Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Här är ditt liv, Riley

Startat av Vize, 27 maj 2021 kl. 16:29:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vize

Hur som helst ser jag inte varför serien inte ska finnas i databasen.

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2021 kl. 09:43:51
Eftersom att ämnet hadlar om Här är ditt liv, Riley och jag tog upp High School Musical trode jag att det var ganska självklart...

Live Action filmer på Disney + kan ju dock ha dubbade sånger...

Först, jo, det var det väl också. Sen undrar jag då vilka filmer på Disney+ du syftar på, jag kommer inte på några själv så här på rak arm.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Vize

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2021 kl. 09:16:14
Det har inget med saken att göra, ända sedan High School Musical har Disney haft som standard att inte dubba sånger i live action serier och filmer.
Hade de valt andra skådisar om de hade behövt kunna sjunga? Eller hade de tagit in andra att sjunga åt dem, som de gjorde med Eurovision-filmen där Molly sjöng åt Sigrit?

Adam Larsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet 31 maj 2021 kl. 09:55:42
Först, jo, det var det väl också. Sen undrar jag då vilka filmer på Disney+ du syftar på, jag kommer inte på några själv så här på rak arm.
Lady och Lufsen.

Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Vize

#20
Dock dubbade de när Maya och Riley fulsjöng ledmotivet till sin favoritserie.

De borde dubba officiella låtar i serier, särskilt när texten är relevant för berättelsen.

clara liljeberg

de sjöng du är musiken i mig och i viva la high school för jag tyckte låten om fotboll lät jättebra.

Daniel Hofverberg

Citat från: clara liljeberg skrivet  1 juni 2021 kl. 09:20:24
de sjöng du är musiken i mig och i viva la high school för jag tyckte låten om fotboll lät jättebra.
"Du är musiken i mig" i High School Musical 2 dubbades aldrig till filmen, utan där spelade man in en separat version på svenska för skivor och dylikt; medan låten faktiskt var kvar på engelska i själva filmen.

Däremot har du rätt i att Disney faktiskt gjorde undantag vid de latinamerikanska Disney Channel-filmerna Viva High School Musical (Argentina) och High School Musical - Utmaningen (Mexiko), där alla sånger dubbades till svenska. Jag gissar att det beror på att de filmerna dubbades från de spanskspråkiga originalversionerna, och i alla fall när dubbningen skedde inte hade dubbats till engelska, så att Disney ansåg att spanskspråkiga sånger skulle bli för svårtillgängliga. Antagligen därför som Violetta istället fick inklistrade engelskdubbade sånger i de skandinaviska dubbningarna.

Det verkade dock inte bekymra Disney vid argentinska Soy Luna flertalet år senare, där sångerna inte dubbades utan fick vara kvar på spanska helt utan översättning. Men Soy Luna verkar inte ha dubbats till engelska, så där fanns det väl inga andra alternativ än att antingen dubba sångerna till svenska eller behålla dem på spanska.

Citat från: Vize skrivet  1 juni 2021 kl. 07:38:24
Dock dubbade de när Maya och Riley fulsjöng ledmotivet till sin favoritserie.
Disney verkar ha som policy att bara dubba "enklare" sånger, men inte dubba musikalnummer, ledmotiv eller andra mer officiella sångsammanhang. Vid Hannah Montana blev det exempelvis därför så att vid enklare sånger under repetitioner dubbades sångerna, men inte vid konserter och liknande.

Exakt varför kan man dock fråga sig, för åtminstone musikalnummer som för handlingen framåt borde ju vara i desperat behov att dubbas för att inte filmerna ska bli obegripliga för de som inte kan engelska... :(

Vize

Är det bara jag som tycker att skådisarna bakom den svenska dubbningen av serien är tråkigare än originalskådisarna? Originalskådisarna är riktigt bra och pratar med en känslomässig och musikalisk framtoning/attityd.

clara liljeberg

i violetta så var introts röst linnea källström som lät nästan som matilda smedius som gör rösten till taylor i det hemsökta huset och i soy luna så sjöngs main four eller de fyra i mitt fall som heter vingar.

