Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 januari 2024 kl. 14:18:15Är det så konstigt att de håller sig till remakes när folk attackerar dem med dålig kritik så fort de försöker göra något nytt? "Den ser ofärdig ut!" "En AI kunde ha gjort det bättre!" Försök att nå upp till disneyklassikernas kvalitet själva då! Vad man än gör som är nytt går det inte det kan vara riktigt bra men blir aldrig lika stort som något vi levt med i 70 år
Tro mig, Disney (som företag) ger blanka fan i vad folk faktiskt tycker om dem. Allt handlar om stålar.

Man kan både kritisera Disney's live action filmer OCH Wish. För båda suger röv, på helt olika sätt. Disney har dessutom bevisat gång på gång att de KAN göra bra filmer. Encanto är fortfarande en av mina absoluta favorit-filmer de någonsin har gjort, Moana och Zootopia är också bangers trots sina brister och Frozen slog igenom så hårt som den gjorde av en anledning.

Men Disney är bekväma. De vågar inte utsätta sitt varumärke för något som potentiellt kan tappa för många kunder och göra dem oförmögna att sälja sig dit de vill, och de behöver inte göra det heller. Disney sitter inte på pottkanten, de är en av de mest förmögna och inflytelserika företagen i världen. Så länge de fortsätter göra filmer som går med vinst så är de nöjda. Då får vi filmer som de nya live action filmerna (vilka är skräp men har sålt ofantligt bra, vilket är allt de bryr sig om). Vi får också Ralph Breaks the Internet, Raya and the Last Dragon och Strange world - filmer som känns som Disney verkligen inte give a single crap, för att de inte gör det. Även Frozen 2 var ihopkastad alldeles för snabbt i ett hopp om att tjäna in så mycket som möjligt på Frozen och det skadar filmen på många sätt.

Sedan har vi Wish, som är deras uppenbart slarvigaste och tunnaste film någonsin. Den har ingen passion - i varken story, musik eller stil. Disney blev så bekväma i sitt brand att de inte gav en single fuck när det kommer till Wish för de visste att folk kommer se den ändå, för de är Disney, så varför bry sig? Disney försöker emulera dagens animations-företag som har mer passion och glädje i sina projekt såsom Sony Pictures och Dreamworks, men i sin lathet och bekvämlighet lyckas de snarare hamna närmare och närmare Illumination i kvalité (vilket är ironiskt med tanke på att Illumination istället börjar göra bättre filmer på senare år).

Det är synd för det finns uppenbart fortfarande en vilja hos Disney att fortsätta göra filmer, men de måste hitta sin passion igen.

De är en jävla tur för dem att de äger Pixar, för Pixar vågar i alla fall göra utmanande filmer och har alltid mycket själ i sina filmer. De når inte toppen varje gång men eftersom de vågar experimentera och lita på sin kreativitet får vi också filmer som Soul, Turning Red, Elemental, Coco och Inside Out. Disney hade aldrig ens vågat försöka göra någon av dessa.

Disney har varit avundsjuka på Pixar sedan 1995 när Toy Story släpptes och blev en hit, och ett tag var det intressant att se dem försöka emulera Pixar och faktiskt TESTA lite - då fick vi filmer som t.ex. Emperor's New Groove, Chicken Little, Big Hero 6 och Wreck it Ralph. Alla de filmerna är inte mästerverk, men de är intressanta. De har passion.

När Disney slutade försöka vara Pixar (för Pixar var - och är - alltid fem steg före dem) blev de lata.

På det sista du sa: Animations-studior pumpar ut FANTASTISKA filmer varje år. Varje år kommer det nya filmer som utmanar på olika sätt, vissa är absolut moderna och utvecklar nya system och stilar som matchar den moderna publiken (se Spider-verse-filmerna och Puss in Boots 2) men också handritade filmer och filmer som emulerar klassiska verk. Problemet är att bara kolla på de största företagen och se vad de gör.

Det görs bra animerade filmer fortfarande - de görs bara inte nödvändigtvis av Disney.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Tro mig, Disney (som företag) ger blanka fan i vad folk faktiskt tycker om dem. Allt handlar om stålar.
Nja, kanske inte allt, det är mest deras nyinspelningar, men huvudanimationsstudion och systerstudion Pixar tycker jag lägger passion i sina filmer.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Man kan både kritisera Disney's live action filmer OCH Wish. För båda suger röv, på helt olika sätt.
Oavsett vad man som individ tycker om dessa så är "röv" en oerhört rejält, kraftig, hård, stark och överdrivet ord och något som man till varje pris ska undvika att säga om dem! (eller om något överhuvudtaget, för den delen) Det är inte ett respektabelt ord, det är det fulaste ord som någonsin funnits!

