Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  7 mars 2024 kl. 16:38:21Kollar man rollistorna på Disneyfilmer förr, det är dramatenskådisar kryddat med genier av sin generation som Beppe Wolgers och John Harrysson :D

Annat är det idag :( :'(
Hur då annat? Du älskar kändisar och det är ju fortfarande det

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 mars 2024 kl. 17:51:00Hur då annat? Du älskar kändisar och det är ju fortfarande det
Kan jag ta bort ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  8 mars 2024 kl. 12:37:54Mumintrollen har gåt med i Black Lives Matterr nonsenset >:( :( med https://www.moviezine.se/nyheter/snusmumriken-slass-mot-polisen-i-nytt-mumin-spel-som-slapps-idag
Har du läst Farlig midsommar någon gång? Ganska självklart i böckerna att Snusmumriken inte lyssnar på auktoritärer.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Scoobydoofan1

Vad är det som pågår när det gäller kollektivtrafiken, särskild när det gäller snabbtåg osv, byggs nya linjer och ökas hastigheten när det gäller hur snabba tågen är? Det behövs en ökning av tåg och snabbtåg för att kollektivtrafiken blir bara värre med tiden. Är det nån som har nyheter om det?

Fred

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 mars 2024 kl. 03:32:28Vad är det som pågår när det gäller kollektivtrafiken, särskild när det gäller snabbtåg osv, byggs nya linjer och ökas hastigheten när det gäller hur snabba tågen är? Det behövs en ökning av tåg och snabbtåg för att kollektivtrafiken blir bara värre med tiden. Är det nån som har nyheter om det?
Gäller det i hela Sverige eller bara delar av landet? Jag har inte åkt kollektivt på flera år.

Scoobydoofan1

Citat från: Fred skrivet  9 mars 2024 kl. 07:01:40Gäller det i hela Sverige eller bara delar av landet? Jag har inte åkt kollektivt på flera år.
Det gäller hela landet, där det borde förbättras när det gäller spårvagn, snabbtåg och allt annat för att försöka ta bort bilar från vägarna så att det blir mindre trafik, mindre slöseri på import av bensin osv, om Tokyo har en så hög standard av tåg och snabbtåg, varför kan då Stockholm och andra städer i Sverige inte göra det? Har inte det varit brist på investeringar inom tåg och snabbtåg i många år nu? Det borde fixas ordentligt så att hela landet kan utnyttja det till sin fördel med att minska användningen av bilar och flygplan och öka kvalitén, kapacitet och göra tågen snabbare naturligtvis, inte som Shinkansen i Japan men nånting liknande med att tågen borde vara snabbare och inte använda disesel eller nånting som behöver importeras från utomlands.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 mars 2024 kl. 03:32:28Vad är det som pågår när det gäller kollektivtrafiken, särskild när det gäller snabbtåg osv, byggs nya linjer och ökas hastigheten när det gäller hur snabba tågen är? Det behövs en ökning av tåg och snabbtåg för att kollektivtrafiken blir bara värre med tiden. Är det nån som har nyheter om det?
Ärligt talat har nog inte nuvarande regering satsat minsta lilla på tågtrafik, som ju tyvärr är kraftigt eftersatt över hela landet - och tidigare regeringar de senaste decennierna har heller inte satsat alls så mycket som hade behövts på järnvägar. :(

När det gäller övrig kollektivtrafik, d.v.s. framförallt bussar, så är det väl regionernas och kommunernas ansvar; och där vågar jag nog påstå att det varierar kraftigt över landet - och kan till och med variera kraftigt inom en och samma kommun. Där jag bor är exempelvis busstrafiken hyfsat väl fungerande, åtminstone till och från centrala Skellefteå, men det räcker med att ta sig en knapp mil härifrån för att hitta orter där det bara går bussar 1 - 2 gånger om dagen; så att man inte ens kan ta sig till jobbet och tillbaka hem igen samma dag...

