Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Alexander

Ja precis. Det är alltid roligt att försöka lista ut vilket det andra inslaget kan vara, men i år är det inte så lätt. För mig var det mycket lättare att gissa rätt förra året eftersom både Zootropolis och Den gode dinosaurien hade premiär i USA och skulle komma till våren i Sverige.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2016 kl. 22:51:08
Ja precis. Det är alltid roligt att försöka lista ut vilket det andra inslaget kan vara, men i år är det inte så lätt. För mig var det mycket lättare att gissa rätt förra året eftersom både Zootropolis och Den gode dinosaurien hade premiär i USA och skulle komma till våren i Sverige.

Samma här, samma sak 2013, med både Flygplan och Frost.

Daniel Hofverberg

Dagens Media har nu i dagarna publicerat en intervju med Loa Falkman:
http://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/kanske-sjunger-jag-bella-note-i-livesandningen-6814311

Artikeln eller intervjun i sig är inte särskilt intressant, men det är ett uttalande där som jag hakar upp mig på:
CitatDitt eget julfirande då. Hur kommer det påverkas av livesändningen?
– Det blir helt enkelt så att vi får ta en lite senare lunch, för alla vill ju se Kalle Anka naturligtvis. Och i Kalle Anka-sändningen brukar jag också sjunga Bella Note, det finns ju två inspelningar så ibland har de min, ibland den andra. Men kanske att jag sjunger den i livesändningen också.

Vad är det för märkligt uttalande egentligen...? Loa Falkman medverkade ju i 1989 års omdubb av Lady och Lufsen, och såvitt jag vet har väl SVT aldrig någonsin sänt inslaget ur Lady och Lufsen i julaftonsprogrammet med omdubben...? Det faller ju även på sin egen orimlighet, då SVTs nuvarande version ju är av ett äldre datum än 1989 då filmen dubbades om. Så vad syftar egentligen Loa på med att de ibland använder hans version?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2016 kl. 23:09:20
Dagens Media har nu i dagarna publicerat en intervju med Loa Falkman:
http://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/kanske-sjunger-jag-bella-note-i-livesandningen-6814311

Artikeln eller intervjun i sig är inte särskilt intressant, men det är ett uttalande där som jag hakar upp mig på:
Vad är det för märkligt uttalande egentligen...? Loa Falkman medverkade ju i 1989 års omdubb av Lady och Lufsen, och såvitt jag vet har väl SVT aldrig någonsin sänt inslaget ur Lady och Lufsen i julaftonsprogrammet med omdubben...? Det faller ju även på sin egen orimlighet, då SVTs nuvarande version ju är av ett äldre datum än 1989 då filmen dubbades om. Så vad syftar egentligen Loa på med att de ibland använder hans version?

Det mest troliga är väl att Loa kanske sa fel eller inte hade koll? Men jo, jag håller med, jag har då aldrig hört Loa Falkmans verison under de 21 åren jag levt, i alla fall inte som jag har märkt.

Eller användes omdubbningen av Lady och Lufsen kanske i något annan Julprogram från Disney, te.x det där julprogrammet som sändes på TV3?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#169
Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2016 kl. 01:42:15
Eller användes omdubbningen av Lady och Lufsen kanske i något annan Julprogram från Disney, te.x det där julprogrammet som sändes på TV3?
Visserligen användes omdubben av Lady och Lufsen i The New From All of Us To All of You, som TV3 sände t.o.m. 1996 och Kanal 5 sände 1997, men där visades ett helt annat inslag ur filmen där Tony inte alls medverkar och där "Bella Notte" inte spelas. I det julaftonsprogrammet var det den sista scenen i Lady och Lufsen som visades; d.v.s. scenen med julfirandet efter att Lady och Lufsens valpar fötts.

Möjligen kan väl scenen med "Bella Notte" ha förekommit i något julprogram någon annanstans, eller på något tidigt år på TV3 innan jag fick kanalen. Det verkar dock ändå märkligt, då det förefaller osannolikt att Loa Falkman ens skulle ha så gamla program i åtanke i dagens läge...

Och att Loa Falkman inte skulle ha koll känns också lite osannolikt - vem som helst borde väl kunna höra om det är sin egen röst eller inte som man hör på TV...?

Alexander

Nu är det här bara något jag har hört men var det inte så att Disney tvingade SVT att visa omdubben i Kalle Ankas jul det året omdubben gjordes. Men att folk då blev rasande och klagade så Disney var tvugna att låta SVT till året därpå få ha kvar orginaldubbningen  till julaftonsprogrammet.

Detta kanske inte är sant, men det är något som jag har hört.  :-\

Anders

Jag kanske missminner mig, men brukade det inte visas ett klipp från Alice i Underlandet också?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Alexander

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2016 kl. 19:24:33
Det andra inslaget kan kanske vara Bilar, eftersom Bilar 3 kommer ut nästa år.

