Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Har du en VHS-spelare?

Startat av Goliat, 20 april 2024 kl. 08:17:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 20:36:20Haha, ja man ska aldrig säga aldrig! ;)

Jag har nog bara sett en enda förinspelad VCR-kassett, och det var ett reklamprogram som Philips hade sammanställt för att handlarna skulle ha något att demonstrera apparaten med. Såvitt jag vet kunde man som konsument varken köpa eller hyra den kassetten.

Jag minns att den bl.a. innehöll en introduktion med Jarl Borssén, en musikvideo med Glenmarks och några naturbilder. Det skulle vara roligt att få se den igen, men hittills har jag inte lyckats hitta den någonstans.
Kanske finns den med bland banden som Rosa Mannen hämtade nyligen i Örebro. Om jag inte minns fel var det ca 300 st VCR-band och en spelare.

https://www.youtube.com/shorts/tenKYTY63ZI

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 20:36:20Haha, ja man ska aldrig säga aldrig! ;)

Jag har nog bara sett en enda förinspelad VCR-kassett, och det var ett reklamprogram som Philips hade sammanställt för att handlarna skulle ha något att demonstrera apparaten med. Såvitt jag vet kunde man som konsument varken köpa eller hyra den kassetten.

Jag minns att den bl.a. innehöll en introduktion med Jarl Borssén, en musikvideo med Glenmarks och några naturbilder. Det skulle vara roligt att få se den igen, men hittills har jag inte lyckats hitta den någonstans.
Inte reklam för VCR, men hittade ett liknande program där Östen Warnerbring gör reklam för Video 2000

https://www.youtube.com/watch?v=PD4uSlJERGQ

Historielektions Soveren

Folk brukar säga att Betamax var det bättre formatet men det var det ju aldrig, i början hade de minimalt bättre bild men när de försökte konkurrera med VHS längre inspelningstid försvann det övertaget. Min farsa jobbade som tv-reparatör i början av 80-talet och han har förklarat att VHS var bättre konstruerat enligt honom var Betamax-kasseten bara en kassett med band medan VHS-kasseten var del av maskineriet.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

DingoPictures2005

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 29 juli 2024 kl. 14:46:37Folk brukar säga att Betamax var det bättre formatet men det var det ju aldrig, i början hade de minimalt bättre bild men när de försökte konkurrera med VHS längre inspelningstid försvann det övertaget. Min farsa jobbade som tv-reparatör i början av 80-talet och han har förklarat att VHS var bättre konstruerat enligt honom var Betamax-kasseten bara en kassett med band medan VHS-kasseten var del av maskineriet.
I Europa fanns bara en bandhastighet på Betamax i Usa så fanns Beta 1, 2 och 3.
Pal Betamax hade längre speltid än vad Vhs hade i SP.
Tyvärr var majoriteten av personer dumma nog att använda Longplay för vhs dock😨, vilket gjorde kvalitén sämre, men vhs Longplay kunde dock spela in längre än Betamax.

Goliat

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 29 juli 2024 kl. 14:46:37Folk brukar säga att Betamax var det bättre formatet men det var det ju aldrig, i början hade de minimalt bättre bild men när de försökte konkurrera med VHS längre inspelningstid försvann det övertaget. Min farsa jobbade som tv-reparatör i början av 80-talet och han har förklarat att VHS var bättre konstruerat enligt honom var Betamax-kasseten bara en kassett med band medan VHS-kasseten var del av maskineriet.
Jag håller nästan med. Betamax i sig hade bättre bildkvalitet men den var dyrare. De riktigt gamla vhs-filmerna hade bättre bild än senare utgåvor då man sparade ner på priset genom lägre kvalité på banden. Jag har stött på riktigt fin kvalité men även riktigt uruselt på köpband.

Jo, vhs-spelare är lättare att laga än betamax spelare. Den är lite mer komplex, de har dock flera problem som är svårare att fixa än vhs som oftast har en enkel lösning.

Steffan Rudvall

Sen måste man också vara noga med att skilja på Betamax och Betacam trots den liknande utformningen på kassetterna så är det ju två till viss del okomplatibbla format.

TonyTonka

Japp, jag har en vhs-spelare. Den står faktiskt precis bredvid mig just nu, eftersom att jag ibland kopplar den till datorn när jag ska digitalisera gamla vhs-er. Tyvärr har jag inte kunnat göra det på ett tag, för morsan hjälpte mig att storstäda för ett tag sedan, och allt är ännu inte på plats.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

ssimon

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 08:17:03Detta är relaterad till egna projekt då det handlar om att skala upp tecknat från VHS till HD.

Grejen är att jag skulle behöva hjälp. Att synka en vhs med hd-bild och plocka ut bilder manuellt är mycket svårt och kräver extremt mycket jobb att göra manuellt annars hade det varit ett alternativ.

• Enklaste är att man spelar in 4-5 bilder per sekund i 60 minuter på vhs-kassett (14'000-18'000 bilder) och sedan digitaliserar och därefter extraherar dessa och matchar med originalbilderna man använde. På så vis kan man skapa en modell som kan skala upp vhs och lösa en del problem.

