Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

SkyShowtime

Startat av Samlaren, 6 maj 2022 kl. 17:17:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 februari 2023 kl. 02:12:19Det är inte bra, man får väl se hur länge det kommer ta tills om dom serierna nämnd från 90 talet dyker up på SkyShowtime nån gång....överhuvudtaget.
Min gissning är att barnutbudet inte har alltför hög prioritet just nu, då det nog är mer taktiskt att fokusera på vuxenutbudet och ha barnutbud som komplement - detta då de flesta barnfamiljer nog redan abonnerar på Disney+, så att det är för sent att börja stjäla marknadsandelar där; och Nickelodeons varumärke är för de flesta heller inte tillräckligt känt för att någon ska välja att abonnera på SkyShowtime istället för Disney+. I dessa tider är det heller inte säkert att alla har råd att abonnera på flertalet olika streamingtjänster, varför det lär vara mer taktiskt att fokusera på vuxenutbud och ha barninnehåll mer som en "extra bonus".

Dessutom befarar jag att Nickelodeons 1990-talsserier är för bortglömda för gemene man i dagens läge, då de inte har sänts på TV regelbundet på samma sätt som Disneys 1990-talsserier - så att dagens barn ens skulle känna till de flesta av Nickelodeons äldre serier är tyvärr tämligen osannolikt. Och barn lär ju inte efterfråga något de inte känner till... Även om deras föräldrar kanske skulle komma ihåg enstaka gamla Nickelodeon-serier lär nog barnen mer föredra det de redan känner till och har sett på TV; vilket ju för Nickelodeons del handlar om nyare produktioner. Jag betvivlar inte att det finns en liten skara människor som efterfrågar Nickelodeons äldre serier, men jag tror tyvärr att de är ganska få sett till hela befolkningen. :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2023 kl. 09:19:13Min gissning är att barnutbudet inte har alltför hög prioritet just nu, då det nog är mer taktiskt att fokusera på vuxenutbudet och ha barnutbud som komplement - detta då de flesta barnfamiljer nog redan abonnerar på Disney+, så att det är för sent att börja stjäla marknadsandelar där; och Nickelodeons varumärke är för de flesta heller inte tillräckligt känt för att någon ska välja att abonnera på SkyShowtime istället för Disney+. I dessa tider är det heller inte säkert att alla har råd att abonnera på flertalet olika streamingtjänster, varför det lär vara mer taktiskt att fokusera på vuxenutbud och ha barninnehåll mer som en "extra bonus".

Dessutom befarar jag att Nickelodeons 1990-talsserier är för bortglömda för gemene man i dagens läge, då de inte har sänts på TV regelbundet på samma sätt som Disneys 1990-talsserier - så att dagens barn ens skulle känna till de flesta av Nickelodeons äldre serier är tyvärr tämligen osannolikt. Och barn lär ju inte efterfråga något de inte känner till... Även om deras föräldrar kanske skulle komma ihåg enstaka gamla Nickelodeon-serier lär nog barnen mer föredra det de redan känner till och har sett på TV; vilket ju för Nickelodeons del handlar om nyare produktioner. Jag betvivlar inte att det finns en liten skara människor som efterfrågar Nickelodeons äldre serier, men jag tror tyvärr att de är ganska få sett till hela befolkningen. :(
Frågan är då varför konkurrerade inte Nickelodeon med Disney när det gäller serierna? Dom hade ju också en guldgruva av serier som folk idag fortfarande gillar och det är verkligen konstigt att dom inte försökte öka utbudet och visa deras serier mer på tv för att försöka få en tårtbit av tårtan, Dom hade kanske inte det största utbudet jämfört med Disney men dom hade bra serier som konkurrerade mot Disney, Rugrats, Doug säsong 1 - 4, Hey Arnold, Vilda Familjen Thornberry, All Grown up, Danne Fantom, Jimmy Neutron, Avatar Den Sista Luftbändaren, ett par onämnda serier är helt enkelt för dåligt för att lägga till.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2023 kl. 09:19:13Min gissning är att barnutbudet inte har alltför hög prioritet just nu, då det nog är mer taktiskt att fokusera på vuxenutbudet och ha barnutbud som komplement - detta då de flesta barnfamiljer nog redan abonnerar på Disney+, så att det är för sent att börja stjäla marknadsandelar där; och Nickelodeons varumärke är för de flesta heller inte tillräckligt känt för att någon ska välja att abonnera på SkyShowtime istället för Disney+. I dessa tider är det heller inte säkert att alla har råd att abonnera på flertalet olika streamingtjänster, varför det lär vara mer taktiskt att fokusera på vuxenutbud och ha barninnehåll mer som en "extra bonus".

