Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vi äro musikanter (Looney Tunes?)

Startat av Mathilda Gustafsson, 21 juni 2021 kl. 17:22:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 21 juni 2021 kl. 17:22:55
Vad är Vi äro musikanter och vilka gör de svenska rösterna?

https://www.tradera.com/item/302154/315401465/vi-aro-musikanter-svenskt-tal-
Det är public domain kortfilmer de kan nog vara från olika studios inte bara Looney Tunes.

Daniel Hofverberg

Det där är en av ganska många DVD- och VHS-filmer som innehåller diverse Public Domain-kortfilmer - d.v.s. kortfilmer där upphovsrätten har gått ut, så att ingen längre äger rättigheterna. Jag har inte sett just den där, men de flesta brukar innehålla Public Domain-filmer från en rad olika filmbolag, och ofta med bristande bildkvalitet - detta då de ju inte har tillgång till remastrade versioner, som det brukar vara någon som fortfarande äger rättigheterna till, utan släpper ut kortfilmer i orörd och orestaurerat skick.

Alla utom en av kortfilmerna som refereras till på omslaget är ganska lätta att placera in, trots att originaltitlarna i flera fall inte har exakt rätt titel:

Corny Concerto (1943 - Merrie Melodies, Warner Bros.) - med Snurre Sprätt, Daffy, m.fl. och en slags parodi på Fantasia
A Car-Tune Portrait (1937, Fleischer Studios)
Pigs in a Polka (1943, Merrie Melodies, Warner Bros.) - en variant av Tre små grisar
Have You Got Any Castles? (1938, Merrie Melodies, Warner Bros.) - om diverse klassiska "monster" (Mr. Hyde, Frankensteins monster, o.s.v.)

Men den sista titeln lyckas jag inte lista ut vad det kan vara - det står på omslaget som HI-FI eller möjligen Hl-Fl, men någon sådan kortfilm hittar jag inte åt i världen... ???

Av de fyra identifierade titlarna är det således bara en som har med de klassiska Looney Tunes-figurerna.

Just den här filmen har jag inte sett, men andra liknande titlar har i alla fall bara haft mycket simpla lektordubbningar; oftast under all kritik...

Steffan Rudvall

Här är en svensk dubbad version av Pigs in a Polka. Jag vet dock inte om det är den som används på Vi äro musikanter men jag skulle gissa på att det inte är den.


https://youtu.be/RUsD37kQuB8


Är det möjligt för ett filmbolag att köpa tillbaks rättigheterna till en av deras produkter som hamnat i public domain?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 juni 2021 kl. 21:20:58
Det där är en av ganska många DVD- och VHS-filmer som innehåller diverse Public Domain-kortfilmer - d.v.s. kortfilmer där upphovsrätten har gått ut, så att ingen längre äger rättigheterna. Jag har inte sett just den där, men de flesta brukar innehålla Public Domain-filmer från en rad olika filmbolag, och ofta med bristande bildkvalitet - detta då de ju inte har tillgång till remastrade versioner, som det brukar vara någon som fortfarande äger rättigheterna till, utan släpper ut kortfilmer i orörd och orestaurerat skick.

Alla utom en av kortfilmerna som refereras till på omslaget är ganska lätta att placera in, trots att originaltitlarna i flera fall inte har exakt rätt titel:

Corny Concerto (1943 - Merrie Melodies, Warner Bros.) - med Snurre Sprätt, Daffy, m.fl. och en slags parodi på Fantasia
A Car-Tune Portrait (1937, Fleischer Studios)
Pigs in a Polka (1943, Merrie Melodies, Warner Bros.) - en variant av Tre små grisar
Have You Got Any Castles? (1938, Merrie Melodies, Warner Bros.) - om diverse klassiska "monster" (Mr. Hyde, Frankensteins monster, o.s.v.)

Men den sista titeln lyckas jag inte lista ut vad det kan vara - det står på omslaget som HI-FI eller möjligen Hl-Fl, men någon sådan kortfilm hittar jag inte åt i världen... ???

Av de fyra identifierade titlarna är det således bara en som har med de klassiska Looney Tunes-figurerna.

Just den här filmen har jag inte sett, men andra liknande titlar har i alla fall bara haft mycket simpla lektordubbningar; oftast under all kritik...

Är Elmer och hans vänner och dom andra den serien sådan dvder ?

Jag äger själv Helmer och hans vänner.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 juni 2021 kl. 21:27:36
Här är en svensk dubbad version av Pigs in a Polka. Jag vet dock inte om det är den som används på Vi äro musikanter men jag skulle gissa på att det inte är den.


https://youtu.be/RUsD37kQuB8
Det där låter som en modern dubbning som Warner Bros. beställt och äger rättigheterna till, tagen från någon av de svenska DVD-utgåvorna som Warner gav ut - så det är med all säkerhet inte samma dubbning som på Vi äro musikanter.