Hursomhelst, jag ÄLSKAR Önskan och kan inte riktigt se problemet med den, visst den kanske inte är "superoriginell" direkt, men fortfarande en film som har allt, trots att den på intet sätt är perfekt och felfri.

Kan dock hålla med om deras nyinspelningar, möjligtvis med undantag med de två Dalmatiner-filmerna med Glenn Close, dessa ÄLSKAR jag, sen tycker jag att Berättelsen om Askungen är helt okej, medans Dumbo endast är okej, sen har jag fortfarande inte sett Pinocchio men tycker redan nu att det är deras absolut värsta.

(problemet med många av Disneys nyinspelningar är att de är detsamma som de tecknade fast sämre, ett problem som Djungelboken, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Lady och Lufsen, Den Lilla Sjöjungfrun och i synnerhet Pinocchio lider av)

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Disney har dessutom bevisat gång på gång att de KAN göra bra filmer. Encanto är fortfarande en av mina absoluta favorit-filmer de någonsin har gjort, Moana och Zootopia är också bangers trots sina brister och Frozen slog igenom så hårt som den gjorde av en anledning.
Alla dessa är väldigt bra filmer enligt mif, Frost var oväntat att den skulle bli så bra, men jag tycker filmen gjort sig förtjänt för sitt goda omdöme, och Zootropolis kan nog vara min absoluta favoritfilm från Disney-huvudstudion.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Men Disney är bekväma. De vågar inte utsätta sitt varumärke för något som potentiellt kan tappa för många kunder och göra dem oförmögna att sälja sig dit de vill, och de behöver inte göra det heller. Disney sitter inte på pottkanten, de är en av de mest förmögna och inflytelserika företagen i världen. Så länge de fortsätter göra filmer som går med vinst så är de nöjda. Då får vi filmer som de nya live action filmerna (vilka är skräp men har sålt ofantligt bra, vilket är allt de bryr sig om). Vi får också Ralph Breaks the Internet, Raya and the Last Dragon och Strange world - filmer som känns som Disney verkligen inte give a single crap, för att de inte gör det. Även Frozen 2 var ihopkastad alldeles för snabbt i ett hopp om att tjäna in så mycket som möjligt på Frozen och det skadar filmen på många sätt.
Här känner jag för att agera som försvarsadvokat, jag tycker att alla dessa är högkvalitativa och väldigt bra filmer.

Jag tycker iallafall inte att Disney är bekväma, de försöker verkligen, och oavsett vad man som individ tycker om dem så ska vi inte skylla allting på dem, både Covid-pandemin, kriget i Ukraina och strejkerna har varit i farten på senare år som satt käpparna i hjulen för många stora amerikanska företag vilket lett till dröjmål av deras produktioner...

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Sedan har vi Wish, som är deras uppenbart slarvigaste och tunnaste film någonsin. Den har ingen passion - i varken story, musik eller stil. Disney blev så bekväma i sitt brand att de inte gav en single fuck när det kommer till Wish för de visste att folk kommer se den ändå, för de är Disney, så varför bry sig?

Det är din subjektiva åsikt, men smaken är olika, och jag håller verkligen inte med dig, Önskan ÄR en högkvalitativ och riktigt bra film enligt min åsikt, och har både bra story, bra musik, väl skrivna karaktärer, bra sångnummer, osv. och jag tycker definitivt inte att den är varken tunn eller slarvig, animationsstilen är detsamma som Sofia Den Första och Elena Från Avalor.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Disney försöker emulera dagens animations-företag som har mer passion och glädje i sina projekt såsom Sony Pictures och Dreamworks, men i sin lathet och bekvämlighet lyckas de snarare hamna närmare och närmare Illumination i kvalité (vilket är ironiskt med tanke på att Illumination istället börjar göra bättre filmer på senare år).
Jag tycker att de flesta av Illuminations filmer är väldigt bra.

