Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 maj 2022 kl. 22:02:54
Jag hade så fullt upp med att skriva ut breven idag så jag glömde skriva det, men jag gör det nu;

Jag har fått kontakt med Fredrik Beckman som svarat följande;

- Jag måste nog kolla upp det du nämner för att kunna svara.

- Jag vet att jag gör lite olika roller i Shrek 2, vargen, spegeln & några till.

Tyvärr visade det sig vara fel Linnéa Berglund då hon svarade att hon aldrig gjort dubbningar, och jag vet att jag skrev av personens födelsedatum, det var personalen som tog fel mailadress av fel Linnéa Berglund.  :-\ (vad gör jag nu?)

Nåja, jag har iallafall idag skrivit ut breven till Johanna Ljungberg Di Sivo, Lizette Pålsson, Stephan Karlsén, Gunilla Backman, Marianne Mörck, Yankho Kamwendo, Gunnar Uddén, Jan Koldenius, Claes Jansson, Rolf Lassgård, Ulf Källvik, Ingemar Carlehed/Christel Körner, Johan Hedenberg, Claes Ljungmark, Allan Svensson, Bert-Åke Varg, Anders Öjebo, Fredde Granberg, Jörgen Düberg, Joachim Bergström, Tommy Nilsson, Johan Schinkler, Thomas Hellberg, Monica Forsberg/Hasse "Kvinnaböske" Andersson, Eddie Axberg, Lena Ericsson, Acke Svensson, Jasmine Wigartz-Göthman, Hanna Storm-Nielsen, Torsten Wahlund, Bo Maniette, Stefan Persson, Johan Halldén, Robert Andersson, Thomas Banestål, Kristin Westman, Towa Carsson, Johan Wilhelmsson, Johan Wahlström, Christian Jernbro, Linnéa Järpestam, Ulf Peder Johansson, Nick Atkinson, Dick Eriksson, Louise Raeder, Lisen Palmborg, Jesper Adefelt, Michael Blomqvist, Charlott Strandberg, Maria Rydberg, Anton Olofsson Raeder, Ana Gil De Melo Nascimento, Anna Book, Mats Wänblad, Siw Malmkvist, Claes Malmberg, Laila Adéle, Karl Dyall, Mikael Persbrandt, Norea Sjöquist, Fredrik Hiller, Mattias Knave, Jennie Jahns, Adam Fietz, Benke Skogholt, Hasse Jonsson, Björn Kjellman, My Holmsten, Gizela Rasch, Stefan Persson, Amanda Renberg, Dominique Pålsson Wiklund, Leo Hallerstam, Jonas Bergström, Sanna Nielsen, Pernilla Wahlgren, Anki Albertsson, Sofia Källgren, Frank Ådahl och Jeanette Holmgren och lagt dem i kuvvär och kommer att skicka iväg dem imorgon.

(Frank Ådahl och Jeanette Holmgren gick tyvärr inte att nå via deras mailadresser av någon anledning så därför blir det snigelpost för dem)

Så, nu har jag fått iväg breven, hoppas på svar!  :D (Jeanette Holmgren gick dessvärre inte att hitta någon adress till, samma öde som Mia Kihl och Ida Nolemo med andra ord)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 maj 2022 kl. 13:49:29
Så, nu har jag fått iväg breven, hoppas på svar!  :D (Jeanette Holmgren gick dessvärre inte att hitta någon adress till, samma öde som Mia Kihl och Ida Nolemo med andra ord)
Mia tror jag bor utomlands möjligtvis i Danmark.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2022 kl. 14:25:35
Mia tror jag bor utomlands möjligtvis i Danmark.

Precis, Mia flyttade till Norge och sedan till Spanien...

Disneyfantasten

Nu har jag fått kontakt med Robert Gustafssons agent som svarat att Robert gjorde en filminspelning när Monsters University dubbades, så det är alltså bekräftat att så var fallet, antagligen syftade de på Hundraåringen...

Disneyfantasten

Jag har nu fått kontakt med Joachim Bergström som berättat att det INTE är han som spelar Bagaren i Skönheten och Odjuret, han sa att han däremot spelar Gaston i musikalversionen...

Disneyfantasten

Idag har Siw Malmkvist svarat och hon skrev följande;

- Jag har ingen aning om varför inte JAG spelar "Yzma" i Kejsarens nya stil 2.