Dessutom befarar jag att Nickelodeons 1990-talsserier är för bortglömda för gemene man i dagens läge, då de inte har sänts på TV regelbundet på samma sätt som Disneys 1990-talsserier - så att dagens barn ens skulle känna till de flesta av Nickelodeons äldre serier är tyvärr tämligen osannolikt. Och barn lär ju inte efterfråga något de inte känner till... Även om deras föräldrar kanske skulle komma ihåg enstaka gamla Nickelodeon-serier lär nog barnen mer föredra det de redan känner till och har sett på TV; vilket ju för Nickelodeons del handlar om nyare produktioner. Jag betvivlar inte att det finns en liten skara människor som efterfrågar Nickelodeons äldre serier, men jag tror tyvärr att de är ganska få sett till hela befolkningen. :(
Varför köpte inte Disney loss Nickelodeon? Dom har redan dom andra bolagen under deras ägedom, så vad gjorde det så att dom inte köpte Nickelodoen och la det som Nickelodeon hade i sina arkiv och ägedom till Disney+?

KurageDHH

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 februari 2023 kl. 11:50:24Varför köpte inte Disney loss Nickelodeon? Dom har redan dom andra bolagen under deras ägedom, så vad gjorde det så att dom inte köpte Nickelodoen och la det som Nickelodeon hade i sina arkiv och ägedom till Disney+?
Varför skulle Disney köpa loss Nickelodeon? Jag ser ingen mening på att Disney skulle vilja köpa loss Nickelodeon (eller Cartoon Network för den delen).

Samlaren

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 februari 2023 kl. 11:50:24Varför köpte inte Disney loss Nickelodeon? Dom har redan dom andra bolagen under deras ägedom, så vad gjorde det så att dom inte köpte Nickelodoen och la det som Nickelodeon hade i sina arkiv och ägedom till Disney+?
Det hade bara blivit avancerat då Nick inte själva äger sina serie de är en kanal som Viacom äger så skulle Disney behöva köpa CBSViacom vilket de säkert har råd med men köpet skulkle ändå inte gå igenom.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 februari 2023 kl. 11:50:24Varför köpte inte Disney loss Nickelodeon? Dom har redan dom andra bolagen under deras ägedom, så vad gjorde det så att dom inte köpte Nickelodoen och la det som Nickelodeon hade i sina arkiv och ägedom till Disney+?
Nickelodeon ägs av Paramount Global (f.d. ViacomCBS), som är ett gigantiskt företag och som förutom Nickelodeon bland annat äger Paramount, MTV, Showtime, Comedy Central, CBS och en del annat. Det är knappast troligt att Paramount Global skulle gå med på att sälja sitt företag till en konkurrent - de flesta vill liksom inte det - och även om både dem och Disney hade velat är det högst osannolikt att Konkurrensverket skulle godkänna ett sådant uppköp; då det skulle leda till farligt nära en monopolsituation.

Och det är knappast troligt att slutkunderna skulle vinna på något sådant heller, då det vanligtvis är bättre med mer konkurrens hellre än mindre...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 februari 2023 kl. 11:47:46Frågan är då varför konkurrerade inte Nickelodeon med Disney när det gäller serierna? Dom hade ju också en guldgruva av serier som folk idag fortfarande gillar och det är verkligen konstigt att dom inte försökte öka utbudet och visa deras serier mer på tv för att försöka få en tårtbit av tårtan, Dom hade kanske inte det största utbudet jämfört med Disney men dom hade bra serier som konkurrerade mot Disney, Rugrats, Doug säsong 1 - 4, Hey Arnold, Vilda Familjen Thornberry, All Grown up, Danne Fantom, Jimmy Neutron, Avatar Den Sista Luftbändaren, ett par onämnda serier är helt enkelt för dåligt för att lägga till.
Tja, varför Nickelodeon inte sänt fler äldre serier på sin linjära kanal kan nog egentligen bara de själva svara på - men några förklaringar kan jag tänka mig:

