Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

KM Studio

Startat av Disneyfantasten, 29 mars 2022 kl. 11:46:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hittade ingen tråd med detta ämne.

Jag ska försöka portionera ut lite mer exakt vad jag vill ha för svar från KM innan jag ställer nya frågor till dem...

Till TV-serierna de dubbat så kommer jag att fråga om kompletterade uppgifter.

Men till långfilmer kommer jag att ställa mer specifika frågor...

Att höra av sig med dubbningsbolag och/eller vederbörande personer är säkerligen pålitligare än att bara gissa sig fram.

Jag undrar om man kan få fram uppgifter genom att förklara att man är journalist som forskar mycket inom dubbning samt genom att visa legitimation...

Jag bor ju i Malmö, och KM Studio ligger i Karlskoga, någon gång i framtiden skulle jag kanske kunna boka hotell i Karlskoga och ta tåget upp dit, tyvärr räcker mitt buss/tågkort endast till resor i Skåne.

Daniel Hofverberg

KM Studio brukar generellt sett vara hjälpsamma, så om du mailar dem kommer de säkert svara på det de kan. Dock bör det helst vara dubbningar gjorda efter cirka 2004 - 2005, för att det ska finnas en hyfsad chans att det finns bevarat dokumentation digitalt. De äldsta uppgifter jag har frågat efter som de har haft något om är dubbningar gjorda 2003, och även då har det bara rört sig om ofullständiga uppgifter (bara större rollfigurer och inga övriga röster).

Är det dubbningar gjorda före det är sannolikheten nog ganska liten att det finns några uppgifter alls på dator, och det är bara i undantagsfall de har tid och möjlighet att leta i pappersarkiv.

Så kort sagt, är det uppgifter från dubbningar gjorda före 2005, så kan du få räkna med att få vänta i flera månader tills de eventuellt har tid att gå igenom pappersarkivet - eller så får du bara ett artigt svar att de tyvärr inte kan hjälpa till med uppgifter om sådant som bara finns i pappersform.

Trots allt måste ju dubbningsstudior alltid fokusera på sina arbetsuppgifter, d.v.s. att göra dubbningar till nu aktiva kunder, så att svara på mail från privatpersoner är ju bara något de gör vid sidan av när de har tid över. :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 mars 2022 kl. 11:46:57
Hittade ingen tråd med detta ämne.

Jag ska försöka portionera ut lite mer exakt vad jag vill ha för svar från KM innan jag ställer nya frågor till dem...

Till TV-serierna de dubbat så kommer jag att fråga om kompletterade uppgifter.

Men till långfilmer kommer jag att ställa mer specifika frågor...

Att höra av sig med dubbningsbolag och/eller vederbörande personer är säkerligen pålitligare än att bara gissa sig fram.

Jag undrar om man kan få fram uppgifter genom att förklara att man är journalist som forskar mycket inom dubbning samt genom att visa legitimation...

Jag bor ju i Malmö, och KM Studio ligger i Karlskoga, någon gång i framtiden skulle jag kanske kunna boka hotell i Karlskoga och ta tåget upp dit, tyvärr räcker mitt buss/tågkort endast till resor i Skåne.

Jag tror inte dom har tid att få fram credittts till dubbningar dom gjord över 20 år sedan.

Dom har nog bättre saker för sig.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 mars 2022 kl. 13:03:12
Jag tror inte dom har tid att få fram credittts till dubbningar dom gjord över 20 år sedan.

Dom har nog bättre saker för sig.
I undantagsfall har de hjälpt mig med att gräva i deras pappersarkiv för dubbningar de inte har digitala uppgifter om, men huruvida det beror på att jag kommer från Dubbningshemsidan eller om de hade gjort detsamma för vem som helst vågar jag ärligt talat inte svara på.

Men det rör sig bara om några få gånger, och annars har de bara svarat att det är för gammalt för att de ska ha digital dokumentation.

Så vanligtvis får man nog nöja sig med uppgifter om dubbningar gjorda från runt 2003 - 2004 och framåt. :)

Disneyfantasten

#4
Citat från: gstone skrivet 29 mars 2022 kl. 13:03:12
Jag tror inte dom har tid att få fram credittts till dubbningar dom gjord över 20 år sedan.