(Hop dock inte någon direkt höjdare för mig, Änder var visserligen betydligt bättre än den, men jag fann den inte riktigt lika bra som deras tidigare filmer och inte riktigt lika bra som jag hade hoppats på, men dålig var den absolut inte, utan ganska hyfsad och sevärd, Super Mario Bros Filmen som kom innan tycker jag var ganska bra även om den inte var riktigt lika bra som tidigare filmer)

Hos DreamWorks tycker jag att de flesta filmer var väldigt bra. (fast Hajar som Hajar var inte riktigt i närheten av samma nivå som många DreamWorks andra filmer)

Har fortfarande inte sett Babybossen-filmerna, Kapten Kalsong eller Ruby Havsmonstret, men tycker inte att de ser särskilt bra ut, ska dock kolla igenom dem när tillfälle ges.

Min personliga favoritfilm från DreamWorks kan nog vara Förfärlige Snömannen.

Sony Pictures tycker jag dock är överskattad som animationfröretag, jag tycker inte att det finns någon passion i deras filmer, visst det FINNS vissa bra filmer, som Hotell Transsylvanien 1, 2 & 3, Det Regnar Köttbullar och Surf's Up, och Smurfarna-filmerna är helt okej, men så har vi Emoji Filmen som är så illa det kan bli.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Det är synd för det finns uppenbart fortfarande en vilja hos Disney att fortsätta göra filmer, men de måste hitta sin passion igen.
De har fortfarande passion, sen vad man tycker om dem är ju i mång och mycket en smaksak.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33De är en jävla tur för dem att de äger Pixar, för Pixar vågar i alla fall göra utmanande filmer och har alltid mycket själ i sina filmer. De når inte toppen varje gång men eftersom de vågar experimentera och lita på sin kreativitet får vi också filmer som Soul, Turning Red, Elemental, Coco och Inside Out. Disney hade aldrig ens vågat försöka göra någon av dessa.
Jag ÄLSKAR majoriteten av Pixars storfilmer, framförallt Insidan Ut som kan vara deras bästa film i mitt tycke, och en av mina favoritfilmer.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Disney har varit avundsjuka på Pixar sedan 1995 när Toy Story släpptes och blev en hit, och ett tag var det intressant att se dem försöka emulera Pixar och faktiskt TESTA lite - då fick vi filmer som t.ex. Emperor's New Groove, Chicken Little, Big Hero 6 och Wreck it Ralph. Alla de filmerna är inte mästerverk, men de är intressanta. De har passion.

När Disney slutade försöka vara Pixar (för Pixar var - och är - alltid fem steg före dem) blev de lata.
Jag tycker definitivt inte att det var någon passion i Lilla Kycklingen, där känns det uppenbart att Disney inte ens försökte att vara Disney, jag skulle definitivt säga att det är Disney-huvudstudion absolut sämsta film utan minsta lilla tvivel, och många håller säkerligen med mig på den punkten. Det är den enda storfilm från Disney-huvudstudion som jag har riktigt svårt att gilla, den känns mer som en billig barnfilm än en påkostad familjefilm, med alltifrån story, karaktärer, animation, design, osv. och inte är den särskilt rolig heller, utan känns mer som en film för allra minsta åldersgruppen utan någon underhållning för äldre målgruppen och har inte klarat tidens tand speciellt väl, ingen annan utav Disney-huvudstudions filmer ser ut på det sättet, och det säger något eftersom Disney-huvudstudion var grundad i syfte att fungera som tidslös familjeunderhållning för alla åldrar, men i just det här fallet känns det som att Disney "klivit över kycklingen" så att säga.

(även Pixars svagaste film Bilar 2 har betydligt mer passion i jämförelse)

(massor av filmer utanför Disney har definitivt betydligt mer passion i jämförelse med den filmen)

(men å andra sidan var detta Disney-huvudstudions första 100% datoranimerade så det kan nog vara en förklaring)

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33På det sista du sa: Animations-studior pumpar ut FANTASTISKA filmer varje år. Varje år kommer det nya filmer som utmanar på olika sätt, vissa är absolut moderna och utvecklar nya system och stilar som matchar den moderna publiken (se Spider-verse-filmerna och Puss in Boots 2) men också handritade filmer och filmer som emulerar klassiska verk. Problemet är att bara kolla på de största företagen och se vad de gör.
Jag har fortfarande inte sett Spider-Verse filmerna, men tycker att de är lite väl överskattade, ska dock kolla in dem när tillfälle ges...