Det funkar inte att lägga på en "realistisk vhs-effekt" eftersom den inte fungerar på samma sätt som en riktig vhs och kommer därför inte ge bra resultat.

Planen är att köra med tecknat + live action.

Vad är då meningen med detta? Jo att man kan skala upp vhs-bild till hd eller på något vis förbättra bildkvalitén på sådant som inte finns utgivet. I dagens läge finns inte en sådan modell som kan hantera tecknat bra och vissa live action.

här är två exempel som man skulle åstakomma, dessa är tränade på 400 bilder vilket är allt för lite, tog 2 veckor att klippa ihop och fixa, därför ber jag om hjälp med en lösning som tar max 2 timmar och då är det bara att man behöver engagera sig några minuter för det sköter sig själv.

https://imgsli.com/MjU3MDgx
https://imgsli.com/MjU2Nzgy
Är intresserad. Ett par frågor bara.

Delar du med dig av modellen? Får man tillgång till den om man hjälper dig?
Skickar du en film på 60 minuter så man kan spela in det direkt på vhs utan att behöva skapa en egen film först?
Vilket format vill du ha tillbaka? 720x576?

mvh

Goliat

Citat från: ssimon skrivet  1 augusti 2024 kl. 10:45:16Är intresserad. Ett par frågor bara.

Delar du med dig av modellen? Får man tillgång till den om man hjälper dig?
Skickar du en film på 60 minuter så man kan spela in det direkt på vhs utan att behöva skapa en egen film först?
Vilket format vill du ha tillbaka? 720x576?

mvh
Jag skickar en video som är klar på 60 minuter med bilder som kommer användas.

Modellen kommer så klart att delas med av till alla som hjälper till, det kommer tränas fyra stycken, de har support för chainner och kommer kunna användas av andra liknande. (Vanliga format)

Jag vill helst att den ska digitaliseras/rippas i 1440x1080, den blir skarpare när man krymper den...men....jag skulle nog säga 720x576 skulle funka fint.

Edit: denna modell kommer specifikt vara för tecknat. Men plan är även att göra för spelfilm med.

ssimon

Citat från: Goliat skrivet  1 augusti 2024 kl. 19:00:29Jag skickar en video som är klar på 60 minuter med bilder som kommer användas.

Modellen kommer så klart att delas med av till alla som hjälper till, det kommer tränas fyra stycken, de har support för chainner och kommer kunna användas av andra liknande. (Vanliga format)

Jag vill helst att den ska digitaliseras/rippas i 1440x1080, den blir skarpare när man krymper den...men....jag skulle nog säga 720x576 skulle funka fint.

Edit: denna modell kommer specifikt vara för tecknat. Men plan är även att göra för spelfilm med.
Kör med
* Samsung DVD-V6600
* Begagnade vhs band
* generic usb rca capture
* generic hdmi 1080 to rca
* vlc för att spela upp
* ffmpeg för att fånga

Kan fånga med valfri ffmpeg-profil om du har en men om jag minns rätt så kommer det inte ut så mycket mer än 720x576@25fps ur min usb rca capture.

Goliat

Citat från: ssimon skrivet  1 augusti 2024 kl. 20:01:29Kör med
* Samsung DVD-V6600
* Begagnade vhs band
* generic usb rca capture
* generic hdmi 1080 to rca
* vlc för att spela upp
* ffmpeg för att fånga

Kan fånga med valfri ffmpeg-profil om du har en men om jag minns rätt så kommer det inte ut så mycket mer än 720x576@25fps ur min usb rca capture.
Det funkar fint. Det är inte så superviktigt med fps eftersom det kommer vara bilder som uppdateras med jämna mellanrum så de ska vara enkelt att plocka ut.

Jag kommer under nästa vecka skicka ett PM med film och lite information, är borta i några dagar till.

ssimon

Citat från: Goliat skrivet  2 augusti 2024 kl. 09:15:53Det funkar fint. Det är inte så superviktigt med fps eftersom det kommer vara bilder som uppdateras med jämna mellanrum så de ska vara enkelt att plocka ut.

Jag kommer under nästa vecka skicka ett PM med film och lite information, är borta i några dagar till.
Perfekt. Får vi se om det går att få till något.

Steffan Rudvall

Tänkte bara rekommenderad den här annonsen det är en kombospelare med dubbningsfunktion har HDMI också för nyare tv-apparater. Har själv en av samma modell som funkar bra.

https://www.tradera.com/item/170204/639306506/lg-rct689h-dvd-vhs-kombo-spelare?

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 augusti 2024 kl. 21:13:17Tänkte bara rekommenderad den här annonsen det är en kombospelare med dubbningsfunktion har HDMI också för nyare tv-apparater. Har själv en av samma modell som funkar bra.

https://www.tradera.com/item/170204/639306506/lg-rct689h-dvd-vhs-kombo-spelare?
Hdmi utgången funkar väll dock bara för dvd?

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 augusti 2024 kl. 10:23:15Hdmi utgången funkar väll dock bara för dvd?
Jag har en snarlik spelare som heter RC389H. Den kan spela både DVD och VHS via HDMI-utgången.