Vize

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2021 kl. 13:10:04
"Du är musiken i mig" i High School Musical 2 dubbades aldrig till filmen, utan där spelade man in en separat version på svenska för skivor och dylikt; medan låten faktiskt var kvar på engelska i själva filmen.

Däremot har du rätt i att Disney faktiskt gjorde undantag vid de latinamerikanska Disney Channel-filmerna Viva High School Musical (Argentina) och High School Musical - Utmaningen (Mexiko), där alla sånger dubbades till svenska. Jag gissar att det beror på att de filmerna dubbades från de spanskspråkiga originalversionerna, och i alla fall när dubbningen skedde inte hade dubbats till engelska, så att Disney ansåg att spanskspråkiga sånger skulle bli för svårtillgängliga. Antagligen därför som Violetta istället fick inklistrade engelskdubbade sånger i de skandinaviska dubbningarna.

Det verkade dock inte bekymra Disney vid argentinska Soy Luna flertalet år senare, där sångerna inte dubbades utan fick vara kvar på spanska helt utan översättning. Men Soy Luna verkar inte ha dubbats till engelska, så där fanns det väl inga andra alternativ än att antingen dubba sångerna till svenska eller behålla dem på spanska.
Disney verkar ha som policy att bara dubba "enklare" sånger, men inte dubba musikalnummer, ledmotiv eller andra mer officiella sångsammanhang. Vid Hannah Montana blev det exempelvis därför så att vid enklare sånger under repetitioner dubbades sångerna, men inte vid konserter och liknande.

Exakt varför kan man dock fråga sig, för åtminstone musikalnummer som för handlingen framåt borde ju vara i desperat behov att dubbas för att inte filmerna ska bli obegripliga för de som inte kan engelska... :(
Har du fått svar? Hittade du från din tidigare förfrågan?

Daniel Hofverberg

Citat från: Vize skrivet  9 juni 2021 kl. 11:44:25
Har du fått svar? Hittade du från din tidigare förfrågan?
Jag har gått igenom mina mail, men hittar tyvärr inget som tyder på att jag fått någon Contract Inventory Sheet för Här är ditt liv, Riley från Disney Character Voices International. :(

Det enda jag har fått är officiella creditlistor från dubbningsstudion (BTI Studios) för alla avsnitt i säsong 1 av serien, men jag gissar att det sannolikt är exakt samma uppgifter som anges på Disney+.

Jag ska maila nu till "TV-seriegurun" på Disney Character Voices International i Köpenhamn, och fråga efter Inventory Sheet till Här är ditt liv, Riley. :)

Förmodligen lär jag få en sådan förr eller senare, men problemet är att Disney är väldigt ojämna på hur lång tid de tar på sig att svara - det kan ta allt från några timmar till ett halvår... :(

Stina

På en sida hittar jag jätte många serier dör de står rösterna den heter dubbnings hemsidan och de är hur många serier som helst som  står med där så tycker denna ska stå med också jag hatar  när jag inte lätt kan se vem som gjort rösten för om jag känner igen en röst vill jag veta vem de är 

Daniel Hofverberg

Citat från: Stina skrivet  6 maj 2023 kl. 17:34:49På en sida hittar jag jätte många serier dör de står rösterna den heter dubbnings hemsidan och de är hur många serier som helst som  står med där så tycker denna ska stå med också jag hatar  när jag inte lätt kan se vem som gjort rösten för om jag känner igen en röst vill jag veta vem de är
Tyvärr fick jag aldrig någon dokumentation om dubbningen av Här är ditt liv, Riley från Disney Character Voices i Köpenhamn, och jag kan inte trolla fram uppgifter jag inte har. :(

Jag kan absolut skriva ihop de uppgifter som anges på Disney+, men tyvärr är ju som sagt merparten av skådespelarna bara listade som "Övriga röster".

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 maj 2023 kl. 21:40:56Tyvärr fick jag aldrig någon dokumentation om dubbningen av Här är ditt liv, Riley från Disney Character Voices i Köpenhamn, och jag kan inte trolla fram uppgifter jag inte har. :(

Jag kan absolut skriva ihop de uppgifter som anges på Disney+, men tyvärr är ju som sagt merparten av skådespelarna bara listade som "Övriga röster".
Skulle nog gärna vilja att du skrev ner röster till serien ändå  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.