För övrigt gissar jag att titeln bara valts för att det låter snyggt och för att filmerna har musiktema, och att ingen av kortfilmerna har någon som helst koppling till den svenska folkvisan "Vi äro musikanter"...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 juni 2021 kl. 21:27:36
Är det möjligt för ett filmbolag att köpa tillbaks rättigheterna till en av deras produkter som hamnat i public domain?
Nej, har upphovsrätten väl gått ut, så finns ingenting att göra längre. Däremot kan filmbolag mycket väl fortfarande äga rättigheterna till restaurerade versioner och till 35 mm-original, även om de inte äger själva innehållet längre.

För Warner Bros. del är det 61 Looney Tunes- och Merrie Melodies-kortfilmer producerade mellan 1929 och 1943, där filmbolaget missat att förnya upphovsrätten i tid.

Citat från: gstone skrivet 21 juni 2021 kl. 21:32:16
Är Elmer och hans vänner och dom andra den serien sådan dvder ?

Jag äger själv Helmer och hans vänner.
Elmer och hans vänner och övriga filmer i serien Hollywood Classics är också exempel på DVD/VHS-utgåvor som innehåller Public Domain-kortfilmer, men dessa är utgivna av en helt annan distributör (ursprungligen Svensk Filmindustri) och har för ovanlighetens skull ganska välgjorda "riktiga" dubbningar (inga lektordubbningar). De flesta andra utgåvor med Public Domain-kortfilmer brukar ha mycket enklare dubbningar än så...

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 juni 2021 kl. 21:39:26
Nej, har upphovsrätten väl gått ut, så finns ingenting att göra längre. Däremot kan filmbolag mycket väl fortfarande äga rättigheterna till restaurerade versioner och till 35 mm-original, även om de inte äger själva innehållet längre.
Men hamnade inte självaste Musse Pigg i public domain en tid? Hur fick de tillbaks honom?

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 21 juni 2021 kl. 21:43:43
Men hamnade inte självaste Musse Pigg i public domain en tid? Hur fick de tillbaks honom?
Han var nog på väg att hamna i public domain men Disney hann på något sätt ändra reglerna. Jag har för mig att Musse Piggs nuvarande rättigheter går ut 2024.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 juni 2021 kl. 21:39:26
Det där låter som en modern dubbning som Warner Bros. beställt och äger rättigheterna till, tagen från någon av de svenska DVD-utgåvorna som Warner gav ut - så det är med all säkerhet inte samma dubbning som på Vi äro musikanter.

För övrigt gissar jag att titeln bara valts för att det låter snyggt och för att filmerna har musiktema, och att ingen av kortfilmerna har någon som helst koppling till den svenska folkvisan "Vi äro musikanter"...
Nej, har upphovsrätten väl gått ut, så finns ingenting att göra längre. Däremot kan filmbolag mycket väl fortfarande äga rättigheterna till restaurerade versioner och till 35 mm-original, även om de inte äger själva innehållet längre.

För Warner Bros. del är det 61 Looney Tunes- och Merrie Melodies-kortfilmer producerade mellan 1929 och 1943, där filmbolaget missat att förnya upphovsrätten i tid.
Elmer och hans vänner och övriga filmer i serien Hollywood Classics är också exempel på DVD/VHS-utgåvor som innehåller Public Domain-kortfilmer, men dessa är utgivna av en helt annan distributör (ursprungligen Svensk Filmindustri) och har för ovanlighetens skull ganska välgjorda "riktiga" dubbningar (inga lektordubbningar). De flesta andra utgåvor med Public Domain-kortfilmer brukar ha mycket enklare dubbningar än så...

Tack för att du sa att dom hete Hollywood Classics.

Hade glömt namnt testade att söka på Hollywood Cartoons så jag var nästa rätt.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Jag tror Kenneth Milldoff var uppläsaren i Pigs In A Polka

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 21 juni 2021 kl. 23:23:10
Jag tror Kenneth Milldoff var uppläsaren i Pigs In A Polka
Det skulle det kunna vara, men den verkar vara dubbade Stockholm. Förresten så spelar det ju ingen roll i just det här ämnet eftersom att det handlar om en helt annan dubbning.

Daniel Hofverberg

Jag har köpt Vi äro musikanter nu via Tradera-auktionen, så får vi se vad det faktiskt är för dubbning på DVD:n och om det är en dubbning värd namnet. Jag har som sagt mina farhågor att det mycket väl kan röra sig om en simpel lektordubb (kanske bara med en enda skådis?), men jag hoppas att jag har fel - men den som lever får se...

Jag återkommer när jag fått filmen, och tagit mig en titt på den. :)

Vize

Vi kan spela violioliolej
Vi kan spela basviol och flöjt