- Dom kanske har hittat en bättre Yzma ( trots att jag fått pris av Disney för min tolkning...)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2022 kl. 14:35:12
Idag har Siw Malmkvist svarat och hon skrev följande;

- Jag har ingen aning om varför inte JAG spelar "Yzma" i Kejsarens nya stil 2.

- Dom kanske har hittat en bättre Yzma ( trots att jag fått pris av Disney för min tolkning...)
Det skulle jag absolut inte påstå...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 maj 2022 kl. 14:55:16
Det skulle jag absolut inte påstå...

Inte jag heller, då Siw Malmkvist absolut är klart outstandig som Yzma!

Men dessbättre är Ewa Fröling en fullt godtagbar ersättare.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2022 kl. 15:03:15
Inte jag heller, då Siw Malmkvist absolut är klart outstandig som Yzma!

Men dessbättre är Ewa Fröling en fullt godtagbar ersättare.
Jag tror att Siw Malmkvists utbyte kan ha något att göra med att Sun Studio tog över alla Disneydubbningar...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 maj 2022 kl. 15:26:37
Jag tror att Siw Malmkvists utbyte kan ha något att göra med att Sun Studio tog över alla Disneydubbningar...

Hurså om man får fråga?

Jag menar, Siw Malmkvist är ju ändå känd och därmed bosatt i Stockholm, så de skulle nog visst kunna anlita henne...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2022 kl. 15:29:07
Hurså om man får fråga?

Jag menar, Siw Malmkvist är ju ändå känd och därmed bosatt i Stockholm, så de skulle nog visst kunna anlita henne...
Ja de skulle, men utifrån hennes svar så verkar det som att de aldrig gjorde det

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2022 kl. 15:29:07
Hurså om man får fråga?

Jag menar, Siw Malmkvist är ju ändå känd och därmed bosatt i Stockholm, så de skulle nog visst kunna anlita henne...
Om Disney gett pris till Siw Malmkvist för sin tolkning så kan de inte ha underkänt henne. Men det verkar inte som att hon hade förhinder heller det verkar inte ens som att någon frågat henne. Så min slutsats är att Sun Studio av någon anledning inte kunde/ville arbeta med henne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2022 kl. 15:03:15
Inte jag heller, då Siw Malmkvist absolut är klart outstandig som Yzma!

Men dessbättre är Ewa Fröling en fullt godtagbar ersättare.

Jag tycker hon är väl värd priset.

Yzma är eb av dom bästa rolltolkingarna i svensk dubbnings hiatoria ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Jag har fått svar av Thomas Banestål och Linnéa Järpestam.

Thomas svarade följande;

- Jag har jobbat som ljudtekniker på KM Studio i Karlskoga mellan 1990-2003 ungefär. Så många Disney-filmer, tv-serier och CD-produktioner har det blivit med åren. Jobbade även med skivinspelningar samtidigt. Med till din huvudsklig fråga: Filmerna innehåller ju ofta många karaktärer, och det skulle bli för kostsamt att ha "skådisar" på alla roller. Så vi ljudtekniker fick ofta själva ta många biroller. Jag kommer omöjligt ihåg alla biroller som jag gjort. Kunde ju vara 10-tal på en episod!

- Har du varit i kontakt med Anders Ö, Daniel B, ect.?

- Lycka till med ditt detektivarbete.

- P.S Jobbar fortfarande idag som live-tekniker. Bl.a för Hasse Kvinnaböske Andersson och alla hans produktioner.

Linnéa svarade följande;

- I serien 101 Dalmatiner spelade jag cruella de villes systerdotter, det var en väldigt rolig roll att spela, och min första.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 maj 2022 kl. 10:04:19
Jag har fått svar av Thomas Banestål och Linnéa Järpestam.

Thomas svarade följande;

- Jag har jobbat som ljudtekniker på KM Studio i Karlskoga mellan 1990-2003 ungefär. Så många Disney-filmer, tv-serier och CD-produktioner har det blivit med åren. Jobbade även med skivinspelningar samtidigt. Med till din huvudsklig fråga: Filmerna innehåller ju ofta många karaktärer, och det skulle bli för kostsamt att ha "skådisar" på alla roller. Så vi ljudtekniker fick ofta själva ta många biroller. Jag kommer omöjligt ihåg alla biroller som jag gjort. Kunde ju vara 10-tal på en episod!

- Har du varit i kontakt med Anders Ö, Daniel B, ect.?

- Lycka till med ditt detektivarbete.

- P.S Jobbar fortfarande idag som live-tekniker. Bl.a för Hasse Kvinnaböske Andersson och alla hans produktioner.

Han ljuger nog :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.