Yes! Jag gissade rätt på att det skulle vara Vaiana och Bilar.   ;D

Alexander

#173
Citat från: Anders skrivet 24 december 2016 kl. 16:18:24
Jag kanske missminner mig, men brukade det inte visas ett klipp från Alice i Underlandet också?
Nej, Alice i Underlandet brukar inte ingå bland de vanliga inslagen. Senaste gången ett klipp från Alice i Underlandet visades var 1997 när filmen skulle komma ut på köpvideo för första gången. Det var då en av det årets nyhetinslag tillsammans med Herkules.

Men annars så ser man Alice i slutet av programmet när hon lyssnar på Benjamins sång.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 24 december 2016 kl. 18:31:17
Yes! Jag gissade rätt på att det skulle vara Vaiana och Bilar.   ;D
Ja, mycket märkligt beslut att för tredje gången visa klipp från Bilar; även fast det i och för sig inte var samma klipp som tidigare... Kan man verkligen undra hur Disney har resonerat här, då Bilar känns minst sagt ologiskt i sammanhanget.

Men i år verkar det ju uppenbart att all krut har lagts på Vaiana, som fick ett ovanligt långt klipp (nästan lika långt som båda klippen brukar vara); medan Bilar var väldigt kort och mest kändes som inslängt för sakens skull för att komma upp i två klipp...

Samlaren

Finns de cencurerade inslagen att få tag på då tänker jag på

1. Tomtens julvekstad dockan som säger mama
2. Kalle, Musse och Långben på husvagnssemester (vet ej riktgt vad som är borta men läst det någonstans att det är en längresekvens när husvagnen åker som är borta.
3. Kalle Anka i Djungeln (Sekvensen då kalle blir galen är inte med läste det någonstans att kalle tar fram ett hagelgever och börjar skjuta hejvilt.
4. Tjuren Ferdinard (En storbit av tjurfäktningen är inte med)

Anders M Olsson

#176
Citat från: NoID skrivet 25 december 2016 kl. 13:37:23
Finns de cencurerade inslagen att få tag på då tänker jag på

1. Tomtens julvekstad dockan som säger mama
2. Kalle, Musse och Långben på husvagnssemester (vet ej riktgt vad som är borta men läst det någonstans att det är en längresekvens när husvagnen åker som är borta.
3. Kalle Anka i Djungeln (Sekvensen då kalle blir galen är inte med läste det någonstans att kalle tar fram ett hagelgever och börjar skjuta hejvilt.
4. Tjuren Ferdinard (En storbit av tjurfäktningen är inte med)

Samtliga finns på YouTube, de flesta i flera olika versioner av varierande kvalité.

De har också varit utgivna i olika konstellationer på video och DVD, men de flesta är utgångna och finns inte längre i handeln. Det kan naturligtvis ändå gå att få tag på dem på olika sätt. Hyrvideo, begagnat, import eller butiker som fortfarande har kvar osålda exemplar på hyllan.

1. Jultomtens verkstad finns utgiven både i censurerade och ocensurerade versioner.
2. och 3. är förmodligen kompletta och ocensurerade i de flesta eller alla utgåvor på VHS och DVD. Vissa utgåvor kan dock ha för- och/eller sluttexterna kapade.
4. Tjuren Ferdinand känner jag inte igen att den skulle vara klippt på det viset som du beskriver. Men om någon vet mer, berätta för all del.

Här finns mer information om vilka utgåvor som finns:
http://www.d-zine.se/filmer/kortfilmer.htm

Anders

Citat från: Alexander skrivet 24 december 2016 kl. 18:37:10
Nej, Alice i Underlandet brukar inte ingå bland de vanliga inslagen. Senaste gången ett klipp från Alice i Underlandet visades var 1997 när filmen skulle komma ut på köpvideo för första gången. Det var då en av det årets nyhetinslag tillsammans med Herkules.

Men annars så ser man Alice i slutet av programmet när hon lyssnar på Benjamins sång.
Jag hade något minne av att klippet när Alice följer efter kaninen i hålet var med på julafton i mina yngre dagar iallafall. Jag har dock för mig att det var tidigare än -97.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Alexander

Citat från: Anders skrivet 26 december 2016 kl. 09:20:48
Jag hade något minne av att klippet när Alice följer efter kaninen i hålet var med på julafton i mina yngre dagar iallafall. Jag har dock för mig att det var tidigare än -97.

De klippen som visas idag har varit de vanliga inslagen sedan 1983. Om det var tidigare än det så kan de mycket möjligt ha visat Alice i Underlandet några år eftersom inslagen skiftade regelbundet mellan varje år då.  :)

Anders

Citat från: Alexander skrivet 26 december 2016 kl. 10:04:14
De klippen som visas idag har varit de vanliga inslagen sedan 1983. Om det var tidigare än det så kan de mycket möjligt ha visat Alice i Underlandet några år eftersom inslagen skiftade regelbundet mellan varje år då.  :)
Eftersom jag är född -86 så bör det ha varit klippet från -97 jag mindes. Det kändes dock som att jag var yngre än 11 när jag såg det, och att det visades fler år. Men, men...  :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!