Men Mästerkatten 2 tycker jag faktiskt är lite överskattad, den är absolut inte dålig, utan hyfsad och sevärd med för det mesta bra animation och även en bra svensk dubbning, men det var en hel del aspekter med filmen som jag tycker drar ner den, för att inte överskrida maxlängden väljer jag att spara det till en annan gång.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33Det görs bra animerade filmer fortfarande - de görs bara inte nödvändigtvis av Disney.

Det är som sagt en smaksak, jag tycker att många av både Disneys och Pixars animerade storfilmer är underbara, även många animerade storfilmer från andra amerikanska företag.

Både Disney och andra stora amerikanska företag har många gånger bevisat att de även kan göra bra spelfilmer, jag såg Wonka på bio förra veckan och tyckte filmen var riktigt bra.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33

Jag har aldrig sett något av dessa filmer men tycker inte någon utav dem ser särskilt bra ut men ska se dem någon gång när tillfälle ges, tycker många produktioner gjorda speciellt för Netflix är lite väl överskattade, har hört att Nimona och Leo (som båda kom förra året) ska ha mottagits av bra kritik men tycker att båda är överskattade, ska dock kolla in båda när tillfälle ges.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2024 kl. 20:35:07Jag har aldrig sett något av dessa filmer -
Vilket var lite min poäng. Gillar också hur du inte gillar hur NÅGON av dem ser ut när jag literally ger dig minst fem olika animerings-stilar. Är dessutom inte Netflix som GJORT filmerna jag visade, de bara distribuerar dem och hjälper med viss finansiering - you know, eftersom alla animeringsföretag inte är troll-rika som Disney som kan ha sin egen streaming-kanal och kan snyta sig med pengar. Att säga att filmer på Netflix är överskattade är lite som att säga "jag tycker filmerna på TV4 är lite överskattade".

Överlag kom du inte med något motargument mot det jag sa förutom "jag gillar dessa filmer du inte gillar och tycker röv är det värsta ordet som finns" vilket gör diskussionen lite onödig. Du påpekade att Disney kan bli ledsna i ögat om man klagar på både deras live action-filmer och deras animerade filmer såsom Wish och Strange World och att det är svårt att göra film, varpå jag sa att nej - Disney bryr sig legit inte. Hade Disney brytt sig om vad folk faktiskt tyckte hade de slutat med live action-remakes runt samma tidpunkt som Alice-uppföljaren och Beauty and the Beast sågades av folket. Men eftersom de tjänar pengar på dem skiter de fullständigt i åsikter från gemene man.

Disney bryr sig när de går med förlust. Disney har också makt att medvetet pusha folk åt olika riktningar. Det finns en anledning till att det inte gick så övermäktigt bra för Treasure Planet och Atlantis på att sälja som folk hade hoppats, för Disney hade planer redan då att skrota sin 2D-animerings studio och då kunde de ju inte ha massa 2D-filmer som gick med massa vinst och blev hits - DÅ hade de ju fått kritik som hade påverkat.

Du får gilla Disney och deras live action filmer och Wish om du vill, är ingen som hindrar sig. Men att Disney som företag inte längre bryr sig om sina filmer är inte bara ett påhitt från mig som kommer från tomma intet.

Och det är inte så att jag VILL att det ska gå dåligt för Disney. Jag älskar Disney, Disney har varit en av mina största inspirationer när det kommer till berättande och animation sedan jag var i princip nyfödd. Satt och lipade som en barnunge när jag såg den här förra året:

Denna kortfilm för att fira studions 100-årsjubileum har all den magi man kan vänta sig av Disney. Den har energi, den har kärlek och det märks att de jobbat på den för att fånga det bästa studion har gett under alla år. Disney kan om de vill - vilket är anledningen till att det blir så sorligt att de bara inte bryr sig längre. Det är inte heller animerarnas fel eller de som jobbar under musens fel, der är snubbarna som sitter och styr företagets fel. Längtar tills den dagen kommer då Disney har lite mer magi igen (i fler filmer på raden än EN...).

Lilla My

Kommer ta tillfället i akt och visa lite fler animerade filmer som inte är från stora amerikanska företag och som folk borde checka in:

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 22:41:16Vilket var lite min poäng. Gillar också hur du inte gillar hur NÅGON av dem ser ut när jag literally ger dig minst fem olika animerings-stilar. Är dessutom inte Netflix som GJORT filmerna jag visade, de bara distribuerar dem och hjälper med viss finansiering - you know, eftersom alla animeringsföretag inte är troll-rika som Disney som kan ha sin egen streaming-kanal och kan snyta sig med pengar. Att säga att filmer på Netflix är överskattade är lite som att säga "jag tycker filmerna på TV4 är lite överskattade".