Citat från: Fred skrivet  9 mars 2024 kl. 07:01:40Gäller det i hela Sverige eller bara delar av landet? Jag har inte åkt kollektivt på flera år.
Hela landet, men i varierande utsträckning. Även om järnvägarna är eftersatta överallt, så finns det ändå skapligt fungerande tågtrafik mellan storstäderna (inte bra, men hjälpligt); men hamnar man utanför storstäderna blir det sämre. Skellefteå har exempelvis inte haft någon persontrafik på tåg sedan 1987, och redan sedan 1950-talet började den bli mindre och mindre använd.

Norr om Umeå tror jag nog att tågtrafik överlag fungerar väldigt dåligt; därmed inte sagt att det fungerar bra någonstans.

Mathilda Gustafsson

I Malmö har de lagt 700 miljoner på stadsbussar som inte längre tillverkas så jag vet inte om pengarna bara försvunnit men hur som helst dåligt för kollektivtrafiken

https://www.bussmagasinet.se/2024/03/ekonomisk-kris-for-busstillverkaren-van-hool-slutar-med-stadsbussar/

Scoobydoofan1

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 mars 2024 kl. 11:49:15I Malmö har de lagt 700 miljoner på stadsbussar som inte längre tillverkas så jag vet inte om pengarna bara försvunnit men hur som helst dåligt för kollektivtrafiken

https://www.bussmagasinet.se/2024/03/ekonomisk-kris-for-busstillverkaren-van-hool-slutar-med-stadsbussar/
Menar du att pengarna försvann i luften? Vad hände med bussarna då?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 mars 2024 kl. 04:30:24Menar du att pengarna försvann i luften? Vad hände med bussarna då?
Skånetrafiken har inte kommenterat det här men de har beställt bussar av den tillverkaren och baserat sina framtidsplaner för kollektivtrafiken i Malmö på just deras bussar...

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 mars 2024 kl. 09:06:16Skånetrafiken har inte kommenterat det här men de har beställt bussar av den tillverkaren och baserat sina framtidsplaner för kollektivtrafiken i Malmö på just deras bussar...
Jag har inte sett något om det i Sydsvenskan heller. För ett par månader sen var det en insändare som beskrev Van Hool-bussarna som monsterbussar, och det får jag nog hålla med om. Stora delar av Malmö är upp- och nervänt p.g.a. ombyggnader av gatunätet för att ge plats åt monstren. Bara det måste kosta en vacker slant, och ställer till stora problem för trafikanter och näringsidkare som har affärer på de avstängda gatorna.

Det borde räcka med vanliga ledbussar som inte behöver några speciella anpassningar. Lite fler avgångar i rusningstid borde vara ett enklare sätt att lösa eventuella problem med kapaciteten. Bara för att en buss är lång blir den ingen spårvagn!

Man kan undra hur det kommer att gå nu när Van Hool lägger ner tillverkningen. Finns det andra tillverkare som gör liknande bussar, eller kommer Skånetrafiken att köra med vanliga bussar, så att hela det omfattande och dyra ombyggnadsarbetet var onödigt?

A

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 mars 2024 kl. 11:18:21Jag har inte sett något om det i Sydsvenskan heller. För ett par månader sen var det en insändare som beskrev Van Hool-bussarna som monsterbussar, och det får jag nog hålla med om. Stora delar av Malmö är upp- och nervänt p.g.a. ombyggnader av gatunätet för att ge plats åt monstren. Bara det måste kosta en vacker slant, och ställer till stora problem för trafikanter och näringsidkare som har affärer på de avstängda gatorna.

Det borde räcka med vanliga ledbussar som inte behöver några speciella anpassningar. Lite fler avgångar i rusningstid borde vara ett enklare sätt att lösa eventuella problem med kapaciteten. Bara för att en buss är lång blir den ingen spårvagn!

Man kan undra hur det kommer att gå nu när Van Hool lägger ner tillverkningen. Finns det andra tillverkare som gör liknande bussar, eller kommer Skånetrafiken att köra med vanliga bussar, så att hela det omfattande och dyra ombyggnadsarbetet var onödigt?
24 meter långa bussar fanns i Göteborg innan gjorda av Volvo kanske kan de tillverka något liknande för Malmö

Mathilda Gustafsson

Jag undrar om Malmö stad, Skånetrafiken och Nobina har förlorat sina pengar? Har 700 miljoner bara försvunnit så där för att bussarna inte tillverkas längre?