Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Konstgjorda bilder

Startat av Disneyfantasten, 14 september 2021 kl. 20:23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2021 kl. 10:18:49
En dubbning gjord av Doreen Denning år 1979.

Okej, vilken film gäller dubbningen? Är den Disney eller annat?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 oktober 2021 kl. 10:22:33
Okej, vilken film gäller dubbningen? Är den Disney eller annat?
Mary Poppins, det är därför jag hade med Svenskt tal på omslaget. Jag svarade nej på din fråga för att det inte är en dubbning gjord av Martin Söderhjelm.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2021 kl. 10:25:59
Mary Poppins, det är därför jag hade med Svenskt tal på omslaget. Jag svarade nej på din fråga för att det inte är en dubbning gjord av Martin Söderhjelm.

Förlåt men filmen hade ju ändå Sverigrpremiär 1965, vore det inte då rimligt att dubba den det året?  ??? (jag vet inte om filmen hade Sverigepremiär 1979, faktum är att jag inte vet vilka år filmen hade Sverigepremiär, den verkar inte ens finnas med på hemsidan WILLDUBGURU)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 oktober 2021 kl. 10:28:55
Förlåt men filmen hade ju ändå Sverigrpremiär 1965, vore det inte då rimligt att dubba den det året?  ??? (jag vet inte om filmen hade Sverigepremiär 1979, faktum är att jag inte vet vilka år filmen hade Sverigepremiär, den verkar inte ens finnas med på hemsidan WILLDUBGURU)
Den hade Sverigepremiär 1965 men då var det inte alls vanligt att dubba live action i Sverige. Om man går efter Disney Vault systemet så borde den ha haft en andra nypremiär 1979 och då hade man ju redan prövat att dubba Peter och Draken.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2021 kl. 10:34:23
Den hade Sverigepremiär 1965 men då var det inte alls vanligt att dubba live action i Sverige. Om man går efter Disney Vault systemet så borde den ha haft en nypremiär 1979 och då hade man ju redan prövat att dubba Peter och Draken.

Okej, tack för din förklaring...

Då förmodar jag att också Sängknoppar och Kvastskaft antagligen skulle ha dubbats 1982 om man utgår ifrån din teori...?

Fast varken Mary Poppins, Sängknoppar och Kvastskaft eller Peter och Draken är "rena" spelfilmer...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 oktober 2021 kl. 10:36:24
Okej, tack för din förklaring...

Då förmodar jag att också Sängknoppar och Kvastskaft antagligen skulle ha dubbats 1982 om man utgår ifrån din teori...?

Nypremiär vart sjunde år har jag för mig att det ska vara enligt Disney Vault.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2021 kl. 10:38:54
Nypremiär vart sjunde år har jag för mig att det ska vara enligt Disney Vault.

Sängknoppar och Kvastskaft hade iallafall nypremiär under 1982!  :) (vilket är 10 år efter svenska urpremiären 1972)

I den här tråden har jag skrivit upp filmernas olika svenska premiärer; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5872.0

(mycket av den informationen som finns där har jag hämtat från såväl Disneyania som WILLDUBGURU)

Tyvärr har jag som sagt inte hittat någonting alls där om Mary Poppins svenska nypremiärer, men om någon råkar veta, hör av er direkt i den tråden!  :)

Adam Larsson

Kan göra ni omslag Janne Långben move?

Goliat

Citat från: Adam Larsson skrivet 21 december 2021 kl. 11:36:05
Kan göra ni omslag Janne Långben move?

Är det Moving day du menar från 1936 du menar? Eller menar du Filmen som i Movie med i?

MOA

Citat från: King Owl skrivet 21 december 2021 kl. 12:39:42
Är det Moving day du menar från 1936 du menar? Eller menar du Filmen som i Movie med i?
iMovie?

Goliat

Citat från: MOA skrivet 21 december 2021 kl. 14:02:15
iMovie?

Hen skrev Move och Move med i blir Movie. iMovie är väl rätt gammalt program och har inget med Långben att göra.  :P ;)

Steffan Rudvall

Citat från: King Owl skrivet 21 december 2021 kl. 15:05:59
Hen skrev Move och Move med i blir Movie. iMovie är väl rätt gammalt program och har inget med Långben att göra.  :P ;)
Han heter Adam och han menar Janne Långben The Movie på engelska A Goofy Movie.

MOA

Citat från: King Owl skrivet 21 december 2021 kl. 15:05:59
Hen skrev Move och Move med i blir Movie. iMovie är väl rätt gammalt program och har inget med Långben att göra.  :P ;)
Adam e en kille

Steffan Rudvall


Disneyfantasten