  • För många nya produktioner, så att de äldre inte får plats
  • Inte mycket plats för allt, då ju Nickelodeon främst har haft en enda kanal till förfogande (till skillnad från Disney som haft både Disney Channel, Disney XD och Disney Junior) - och dessutom har ju Disney haft fördelen med andra kanaler som sänt serier serier, såsom Disneydags, Disney Sjov m.fl. runt om i världen; medan SVT liksom inte har något Nickelodeondags...
  • Inte tillräckliga resurser för att digitalisera äldre ljudband
  • Oklart om svenska och övriga länders dubbningar finns bevarade och att de är i deras egen ägo (På 1990-talet och några år in på 2000-talet var det ju trots allt Utbildningsradion som ansvarade för Nickelodeons utsändningar och arkiv i Norden, så det är inte självklart att alla ljudband har tagits därifrån när Nickelodeon tog över utsändningarna själva och flyttade verksamheten till London)
  • Ointresse från ledningens sida
  • En bedömning att de äldre serierna inte skulle locka tillräckligt mycket tittare

Förmodligen är det en kombination av flera faktorer. Oavsett vilket är skadan liksom redan skedd, för nu när 1990-talsserier inte sänts på många år lär ju inga barn efterfråga sådant de aldrig har hört talats om...

Undantaget som de flesta barn fortfarande lär känna till är väl SvampBob Fyrkant, som började 1999 (men som fortfarande produceras), men där det trots det bara är säsong 7 och 8 (från 2009 - 2012) som finns på SkyShowtime. Men det kanske kommer fler säsonger successivt, kan man hoppas...?

Will Siv

#21
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2023 kl. 12:55:33Tja, varför Nickelodeon inte sänt fler äldre serier på sin linjära kanal kan nog egentligen bara de själva svara på - men några förklaringar kan jag tänka mig:

  • För många nya produktioner, så att de äldre inte får plats
  • Inte mycket plats för allt, då ju Nickelodeon främst har haft en enda kanal till förfogande (till skillnad från Disney som haft både Disney Channel, Disney XD och Disney Junior) - och dessutom har ju Disney haft fördelen med andra kanaler som sänt serier serier, såsom Disneydags, Disney Sjov m.fl. runt om i världen; medan SVT liksom inte har något Nickelodeondags...
  • Inte tillräckliga resurser för att digitalisera äldre ljudband
  • Oklart om svenska och övriga länders dubbningar finns bevarade och att de är i deras egen ägo (På 1990-talet och några år in på 2000-talet var det ju trots allt Utbildningsradion som ansvarade för Nickelodeons utsändningar och arkiv i Norden, så det är inte självklart att alla ljudband har tagits därifrån när Nickelodeon tog över utsändningarna själva och flyttade verksamheten till London)
  • Ointresse från ledningens sida
  • En bedömning att de äldre serierna inte skulle locka tillräckligt mycket tittare

Förmodligen är det en kombination av flera faktorer. Oavsett vilket är skadan liksom redan skedd, för nu när 1990-talsserier inte sänts på många år lär ju inga barn efterfråga sådant de aldrig har hört talats om...

Undantaget som de flesta barn fortfarande lär känna till är väl SvampBob Fyrkant, som började 1999 (men som fortfarande produceras), men där det trots det bara är säsong 7 och 8 (från 2009 - 2012) som finns på SkyShowtime. Men det kanske kommer fler säsonger successivt, kan man hoppas...?

       . För många "nya" produktioner? Det är snarare det motsatta då Nickelodeon just nu har det sämsta utbudet när det gäller nya serier, deras senaste serie som var bra är "Glitch Techs" men den är ju på Netflix och nyligen la dom ner produktionen av en ny serie "Phobe & Her Unicorn" och på Paramount+ var det bara några av deras mer "populära" serier från 2000 och 2010-talet.


      . Om man inte räknar "NickToons" ( fast den används väl mer som TimeWarner brukade använda Boomerang ) och "Nick Jr" finns som egen kanal ( sen har dom haft flera programblock i USA som "TeenNick", "Snick", "Nick At Nite", etc... )


     . Inte så förvånande eftersom Paramount Global/Viacom inte vågat ta några "risker" förut och det är väl även svårare just nu p.g.a ekonomin.


     . Kanske det är så med dom allra första från 1990-talet ( "Doug", "Rugrats" ), men dom ha måste ha dom från 2000-talet för dom har ju funnits på Viaplay.


     . Ja tyvärr rätt uppenbart  :-\


    . Låter märkligt i.o.m att dom gjorde TV-Filmer med "Rocko's Moderna Liv" och "Hey Arnold", fast det var väl den föra "ledningen" och inte den nya som också la ner "Phobe"


"Not suprising" för "SvampBob" är den enda serien Nick hållit i med så länge och det är ju inte hans fel, men Nick mäter alltid en series framgång med just "SvampBob" men enligt Nick har ingen annan serie lyckats så bra, dom enda andra serierna som ens kommit nära och som Nick hållit kvar var "Fairly Odd Parents" och nu "Lugn i Stormen" ( kanske också "Avatar" ), dom gjorde också att "SvampBob" ibland dominerade hela kanalen .

Cartoon Network gjorde samma sak med "Teen Titans Go!"

Av dom 4 största producenterna ( Disney, Netflix, Nick och Warner Bros/Cartoon Network ) är det faktsikt Disney som är bäst med serier ( för dom lägger inte allt på bara en framgångsrik serie )

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2023 kl. 12:55:33Undantaget som de flesta barn fortfarande lär känna till är väl SvampBob Fyrkant, som började 1999 (men som fortfarande produceras), men där det trots det bara är säsong 7 och 8 (från 2009 - 2012) som finns på SkyShowtime. Men det kanske kommer fler säsonger successivt, kan man hoppas...?
Faktiskt är det säsong 9 - 12 + några avsnitt från säsong 13 som är tillgänglig på SkyShowtime, inte säsong 7 och 8.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 26 februari 2023 kl. 16:54:34Faktiskt är det säsong 9 - 12 + några avsnitt från säsong 13 som är tillgänglig på SkyShowtime, inte säsong 7 och 8.
Jag ber om ursäkt, jag mindes fel och blandade ihop med Dora - utforskaren i hastigheten... :-[


Citat från: Will Siv skrivet 26 februari 2023 kl. 13:42:09. För många "nya" produktioner? Det är snarare det motsatta då Nickelodeon just nu har det sämsta utbudet när det gäller nya serier, deras senaste serie som var bra är "Glitch Techs" men den är ju på Netflix och nyligen la dom ner produktionen av en ny serie "Phobe & Her Unicorn" och på Paramount+ var det bara några av deras mer "populära" serier från 2000 och 2010-talet.
Jag skrev faktiskt ingenting om "bra" serier, utan menade rent kvantitativt. Det är i alla fall så många att jag har svårt att hänga med, och ganska många serier på både SkyShowtime och när jag kollar tablåerna på Nickelodeon har jag inte ens hört talats om...

Nu när jag kollar tablåerna ser jag faktiskt också en till faktor - många serier upprepas i det oändliga med väldigt många avsnitt per dag. I morgondagens tablå räknar jag till hela 13 avsnitt av Lugn i stormen, 11 avsnitt av Familjen Casagrande, 8 avsnitt av Familjen Thunderman, 7 avsnitt av Uppdrag: spion och 8 avsnitt av Henry Danger. En del av dessa är visserligen bra serier, men kan det verkligen vara motiverat att sända så många avsnitt av samma serie under en enda dag...? Mycket mer skulle rymmas om man hade begränsat sig till ett mer humant antal avsnitt av varje serie.

Will Siv

#24
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2023 kl. 18:35:27Jag skrev faktiskt ingenting om "bra" serier, utan menade rent kvantitativt. Det är i alla fall så många att jag har svårt att hänga med, och ganska många serier på både SkyShowtime och när jag kollar tablåerna på Nickelodeon har jag inte ens hört talats om...

Nu när jag kollar tablåerna ser jag faktiskt också en till faktor - många serier upprepas i det oändliga med väldigt många avsnitt per dag. I morgondagens tablå räknar jag till hela 13 avsnitt av Lugn i stormen, 11 avsnitt av Familjen Casagrande, 8 avsnitt av Familjen Thunderman, 7 avsnitt av Uppdrag: spion och 8 avsnitt av Henry Danger. En del av dessa är visserligen bra serier, men kan det verkligen vara motiverat att sända så många avsnitt av samma serie under en enda dag...? Mycket mer skulle rymmas om man hade begränsat sig till ett mer humant antal avsnitt av varje serie.
Märkligt, men det kanske mest är Nick Jr?

Och några av serierna är från 2010-talet och har lagts ner.

Vilka serier är det som du inte hört talas om?


Det är visserligen ett annat problem, för många program som inte är så vidare istället för några stycken som bra.

Det var det jag menade med tablåerna, dom hade nog mer varierat utbud innan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 26 februari 2023 kl. 19:37:06Vilka serier är det som du inte hört talas om?
Några Nickelodeon-serier på linjär TV och/eller SkyShowtime som helt gått mig förbi fram tills nu är exempelvis Tyler Perry's Young DylanHär är Nate, Sunny DayMyllerdalspostenGoldie's nya gamla livUppdrag: spion och Warped!. Huruvida det inte varit så mycket marknadsföring kring just de serierna eller om det är jag som varit ouppmärksam låter jag vara osagt... ;)
 

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2023 kl. 22:08:18Några Nickelodeon-serier på linjär TV och/eller SkyShowtime som helt gått mig förbi fram tills nu är exempelvis Tyler Perry's Young Dylan, Här är Nate, Sunny Day, Myllerdalsposten, Goldie's nya gamla liv, Uppdrag: spion och Warped!. Huruvida det inte varit så mycket marknadsföring kring just de serierna eller om det är jag som varit ouppmärksam låter jag vara osagt... ;)
aha, live action serier alltså....

Jag menade främst animerade serier. ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 26 februari 2023 kl. 23:07:03aha, live action serier alltså....

Jag menade främst animerade serier. ::)
Sunny Day och Myllerdalsposten är väl ändå inte live-action...?

Men jag ser mer på live-actionserier, då jag anser att Nickelodeon varit bättre på live-action än på animerat under senare tid; eller egentligen merparten av 2000-talet. Självklart ingen regel utan undantag, men om man generaliserar lite grand...

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2023 kl. 18:35:27Jag ber om ursäkt, jag mindes fel och blandade ihop med Dora - utforskaren i hastigheten... :-[

Jag skrev faktiskt ingenting om "bra" serier, utan menade rent kvantitativt. Det är i alla fall så många att jag har svårt att hänga med, och ganska många serier på både SkyShowtime och när jag kollar tablåerna på Nickelodeon har jag inte ens hört talats om...

Nu när jag kollar tablåerna ser jag faktiskt också en till faktor - många serier upprepas i det oändliga med väldigt många avsnitt per dag. I morgondagens tablå räknar jag till hela 13 avsnitt av Lugn i stormen, 11 avsnitt av Familjen Casagrande, 8 avsnitt av Familjen Thunderman, 7 avsnitt av Uppdrag: spion och 8 avsnitt av Henry Danger. En del av dessa är visserligen bra serier, men kan det verkligen vara motiverat att sända så många avsnitt av samma serie under en enda dag...? Mycket mer skulle rymmas om man hade begränsat sig till ett mer humant antal avsnitt av varje serie.
Jag tror att nickelodeon har byt utsändning från Storbritannien eller Holland till Sverige eftersom då tog bort reklam.
I Sverige får man inte sänder reklam för barn.

Scoobydoofan1

Citat från: Oskar skrivet 27 februari 2023 kl. 10:52:21Jag tror att nickelodeon har byt utsändning från Storbritannien eller Holland till Sverige eftersom då tog bort reklam.
I Sverige får man inte sänder reklam för barn.
När det gäller reklam har inte dom andra streamingtjänsterna börjat lägga på reklam så att man inte kan undvika det eller?