Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Thomasinas äventyr (The Three Lives of Thomasina, 1963)

Startat av E, 22 maj 2018 kl. 11:55:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Det finns en Disneyfilm som heter Thomasinas Äventyr som hade premiär 1963. Men jag undrar som den har släppts på DVD i Sverige. Det står på svensk filmdatabas att den har visats på SVT1 och SVT2 år 1996. Jag skulle gärna vilja se den

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 22 maj 2018 kl. 11:55:41
Det finns en Disneyfilm som heter Thomasinas Äventyr som hade premiär 1963. Men jag undrar som den har släppts på DVD i Sverige. Det står på svensk filmdatabas att den har visats på SVT1 och SVT2 år 1996. Jag skulle gärna vilja se den så jag undrar om den har släppts i Sverige

Hejsan!
Nej, den har tyvärr inte släppts i Sverige, och verkar bara finnas på DVD och VHS i USA.  :)

Jag hittar inget om att filmen heller gick ursprungligen på bio i Sverige.

Daniel Hofverberg

The Three Lives of Thomasina har inte genomgått censurgranskning i Sverige, så därigenom kan vi dra slutsatsen att den inte visats på bio. Såvitt jag vet har filmen heller varken släppts på VHS eller DVD i Sverige, eller i något annat skandinaviskt land för den delen.

Mycket riktigt sändes filmen två gånger på SVT 1996, men det verkar också vara de enda visningarna i Sverige. Med all säkerhet lär SVTs sändningar ha varit i textad originalversion, då det förefaller extremt osannolikt att de skulle ha kostat på en dubbning till två ynka TV-visningar...

Tyvärr verkar filmen vara i det närmaste bortglömd i merparten av världen, och jag hittar inget om någon DVD-release i något europeiskt land - åtminstone verkar den inte ha släppts på DVD i Storbritannien, Tyskland, Frankrike eller Spanien (bara på VHS). Däremot har filmen som sagt släppts på DVD i USA, så vill man se filmen är nog den amerikanska region 1-utgåvan det säkraste kortet. Inte heller den verkar dock helt lätt att få tag i, och för närvarande är det ingen av säljarna på Amazon med filmen som skickar till Sverige... :(

Daniel Hofverberg

Kom ihåg att det blir en ganska dyr affär i och med PostNords nya regler och avgift på 75 kronor (utöver momsen) på alla paket utanför EU; om man nu inte lyckas hitta någon säljare från något EU-land som säljer filmen...

TrondM

Utmelding av EU er en lang prosess, så Storbritannia er EU-land i ett eller to år til.

Daniel Hofverberg

Jo, Storbritannien är ju lugnt i åtminstone ett år till. Och innan dess hoppas jag att Postens och Tullverkets sjuka regler har hunnit ändras...

Daniel Hofverberg

Trevligt att du tycker om den - jag har inte själv köpt eller sett filmen än, så jag kan inte uttala mig. Hursomhelst räcker det dock med en tråd om den här filmen, så du behöver inte skapa en ny tråd bara för att skriva det här. :)