Överlag kom du inte med något motargument mot det jag sa förutom "jag gillar dessa filmer du inte gillar och tycker röv är det värsta ordet som finns" vilket gör diskussionen lite onödig. Du påpekade att Disney kan bli ledsna i ögat om man klagar på både deras live action-filmer och deras animerade filmer såsom Wish och Strange World och att det är svårt att göra film, varpå jag sa att nej - Disney bryr sig legit inte. Hade Disney brytt sig om vad folk faktiskt tyckte hade de slutat med live action-remakes runt samma tidpunkt som Alice-uppföljaren och Beauty and the Beast sågades av folket. Men eftersom de tjänar pengar på dem skiter de fullständigt i åsikter från gemene man.

Disney bryr sig när de går med förlust. Disney har också makt att medvetet pusha folk åt olika riktningar. Det finns en anledning till att det inte gick så övermäktigt bra för Treasure Planet och Atlantis på att sälja som folk hade hoppats, för Disney hade planer redan då att skrota sin 2D-animerings studio och då kunde de ju inte ha massa 2D-filmer som gick med massa vinst och blev hits - DÅ hade de ju fått kritik som hade påverkat.

Du får gilla Disney och deras live action filmer och Wish om du vill, är ingen som hindrar sig. Men att Disney som företag inte längre bryr sig om sina filmer är inte bara ett påhitt från mig som kommer från tomma intet.

Och det är inte så att jag VILL att det ska gå dåligt för Disney. Jag älskar Disney, Disney har varit en av mina största inspirationer när det kommer till berättande och animation sedan jag var i princip nyfödd. Satt och lipade som en barnunge när jag såg den här förra året:

Denna kortfilm för att fira studions 100-årsjubileum har all den magi man kan vänta sig av Disney. Den har energi, den har kärlek och det märks att de jobbat på den för att fånga det bästa studion har gett under alla år. Disney kan om de vill - vilket är anledningen till att det blir så sorligt att de bara inte bryr sig längre. Det är inte heller animerarnas fel eller de som jobbar under musens fel, der är snubbarna som sitter och styr företagets fel. Längtar tills den dagen kommer då Disney har lite mer magi igen (i fler filmer på raden än EN...).
Ja, jag såg den kortfilmen och jag tycker det är bland det vackraste som vår värld någonsin skådat...

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 23:03:08Kommer ta tillfället i akt och visa lite fler animerade filmer som inte är från stora amerikanska företag och som folk borde checka in:

Jag törs inte säga någonting mer...

gstone

Det är vilseledande att så många My Little Pony VHS använder DETTA omslag trots att dom innehåller avsnitt och den själva filmen som bilden faktiskt hör till >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 16:56:33De når inte toppen varje gång men eftersom de vågar experimentera och lita på sin kreativitet får vi också filmer som Soul, Turning Red, Elemental, Coco och Inside Out. Disney hade aldrig ens vågat försöka göra någon av dessa.
Jag skulle vilja påstå att de vågar, de gjorde ju Encanto som jag tycker påminner väldigt mycket om om Coco. 

Men jag håller med om Disney blivit lite för bekväma.

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2024 kl. 22:41:16Disney bryr sig när de går med förlust. Disney har också makt att medvetet pusha folk åt olika riktningar. Det finns en anledning till att det inte gick så övermäktigt bra för Treasure Planet och Atlantis på att sälja som folk hade hoppats, för Disney hade planer redan då att skrota sin 2D-animerings studio och då kunde de ju inte ha massa 2D-filmer som gick med massa vinst och blev hits - DÅ hade de ju fått kritik som hade påverkat.

Förlåt om jag låter dum nu, men på vilket sätt pushade Disney folk så att det inte gick så bra för Skattkammarplaneten och Atlantis (för övrigt är båda de filmerna underskattade enligt mig, men det är förstås en smaksak), gav de order till filmskaparna att göra filmerna sämre, eller menar du att marknadsföringen var medvetet sämre/mindre? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 21 januari 2024 kl. 21:53:38Jag skulle vilja påstå att de vågar, de gjorde ju Encanto som jag tycker påminner väldigt mycket om om Coco.