Dom har nog bättre saker för sig.

Kan inte du sluta lägga dig i mina journalistarbeten, har inte du bättre saker för dig än att envisas med att lägga dig i mina arbeten, detta angår dig inte så håll dig utanför det här, jag tycker att du ska sköta ditt istället.

En dag kanske jag t.o.m. har en egen blogg precis som Alexander Lundahl...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 mars 2022 kl. 12:18:46
KM Studio brukar generellt sett vara hjälpsamma, så om du mailar dem kommer de säkert svara på det de kan. Dock bör det helst vara dubbningar gjorda efter cirka 2004 - 2005, för att det ska finnas en hyfsad chans att det finns bevarat dokumentation digitalt. De äldsta uppgifter jag har frågat efter som de har haft något om är dubbningar gjorda 2003, och även då har det bara rört sig om ofullständiga uppgifter (bara större rollfigurer och inga övriga röster).

Är det dubbningar gjorda före det är sannolikheten nog ganska liten att det finns några uppgifter alls på dator, och det är bara i undantagsfall de har tid och möjlighet att leta i pappersarkiv.

Så kort sagt, är det uppgifter från dubbningar gjorda före 2005, så kan du få räkna med att få vänta i flera månader tills de eventuellt har tid att gå igenom pappersarkivet - eller så får du bara ett artigt svar att de tyvärr inte kan hjälpa till med uppgifter om sådant som bara finns i pappersform.

Trots allt måste ju dubbningsstudior alltid fokusera på sina arbetsuppgifter, d.v.s. att göra dubbningar till nu aktiva kunder, så att svara på mail från privatpersoner är ju bara något de gör vid sidan av när de har tid över. :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 mars 2022 kl. 13:09:39
I undantagsfall har de hjälpt mig med att gräva i deras pappersarkiv för dubbningar de inte har digitala uppgifter om, men huruvida det beror på att jag kommer från Dubbningshemsidan eller om de hade gjort detsamma för vem som helst vågar jag ärligt talat inte svara på.

Men det rör sig bara om några få gånger, och annars har de bara svarat att det är för gammalt för att de ska ha digital dokumentation.

Så vanligtvis får man nog nöja sig med uppgifter om dubbningar gjorda från runt 2003 - 2004 och framåt. :)


Men då har jag ingen ordning och reda alls...

Skulle vara bra om det fanns kristallkulor som kunde berätta mer men nu gör det tyvärr inte det...

Dessutom så är KM inte alls lika flitigt aktiva nuförtiden som Stockholms-bolagen. (t.ex. SDI Media, Eurotroll, osv.)

Vill även tillägga att det är alldeles för få produktioner från KM jag vill ha bekräftade som är gjorda efter 2004-2005, det måste väl ändå finnas någonting jag kan göra...?

Disneyfantasten

Okej, men då kanske jag börjar med Pingvinerna Från Madagaskar TV-serien och Kung Fu Panda TV-serien. (för bägge dessa kom ju ändå ut efter 2005?)

Och sen fortsätter jag med att fokusera på dubbningarna gjorda innan dessa.

Steffan Rudvall

De verkar ha skaffat sig en ny logga.


TonyTonka

Daniel, jag antar att du mejlat med KM Studio för att få tag på credits, hur lång tid brukar de ta innan de svarar? Jag skickade dem ett mail angånde Simpsons: Filmen för två veckor sedan, och jag har ännu inte fått något svar. Visserligen är det väl semestertider nu, men ändå. :/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 19 juli 2022 kl. 00:17:02
Daniel, jag antar att du mejlat med KM Studio för att få tag på credits, hur lång tid brukar de ta innan de svarar? Jag skickade dem ett mail angånde Simpsons: Filmen för två veckor sedan, och jag har ännu inte fått något svar. Visserligen är det väl semestertider nu, men ändå. :/
Vanligtvis brukar jag få svar på mina mail till KM Studio inom 1 - 3 dagar, men det är ju semestertider nu så det är väl inte orimligt om det just nu tar lång tid.

