Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Grattis på födelsedagen!

Startat av Mathilda Gustafsson, 9 augusti 2020 kl. 19:54:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Forumemedlemmen Igthorn fyllde 39 igår, nu har han inte varit aktiv på ett bra tag, men jag hoppas att han fick en fin födelsedag igår.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 januari 2024 kl. 10:36:53Han tänker nog inte pensionera sig när som helst, kommer snart nostalgitrippa till första programmet jag hörde honom i, kommer bli galet
Hasse Jonsson gick i pension alldeles nyligen, är jag nästan hundra på att jag läste. Men jag är övertygad om att han kommer fortsätta som skådespelare, även om han inte längre är fast anställd på Eurotroll.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2024 kl. 19:58:17Hasse Jonsson gick i pension alldeles nyligen, är jag nästan hundra på att jag läste. Men jag är övertygad om att han kommer fortsätta som skådespelare, även om han inte längre är fast anställd på Eurotroll.
Är Jonas Bergström, Irene Lindh, Per Sandborgh och Stephan Karlsén också pensionerade? (alla fyra är över 70 år gamla men är fortfarande verksamma i dubbningssammanhang)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2024 kl. 20:18:45Är Jonas Bergström, Irene Lindh, Per Sandborgh och Stephan Karlsén också pensionerade? (alla fyra är över 70 år gamla men är fortfarande verksamma i dubbningssammanhang)
Såvitt jag vet har ingen av dessa någon fast anställning, och kan således per definition inte gå i pension. De kan sluta jobba, men inte gå i pension i egentlig mening. Det är ju bara när man har fasta jobb som man faktiskt kan gå i pension, medan frilansuppdrag kan man ta sig an även efter pensionsåldern.

Men såvitt jag vet är 69 år den senaste pensionsåldern i Sverige, så efter det kan man i normalfallet egentligen inte längre ha fasta jobb. Du kan förstås fortsätta ha frilansuppdrag efter det, och kanske även tillfälliga projektanställningar och vikariat, men inte "vanliga" tillsvidareanställningar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2024 kl. 20:35:51Såvitt jag vet har ingen av dessa någon fast anställning, och kan således per definition inte gå i pension. De kan sluta jobba, men inte gå i pension i egentlig mening. Det är ju bara när man har fasta jobb som man faktiskt kan gå i pension, medan frilansuppdrag kan man ta sig an även efter pensionsåldern.

Men såvitt jag vet är 69 år den senaste pensionsåldern i Sverige, så efter det kan man i normalfallet egentligen inte längre ha fasta jobb. Du kan förstås fortsätta ha frilansuppdrag efter det, och kanske även tillfälliga projektanställningar och vikariat, men inte "vanliga" tillsvidareanställningar.
Har inte Irene Lindh haft fast anställning på Dramaten?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2024 kl. 19:58:17Hasse Jonsson gick i pension alldeles nyligen, är jag nästan hundra på att jag läste. Men jag är övertygad om att han kommer fortsätta som skådespelare, även om han inte längre är fast anställd på Eurotroll.
Men Shit! Vad har han pensionerat sig från om han fortsätter som skådespelare?

Skokaka

Grattis, käre Hasse och Igthorn! ;D 

Men.. Hasse har slutat?!? NEJ! :'(

BPS

Citat från: MOA skrivet  6 januari 2024 kl. 21:01:15Men Shit! Vad har han pensionerat sig från om han fortsätter som skådespelare?
Från att vara regissör och ljudtekniker. Alltså han har inget fast jobb på Eurotroll längre. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 januari 2024 kl. 20:46:06Har inte Irene Lindh haft fast anställning på Dramaten?
Jag är inte helt säker, men jag tror precis som du att Irene Lindh åtminstone periodvis har varit anställd på Dramaten.

Men knappast de senaste 10 åren i alla fall, då hon ju är 78 år gammal nu - men hon är ju fortfarande med i en pjäs på Dramaten just nu, men det är väl med största sannolikhet som frilansare.

Citat från: MOA skrivet  6 januari 2024 kl. 21:01:15Men Shit! Vad har han pensionerat sig från om han fortsätter som skådespelare?
Du glömmer bort den lilla detaljen att hans huvudsakliga yrke alltid har varit som ljudtekniker, regissör och nu senast teknisk chef på Eurotroll...

Jag gissar att han även tidigare har frilansat som skådespelare och fått kollektivavtalets sedvanliga timlöner för de insatserna, även fast han sällan behövt resa mer än några meter när han blivit anlitad som skådis...

MOA

MOA

Idag fyller Daniel Åhs 36 men han har inte varit aktiv på 15 år, han bara försvann & tog intervjuerna med sig. Någon som har någon aning om vad han gör idag?

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 11 januari 2024 kl. 18:48:06Idag fyller Daniel Åhs 36 men han har inte varit aktiv på 15 år, han bara försvann & tog intervjuerna med sig. Någon som har någon aning om vad han gör idag?
Jag kan väl säga grattis, men jag vet tyvärr inget om honom... Nu är jag nyfiken om honom.

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 11 januari 2024 kl. 22:49:20Jag kan väl säga grattis, men jag vet tyvärr inget om honom... Nu är jag nyfiken om honom.
Daniel Åhs är personen som spelade in Dubbningshemsidans ursprungliga intervjuer; d.v.s. alla videointervjuer utom den senaste med Robert Cronholt:
https://www.dubbningshemsidan.se/intervjuer/

Därutöver spelade han också in en intervju med Annica Smedius, som tyvärr fick stora problem med ljudet - då hans mikrofon var så rundupptagande att han fick med ljudet från varenda fordon som existerar i Stockholms län (ungefär); fanns det bilar några mil bort kan man säkert höra dessa också på intervjun... Jag har råmaterialet till den intervjun, men jag vet tyvärr inte om den kommer gå att använda då bakgrundsljudet alltför ofta överröstar henne.

Han hade lovat att spela in en ny intervju med Annica Smedius som kompensation för det dåliga ljudet, men i samband med det började han studera och "försvann" därför i ganska många år (och har fortfarande inte hört av sig igen); därav avsaknaden av intervjuer det senaste decenniet... :(

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2024 kl. 02:22:16Daniel Åhs är personen som spelade in Dubbningshemsidans ursprungliga intervjuer; d.v.s. alla videointervjuer utom den senaste med Robert Cronholt:
https://www.dubbningshemsidan.se/intervjuer/

Därutöver spelade han också in en intervju med Annica Smedius, som tyvärr fick stora problem med ljudet - då hans mikrofon var så rundupptagande att han fick med ljudet från varenda fordon som existerar i Stockholms län (ungefär); fanns det bilar några mil bort kan man säkert höra dessa också på intervjun... Jag har råmaterialet till den intervjun, men jag vet tyvärr inte om den kommer gå att använda då bakgrundsljudet alltför ofta överröstar henne.

Han hade lovat att spela in en ny intervju med Annica Smedius som kompensation för det dåliga ljudet, men i samband med det började han studera och "försvann" därför i ganska många år (och har fortfarande inte hört av sig igen); därav avsaknaden av intervjuer det senaste decenniet... :(
Annica Smedius? Wow, snacka om tur att ha träffat henne... Men synd att höra att vi inte vet vad som pågår med honom... Nu för tiden. :-\

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 12 januari 2024 kl. 02:23:55Annica Smedius? Wow, snacka om tur att ha träffat henne... Men synd att höra att vi inte vet vad som pågår med honom... Nu för tiden. :-\
Ja men grattis till Daniel Åhs vars han än befinner sig, en av många som övergett Dubbningshemsidan med åren