, även fast man hör det även i annat fall.

Men det beror ju helt klart inte på samma problem som med Svärdet i stenen, då mixning till 5.1 inte kan orsaka sådana här problem. Utan det mest sannolika är som sagt att Disney i och med sitt krav på stereo/surroundljud hade tänkt dubba om filmen 1993, men att de i sista minuten fått tag i någon form av ljudband med ljudproblem (kanske arbetskopior som lagrats för kallt eller liknande) och därför kunde använda dessa för att skapa stereo- och senare surroundmixningar utan att behöva dubba om filmen.

Sen tycker jag heller inte riktigt att Robin Hood har suverän ljudkvalitet, även fast det inte alls är lika påtagligt som med Djungelboken. Oklart varför dock. Vid övriga Disney-filmer kan jag inte hitta några tecken på dylika (eller andra) ljudproblem.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2020 kl. 00:34:47
Det är egentligen bara Svärdet i stenen som lider av förskräckliga ljudproblem, på grund av mixningen till 5.1-ljud; då man som sagt försökt tvinga fram en mixning från mono till 5.1 trots att det rent tekniskt sett är "omöjligt".

Djungelboken har helt klart en del problem, men helt andra sådana än Svärdet i stenen. Jag kan bara gissa att alla VHS-, DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Djungelboken (liksom 1993 års bioversion) utgår ifrån något separerat ljudband som inte förvarats optimalt; kanske arbetskopior hos Europafilm som aldrig varit tänkt att användas.

Det jag vet är att när Djungelboken gick upp på bio 1987 hade den monoljud, och då var ljudkvaliteten perfekt utan några tydliga biljud. När filmen hade nypremiär igen på bio 1993 var den i stereo, och då hade den precis samma tydliga biljud som på alla VHS-, DVD och Blu-Ray-utgåvor - som sagt mest märkbart med bokstaven S, även fast man hör det även i annat fall.

Men det beror ju helt klart inte på samma problem som med Svärdet i stenen, då mixning till 5.1 inte kan orsaka sådana här problem. Utan det mest sannolika är som sagt att Disney i och med sitt krav på stereo/surroundljud hade tänkt dubba om filmen 1993, men att de i sista minuten fått tag i någon form av ljudband med ljudproblem (kanske arbetskopior som lagrats för kallt eller liknande) och därför kunde använda dessa för att skapa stereo- och senare surroundmixningar utan att behöva dubba om filmen.

Sen tycker jag heller inte riktigt att Robin Hood har suverän ljudkvalitet, även fast det inte alls är lika påtagligt som med Djungelboken. Oklart varför dock. Vid övriga Disney-filmer kan jag inte hitta några tecken på dylika (eller andra) ljudproblem.

Jag vet att den första DVD utgåvan av Svärdet i stenen hade monoljud men kan man få tag på Djungelboken i mono

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 april 2020 kl. 00:51:45
Jag vet att den första DVD utgåvan av Svärdet i stenen hade monoljud men kan man få tag på Djungelboken i mono
Nej, tyvärr inte - alla VHS-, DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Djungelboken är tyvärr i antingen stereo eller 5.1. Så den ursprungliga monoversionen har bara gått på bio. :(

RC

Det mesta av ljudet finns ju på LP och den lpn finns på Spotify och där är det inget problem på ljudet

https://open.spotify.com/album/6jLoRBIfiSH6mfWApqwtFO?si=pe8SRLxAQvGPvEspBr4cWg

Steffan Rudvall

Citat från: Ramadan Culum skrivet  8 april 2020 kl. 01:18:29
Det mesta av ljudet finns ju på LP och den lpn finns på Spotify och där är det inget problem på ljudet

https://open.spotify.com/album/6jLoRBIfiSH6mfWApqwtFO?si=pe8SRLxAQvGPvEspBr4cWg
Det verkar vara en digitaliserad version av LP jag såg även att de hade Den lilla sjöjungfrun

https://open.spotify.com/album/3Or0azNTGJT945HDicKu2k?si=I_BttVvxSLGxLZCvLhYoag och om det är en kopia av lpn betyder det att Sissel Kyrkjebö sjunger som Ariel när Ursula tar rösten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ramadan Culum skrivet  8 april 2020 kl. 01:18:29
Det mesta av ljudet finns ju på LP och den lpn finns på Spotify och där är det inget problem på ljudet

