Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lost Media

Startat av MOA, 17 mars 2021 kl. 20:18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Om ni varit på internet länge nog har ni troligen nån gång stött på minst en form Lost Media.
Hur mycket Lost Media har vi i Sverige?

gstone

Dom flesta dubbningar är väl Lost Media.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Med lost media, menar du förlorade verk? Eller verk som gått förlorade så att säja.
Houba !

Goliat

Mumfie tror jag, inte säker dock. Något som var är ju Trolltyg i Tomteskogen men den fann man sedan. Den riktigt gamla Pippi Långstrump från 1949 är väl också Lost då den inte verka existera eller vara gömd. Har själv varit på jakt efter den länge.

Mathilda Gustafsson

Citat från: papperskorg skrivet 18 mars 2021 kl. 06:12:56
Den riktigt gamla Pippi Långstrump från 1949 är väl också Lost då den inte verka existera eller vara gömd. Har själv varit på jakt efter den länge.
Den är inte Lost Media bitar av den finns på Youtube och hela den finns nog gömd i ett arkiv någonstans då Astrid Lindgren inte alls var nöjd med den.

Steffan Rudvall

Vissa av Disneys orginalldubbningar är Lost Media till exempel Chef Donald. (De kanske finns i något Disneyarkiv men kommer nog aldrig komma ut därifrån.)

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 17 mars 2021 kl. 20:18:44
Om ni varit på internet länge nog har ni troligen nån gång stött på minst en form Lost Media.
Hur mycket Lost Media har vi i Sverige?
Hur definierar du egentligen Lost Media? Menar du filmer/serier som gått förlorade med åren, och inte längre finns bevarade i någon form?

Eller menar du filmer/serier som aldrig släppts i laglig form, och därför inte går att få tag i rent praktiskt?

Eller menar du verk som lider av rättighetsproblem, och därmed inte kan licensieras eller köpas in av någon?

Citat från: papperskorg skrivet 18 mars 2021 kl. 06:12:56
Något som var är ju Trolltyg i Tomteskogen men den fann man sedan.
Nja, Trolltyg i tomteskogen har aldrig varit försvunnen på så sätt - men däremot fanns det i decennier rättighetsproblem med den, då ingen visste om vem som ägde rättigheterna och filmen därför inte kunde licensieras på nytt. Men tack vare envisa personer lyckades man ju till sist komma underfund med vem som ägde rättigheterna, så att det inte längre finns rättighetsproblem där. :)

MOA

Citat från: papperskorg skrivet 18 mars 2021 kl. 06:12:56
Mumfie tror jag, inte säker dock. Något som var är ju Trolltyg i Tomteskogen men den fann man sedan. Den riktigt gamla Pippi Långstrump från 1949 är väl också Lost då den inte verka existera eller vara gömd. Har själv varit på jakt efter den länge.
Ja den upptäckte jag för 3 år sen

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 mars 2021 kl. 08:37:50
Vissa av Disneys orginalldubbningar är Lost Media till exempel Chef Donald. (De kanske finns i något Disneyarkiv men kommer nog aldrig komma ut därifrån.)
Ja dom riktigt gamla dubbningarna som aldrig släppts på VHS eller DVD e nog rätt så försvunna

MOA

Här kommer nåt som jag trodde var Lost Media:
Om ni söker på On The Floor av Jennifer Lopez på Spotify är versionen med Pitbull första resultatet.
Men jag visste att de fanns en version utan Pitbull som jag hade på skiva och jag kunde int hitta den.
Till slut när jag bläddrade långt ner hittade jag den under namnet Radio Edit.

Robert Eriksson

Räknas originaldubbningen till den nederländska TV-serien "Barbapapa" (1974) med Börje Ahlstedt som berättarröst till "Lost Media".

Daniel Hofverberg

Citat från: Robert Eriksson skrivet 21 juni 2021 kl. 10:10:48
Räknas originaldubbningen till den nederländska TV-serien "Barbapapa" (1974) med Börje Ahlstedt som berättarröst till "Lost Media".
Det är väl en definitionsfråga vad man räknar som "lost media", men jag anser inte det - originaldubben av Barbapappa har trots allt släppts på VHS (två hyr-VHS-utgåvor utgivna av Hem Films 1984 respektive 1986), plus en hel del reprissändningar på TV - närmare bestämt mellan 1974 och 1984, såvitt jag kan se.

Det är visserligen inte jättelätt att få tag i så här gamla VHS-utgåvor, men omöjligt är det definitivt inte. Och jag har själv spelat in hyfsat många avsnitt från SVT på VHS. :)

MOA

Nu har jag hittat nytt Lost Media:Piloten till Earthworm Jim

MOA

Ren & Stimpys svenska dubbning borde va Lost Media

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 juli 2021 kl. 14:19:09
Ren & Stimpys svenska dubbning borde va Lost Media
Den borde finnas i Nickelodeons arkiv så Lost Media är det inte direkt.