Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sofia den första

Startat av TonyTonka, 16 januari 2014 kl. 19:03:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 februari 2023 kl. 11:44:12Från och med den 5 mars kommer Sofia att ersättas av Spidey och hans fantastiska vänner på samma sändningstid. Det tycks vara någon sorts "småbarnsversion" av Spindelmannen. Visserligen ägs Marvel numera av Disney, men spontant känns det inte som något bra val, och inget som jag personligen kommer att titta på.
Båda serierna av Spidey och hans fantastiska vänner (en serie med halvtimmesavsnitt och en serie med 5-minutersavsnitt) finns på Disney+, och jag har sett något enstaka avsnitt. För de allra yngsta som älskar Spindelmannen (eller Spider-Man som de ju numera envisas med att kalla honom; vilket sakta men säkert kommer att driva mig till vansinne...!), och som är för unga för att se någon annan serie, är det säkert ett bra val och serien verkar vara hyfsat välgjord - men det är på tok för barnsligt för att fungera för en lite äldre publik, och redan när man kommer upp i 7 - 8 års ålder börjar man nog vara i överkant för den serien... :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 februari 2023 kl. 20:53:04Men dessbättre finns hela serien på Disney+, för det gör den väl, eller?
Visst finns alla fyra säsonger av Sofia den första på Disney+, men där finns tyvärr inte den svenska textningen som finns på SVT. Dels gör det förstås att hörselskadade och döva inte kan se serien, och dels hade man med texten kunnat kombinera med originalversion för att även kunna se serien i textad originalversion (istället för att bli "tvingad" att se den i dubbad form)... :(
(På Disney+ har serien ljudspår på 22 olika språk, däribland svenska, norska, danska, finska och engelska - men bara textning på engelska plus några andra språk som få personer i Sverige lär tala)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2023 kl. 21:31:33Båda serierna av Spidey och hans fantastiska vänner (en serie med halvtimmesavsnitt och en serie med 5-minutersavsnitt) finns på Disney+, och jag har sett något enstaka avsnitt. För de allra yngsta som älskar Spindelmannen (eller Spider-Man som de ju numera envisas med att kalla honom; vilket sakta men säkert kommer att driva mig till vansinne...!), och som är för unga för att se någon annan serie, är det säkert ett bra val och serien verkar vara hyfsat välgjord - men det är på tok för barnsligt för att fungera för en lite äldre publik, och redan när man kommer upp i 7 - 8 års ålder börjar man nog vara i överkant för den serien... :(
Och jag som läste serien redan på sextiotalet minns att figuren hette Spindeln i sina första svenska serietidningar... :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2023 kl. 21:31:33Visst finns alla fyra säsonger av Sofia den första på Disney+, men där finns tyvärr inte den svenska textningen som finns på SVT. Dels gör det förstås att hörselskadade och döva inte kan se serien, och dels hade man med texten kunnat kombinera med originalversion för att även kunna se serien i textad originalversion (istället för att bli "tvingad" att se den i dubbad form)... :(
Återigen undrar man varför SVT har så svårt för att avsluta serier som de har börjat sända? Det finns ett drygt tjugotal avsnitt av Sofia den första som SVT aldrig har visat, främst från tredje säsongen, men även ett mindre antal från fjärde. Men i stället för att göra klart jobbet startade de om serien från början för ett år sen. :(

Anders M Olsson

Det kan kanske vara på sin plats med en varning för att alla avsnitt av de innevarande säsongerna av Disneydags och Sofia den första kommer att försvinna från SVT Play redan på tisdag i nästa vecka, den 28 februari.

Så ni som brukar tanka ner avsnitten, passa på innan de försvinner. I värsta fall kommer nästa helgs avsnitt bara att ligga kvar ett par dagar, och i så fall blir det bråttom.

Anders M Olsson

Nu kan man verkligen undra vad SVT håller på med. Dagens avsnitt av Sofia den första var första delen av dubbelavsnittet Prinsessan Evys förbannelse, men nu finns det inte fler avsnitt av serien tablålagda.

Hur kan man sluta sända en serie mitt i ett oavslutat dubbelavsnitt? :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 februari 2023 kl. 09:06:19Nu kan man verkligen undra vad SVT håller på med. Dagens avsnitt av Sofia den första var första delen av dubbelavsnittet Prinsessan Evys förbannelse, men nu finns det inte fler avsnitt av serien tablålagda.

Hur kan man sluta sända en serie mitt i ett oavslutat dubbelavsnitt? :(
Ja, det undrar jag också - det verkar ju fullständigt obegripligt. Nog för att SVT betett sig ologiskt förut, men det här klår ju alla rekord... :(

Anders M Olsson

Jag ställde frågan till SVT och har nu fått svar:
CitatJust nu har vi inte rättigheterna till att visa avsnitten men vi jobbar på att köpa tillbaks dessa.

Det låter som ett halvt löfte om att serien kommer tillbaka, men är ändå inte svar på den egentliga frågan: Hur kunde det bli så tokigt att SVT slutar sända serien mitt i ett avsnitt?

Man tycker att minst en av parterna, Disney eller SVT, borde ha reagerat på att det senaste avsnittet inte var avslutat. När Disney säljer sändningsrätter tycker man att det naturliga skulle vara att det baseras på hela säsonger, inte på ett visst antal avsnitt där avtalet kan ta slut mitt i en säsong, eller t.o.m. - som i det här fallet - mitt i ett avsnitt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2023 kl. 08:32:06Man tycker att minst en av parterna, Disney eller SVT, borde ha reagerat på att det senaste avsnittet inte var avslutat. När Disney säljer sändningsrätter tycker man att det naturliga skulle vara att det baseras på hela säsonger, inte på ett visst antal avsnitt där avtalet kan ta slut mitt i en säsong, eller t.o.m. - som i det här fallet - mitt i ett avsnitt.
Jag håller fullständigt med, och minst sagt märkligt - det enda logiska vore ju att sälja visningsrätter för hela säsonger, eller på sin höjd halva säsonger om det finns logiska indelningar av långa säsonger.

Och någon av parterna borde ju verkligen ha reagerat för länge sedan på att SVTs kontrakt skulle avslutas med ett fortsättningsavsnitt, för att då ta kontakt med motparten och försöka få till en lösning...

gstone

Förlåt men jsg orkar inte kolla igenom hela ämenet.

Vem spelar Prinsessan Charlotte ?

Hon är med avsinttet " Beauty is the Beast". ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vem spelar kung Rolands mamma på svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 maj 2023 kl. 22:02:40Irene Lindh.
Tack så mycket. :D :D

Disney plus har kassa credits för serien.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2021 kl. 23:33:37Okej, då har jag sett om volym 8 och filmat creditlistorna (det är några av avsnitten från säsong 3);

Det Hemliga Biblioteket (The Secret Library) (avsnitt 60);

>Sofia = Malva Goldmann

>Faster Tilda = Sharon Dyall

>Kaninen Klöver = Niklas Gabrielsson

>Merida = Amy Diamond

>Flygande Hästen Minimus = Pierre Tafvelin

>Flygande Hästen Mazzimo (Minimus bror) = Karl Rydberg

>Flygande Hästen Tempest = Mikaela Tidermark

>Flygande Hästen Ellegra = Sharon Dyall

>Flygande Hästen Athena = Anna Isbäck

>Flygande Hästen Marshand = Ole Ornered

>Prins Roderick = Andreas Andersson

>Gavin = Niklas Gabrielsson

>Berättaren = Ole Ornered

Regi: Daniel Sjöberg

Översättning: Ola Norman

Kreativ ledning: Michael Rudolph

Inspelningsstudio: SDI Media
Minnes jag rätt har Merida en sång i det har avsinttet ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 27 maj 2023 kl. 21:51:27Minnes jag rätt har Merida en sång i det har avsinttet ?

Nej, Merida sjunger inte alls där, istället är det Sofia som sjunger.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2023 kl. 21:56:34Nej, Merida sjunger inte alls där, istället är det Sofia som sjunger.

Marcusen

Varför ser Sofia så konstig ut?