https://open.spotify.com/album/6jLoRBIfiSH6mfWApqwtFO?si=pe8SRLxAQvGPvEspBr4cWg
Tja, "det mesta" vet jag inte om jag skulle vilja påstå - trots allt saknas ju en hel del dialog, och bland annat hela inledningen i och med att LP-skivan har nyinspelad berättarröst av Bagheera som inte överensstämmer med filmen. Men LP-skivan har helt klart monoversionen av det autentiska filmljudet med felfritt ljud, vilket ju heller inte är särskilt förvånansvärt då LP-skivan förstås gavs ut långt innan stereoversionen såg dagens ljus.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2020 kl. 00:34:47
Sen tycker jag heller inte riktigt att Robin Hood har suverän ljudkvalitet, även fast det inte alls är lika påtagligt som med Djungelboken. Oklart varför dock. Vid övriga Disney-filmer kan jag inte hitta några tecken på dylika (eller andra) ljudproblem.

Ursäkta att jag frågar, men vilka utgåvor av Robin Hood förekommer den märkliga ljudkvalitén? (för enligt Disneyania verkar VHS-utgåvorna från 1994 och framåt ha stereo-ljud och jag skulle tro att DVD & Bluray-utgåvorna har 5.1-ljud och utan att ha tillgång till den så är jag ändå rätt säker på att åtminstone 1989-års VHS-utgåva har monoljud)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2020 kl. 02:00:49
Tja, "det mesta" vet jag inte om jag skulle vilja påstå - trots allt saknas ju en hel del dialog, och bland annat hela inledningen i och med att LP-skivan har nyinspelad berättarröst av Bagheera som inte överensstämmer med filmen. Men LP-skivan har helt klart monoversionen av det autentiska filmljudet med felfritt ljud, vilket ju heller inte är särskilt förvånansvärt då LP-skivan förstås gavs ut långt innan stereoversionen såg dagens ljus.

Samma sak med både AristoCats (som har nyinspelad berättarröst av Roquefort) och Robin Hood (som har nyinspelad berättarröst av Alan-i-Dalen), bägge dessa borde vid det här laget också ha monoljud, även här saknas en del dialog...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 april 2020 kl. 11:29:15
Ursäkta att jag frågar, men vilka utgåvor av Robin Hood förekommer den märkliga ljudkvalitén? (för enligt Disneyania verkar VHS-utgåvorna från 1994 och framåt ha stereo-ljud och jag skulle tro att DVD & Bluray-utgåvorna har 5.1-ljud och utan att ha tillgång till den så är jag ändå rätt säker på att åtminstone 1989-års VHS-utgåva har monoljud)
Jag tycker inte den låter konstig alls den låter helt normal

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 april 2020 kl. 17:20:47
Jag tycker inte den låter konstig alls den låter helt normal

Låter ganska så normal tycker jag med.  ;D

Mathilda Gustafsson

Jag tycker att Bernard och Bianca också låter lite konstigt

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 februari 2022 kl. 12:31:14
Jag tycker att Bernard och Bianca också låter lite konstigt
Menar du att det är konstigt när de tillägsdubbade scenerna dyker upp?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 april 2020 kl. 17:20:47
Jag tycker inte den låter konstig alls den låter helt normal

Jag upplever inte heller några ljudproblem...

Förresten, rätta mig om jag har fel, men jag tror att 1994-års VHS-utgåva av Robin Hood (utgiven 1994-01-26 av Buena Vista) var första gången filmen visades i stereo, att 1994-års nypremiär på bio av AristoCats (1994-03-18) var första gången filmen visades i stereo samt att 1991-års nypremiär av Askungen (1991-08-09) var första gängen filmen visades i stereo?

Med tanke på att Törnrosa (nydubbad 1979/80), Snövit och De Sju Dvärgarna (nydubbad 1982), Bambi (nydubbad 1985/86) och Lady och Lufsen (nydubbad 1988/89) dubbades som såpass tidigt så undrar jag; var tillfällena av nydubbningarna i stereo/surround redan då eller var det först vid nypremiärerna 1990-talet som filmerna försågs med stereo?

Som jag förstått det så har samtliga biovisningar av både Pinocchio, Dumbo och Alice i Underlandet alltid varit i mono?

Både Peter Pan och Dalmatinerna dubbades om till sina nypremiärer på 1990-talet, innan dess har samtliga biovisningar som jag förstått det varit i mono?