Men jag håller med om Disney blivit lite för bekväma.

Förlåt om jag låter dum nu, men på vilket sätt pushade Disney folk så att det inte gick så bra för Skattkammarplaneten och Atlantis (för övrigt är båda de filmerna underskattade enligt mig, men det är förstås en smaksak), gav de order till filmskaparna att göra filmerna sämre, eller menar du att marknadsföringen var medvetet sämre/mindre? ^^
Precis! Tror 100% de såg hur bra det gick för Coco och vågade då också satsa på Encanto lite. Encanto har också många människor i bakgrunden som såg till att den blev så bra som möjligt, många eldsjälar som jobbade på den.

Marknadsföringen var medvetet väldigt kass för dessa filmer. Konstigt nog fick Lilo & Stitch - som kom mellan dessa två filmer - mycket bättre marknadsföring, för de ville verkligen sälja Lilo & Stitch.

Just varför Treasure Planet floppade suger mest av allt, för den är fortfarande en av Disney's bästa animerade filmer, och Jeffrey Katzenröv sabbade den medvetet efter att lovat duon bakom den att de skulle få göra filmen i många år. Den här videon pratar en del om det i slutet, 27:10 och framåt:

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 21 januari 2024 kl. 23:51:54Precis! Tror 100% de såg hur bra det gick för Coco och vågade då också satsa på Encanto lite. Encanto har också många människor i bakgrunden som såg till att den blev så bra som möjligt, många eldsjälar som jobbade på den.

Marknadsföringen var medvetet väldigt kass för dessa filmer. Konstigt nog fick Lilo & Stitch - som kom mellan dessa två filmer - mycket bättre marknadsföring, för de ville verkligen sälja Lilo & Stitch.

Just varför Treasure Planet floppade suger mest av allt, för den är fortfarande en av Disney's bästa animerade filmer, och Jeffrey Katzenröv sabbade den medvetet efter att lovat duon bakom den att de skulle få göra filmen i många år. Den här videon pratar en del om det i slutet, 27:10 och framåt:

Var det bara Disney som gjorde så tro, eller gjorde andra filmbolag så också för att "bli av med" de 2D-animerade filmerna?  ???

Synd är det i alla fall, jag tycker både Atlantis, Skattkammarplaneten, Björnbröder och Kogänget är underskattade, men å andra sidan kom alla de filmerna när jag var barn, så jag kan inte utesluta att det är nostalgin som talar.

Tyckte även förr att Kejsarens nya stil var underskattad, men det verkar som den generellt är mer uppskattad än de tidigare nämna filmerna.

Men då undrar jag, var kommer Lilo & Stitch in i bilden, den släpptes ju mellan Atlantis och Skattkammarplaneten, råkade den bara bli en hit eller hade Disney tänkt släppa den tidigare?

För övrigt tycker jag ändå att de filmerna fick rätt så bra marknadsföring här i Sverige, men å andra sidan knarkade jag Kalle Anka & Co, och där stod det alltid om de nya disneyfilmerna. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Det är så halt där jag bor att jag hade problem bara att kom till min ytterdörr från taxin 😫😩😢

Jag var så lätt halka 😣
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Jag borde bet Daniel att skriva av och lägga up credits till Pup Star filmerna medan dom bortförande fanas på Netflix.

Jag ångar verkligen att jag inte gjord det :-\
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 januari 2024 kl. 18:34:40Jag borde bet Daniel att skriva av och lägga up credits till Pup Star filmerna medan dom bortförande fanas på Netflix.

Jag ångar verkligen att jag inte gjord det :-\
Pup Star 2 har jag uppskrivet dubbcredits till - jag trodde att jag redan hade publicerat den, men antingen har den försvunnit eller också missade jag att lägga upp den. På datorn är den tidsstämplad till den 1 maj 2020.

Fler än så har jag dock inte sett till på Netflix med svenskt tal, så är du säker att det funnits fler filmer (typ den första filmen) som haft svensk dubbning?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2024 kl. 20:33:26Pup Star 2 har jag uppskrivet dubbcredits till - jag trodde att jag redan hade publicerat den, men antingen har den försvunnit eller också missade jag att lägga upp den. På datorn är den tidsstämplad till den 1 maj 2020.
Kanske bara var den  ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]