Möjligtvis kan det bero på vem man mailar till, eller om man mailar till deras allmänna adress. Jag brukar alltid maila till en och samma person där; en av projektledarna som brukar vara väldigt hjälpsam.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juli 2022 kl. 00:35:58
Vanligtvis brukar jag få svar på mina mail till KM Studio inom 1 - 3 dagar, men det är ju semestertider nu så det är väl inte orimligt om det just nu tar lång tid.

Möjligtvis kan det bero på vem man mailar till, eller om man mailar till deras allmänna adress. Jag brukar alltid maila till en och samma person där; en av projektledarna som brukar vara väldigt hjälpsam.

Jag utgår från att du inte vill outa den personen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 19 juli 2022 kl. 00:41:15
Jag utgår från att du inte vill outa den personen?
Vi kan ta det via PM, så att vi slipper namnge någon offentligt. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juli 2022 kl. 00:50:45
Vi kan ta det via PM, så att vi slipper namnge någon offentligt. :)

Du har PM.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juli 2022 kl. 00:50:45
Vi kan ta det via PM, så att vi slipper namnge någon offentligt. :)

Och tack på förhand förresten. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

En fråga, varför fick inte KM Studio dubba Toy Story, Toy Story 2, Mary Poppins och 1998 års omdubbning av Taran och den magiska kitteln? Var inte KM Studio, Disneys officiella svenska dubbningsstudio vid den här tidpunkten?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2022 kl. 17:09:57En fråga, varför fick inte KM Studio dubba Toy Story, Toy Story 2, Mary Poppins och 1998 års omdubbning av Taran och den magiska kitteln? Var inte KM Studio, Disneys officiella svenska dubbningsstudio vid den här tidpunkten?

Eller för den delen;

- varför fick inte Barrefelt dubba Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan, 1991-års dubbningsversion av Filmen om Nalle Puh eller 1992-års omdubbning av Peter Pan? (då de under tiden dubbade Bernard och Bianca i Australien och Skönheten och Odjuret)

- varför fick inte Barrefelt fortsätta att dubba för Disney efter Skönheten och Odjuret? (vet att Sonet gick i konkurs efter den, men då kunde väl Europa Studios ha tagit hand om resten efter dessa och dubbat Den Otroliga Vandringen, Aladdin, Mupparnas Julsaga, Lejonkungen, Jafars Återkomst, Pocahontas, Toy Story, Janne Långben The Movie, Den Otroliga Vandringen 2 På Rymmen i San Fransisco, Gordy, Ringaren i Notre Dame, Aladdin och Rövarnas Konung, 101 Dalmatiner (spelfilmen), Herkules, Djungel George, Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri, Flubber och Nalle Puh och Jakten På Christoffer Robin samt 1995-års omdubbningar av Pongo och De 101 Dalmatinerna & Pinocchio, 1996-års andra omdubbning av Dumbo, 1997-års omdubbning av Oliver och Gänget samt 1998-års omdubbning av Alice i Underlandet, medans Europa Post Production kunde ha dubbat Lilla Djungelboken: Det Var En Gång i Djungeln, Lilla Djungelboken: Monkey Business, Lånarna, Mulan, Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen, Ett Småkryps Liv, Mary Poppins, Lejonkungen 2 Simbas Skatt, Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld, Belles Magiska Värld, Joe Jättegorillan, Gadget, Tarzan, Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul, Toy Story 2, En Extremt Långbent Film, Fantasia 2000, Tigers Film, Dinosaurier, Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet, 102 Dalmatiner, Kejsarens Nya Stil, Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Atlantis En Försvunnen Värld, Ringaren i Notre Dame 2, Monsters Inc, Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans, Lilo och Stitch, Askungen 2 Drömmen Slår In, Skattkammarplaneten, De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Djungelboken 2, Atlantis 2 Milos Återkomst, Nasses Stora Film, Hitta Nemo, Stitch Experiment 626, Björnbröder, Lejonkungen 3 Hakuna Matata, Nalle Puh Vårkul Med Ru, Musse Kalle & Långben De Tre Musketörerna, Mulan 2 och Musses Jul i Ankeborg samt 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln)